2026-09-02, 21:51
Medlem
Jeppe950s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Vi behöver ett par spelare som iallafall närmar sig Bellas nivå. Det behöver inte vara världsstjärnor men iallafall starters i lag som ändå jagar titlar på hög nivå.

Det är ju det Italien vinner på. Bättre spelare över flera positioner. Men vi pressar dem ändå för att Bella är bäst på plan och några till ändå gjorde en hyfsad insats. Tänk dagen Bella slutar, då blir det att försöka jaga em-plats igen där att ens nå gruppspel är en seger i sig. Med henne finns på riktigt chans för medaljer. Vi behöver bara bli liiiite bättre på övriga positioner. Gärna nu medan hon fortfarande är på topp.

Tyvärr har vi för få utövare (inte tillräckligt många genetiska freaks som Bella) och utvecklingen är sämre för spelarna. Finns såklart brillianta tränare och folk i landet också, men det är inte som i de större sporterna.
Citera
2026-09-02, 21:56
Avstängd
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppe950
Nu är det åtta dagar till herrarna går in i EM mot Italien också! Kommer bli mäktigt på ett annat sätt. Hoppas folk sänker förväntningarna bara, herrarna har ingen som Bella (än) och laget är skadedrabbat.

Bara att slänga in världens fyra bästa beachvolleyspelare så blir det åka av

De har ju bakgrund inom traditionell volleyboll så vore inte världens största omställning. Eller så är det så att beachen sugit upp de bästa spelarna. Att ha Anders som tränare är få förunnat då han har respekt internationellt.

Okej, lite på skämt. Men jag tror på fullt allvar att iallafall David Åhman inte hade gjort bort sig om han gick rakt in i volleylandslaget, killen är ett unikum. Att han ens började med beach verkade vara för att det var svårt att hitta herrlag att spela med där i norr.
Citera
2026-09-02, 21:58
Medlem
Jeppe950s avatar
Citat:
Bara att slänga in världens fyra bästa beachvolleyspelare så blir det åka av

De har ju bakgrund inom traditionell volleyboll så vore inte världens största omställning. Eller så är det så att beachen sugit upp de bästa spelarna. Att ha Anders som tränare är få förunnat då han har respekt internationellt.

Okej, lite på skämt. Men jag tror på fullt allvar att iallafall David Åhman inte hade gjort bort sig om han gick rakt in i volleylandslaget, killen är ett unikum. Att han ens började med beach verkade vara för att det var svårt att hitta herrlag att spela med där i norr.

Åhman hade gått direkt in som vänsterspiker. Hellvig hade nog varit med i laget (osäker om han är center inomhus?). Samma med Hölting Nilsson (delat högerspiker med Enlund) och Andersson hade varit en av de unga som konkurrerar på vänstern.

Beachen tar absolut flertal av de bästa talangerna. Både Brus och Tjernqvist (16 och 17 respektive) hårdsatsar på beach trots att åtminstone Brus är en framtida landslagskandidat inomhus.
Senast redigerad av Jeppe950 2026-09-02 kl. 22:03.
Citera
2026-09-02, 22:00
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Sverige hade desperat behövt en till spelare som kan ta poäng i sluten på seten. Att sätta Bella i spel varje boll på slutet mot Kroatien funkar och kanske något set mot bättre lag, men inte en hel match mot lag som Italien. Sveriges näst bästa tar 11 poäng på fyra set liksom, även om både Hellvig och AHaak gör kanonmatcher utifrån sin nivå.

Synd bara att en generell höjning på nästan alla andra kommande åren (rätt så troligt, det är ett ungt lag) aldrig kommer kunna överlappa tomrummet efter Bella. X-faktorn är viktigare för att hota dom bästa, flera bättre "lag" är klart mer chanslösa mot Italien men dom har ingen Bella med en drös anfall varje match där det inte spelar någon roll vem som står på andra sidan.

Men vi får vara glada för ett landslag som går till kvartsfinal i EM och utmanar hela vägen där.

Du får det att låta som att hon redan bestämt sig för att sluta i landslaget? Låter drastiskt i överkant.
Citera
2026-09-02, 22:10
Medlem
Citat:
Detta var surt. I perioder var Sverige definitivt bättre än olympiska mästarna även om det gick fram ofta tillbaka. Man hade behövt ta det jämna andra set för då hade de börjat skaka på riktigt. Italienskorna var egentligen inte svåra att få ut balans men spelar riktigt bra efter att motståndarna gör en miss.

Ska damerna spela om medaljer nångång så lär det behöva bli snart. En världsstjärna som Bella lär vi inte få fram igen

Viktigast nu är att förlänga med italienaren hans kontrakt gäller bara 2026.

Hon som kommentera matchen sa att få man behålla samma lag till EM 28 kan man gå långt.
Citera
2026-09-02, 22:57
Medlem
Fantastisk match av Sverige, och på förhand kunde man ju inte drömma om att de skulle ta ett set och spela jämnt med Italien matchen igenom. Men känns ändå bittert att att de ledde med 23–21 i andra set och 22–20 i fjärde och inte lyckades ta något av dem. Hade förtjänat ett femte set.

Snacket om att Haak-systrarna skulle fundera på att sluta i landslaget kom lite oväntat får jag säga, men jag antar att det är något som det ryktats om eftersom de ställde de frågorna direkt efter matchen. Hellvig sägs ju också gå över till beachvolley. Skulle alla de lägga av på en gång så är det ju lika bra att lägga ner damlandslaget...
Citera
2026-09-02, 23:15
Medlem
Jeppe950s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Fantastisk match av Sverige, och på förhand kunde man ju inte drömma om att de skulle ta ett set och spela jämnt med Italien matchen igenom. Men känns ändå bittert att att de ledde med 23–21 i andra set och 22–20 i fjärde och inte lyckades ta något av dem. Hade förtjänat ett femte set.

Snacket om att Haak-systrarna skulle fundera på att sluta i landslaget kom lite oväntat får jag säga, men jag antar att det är något som det ryktats om eftersom de ställde de frågorna direkt efter matchen. Hellvig sägs ju också gå över till beachvolley. Skulle alla de lägga av på en gång så är det ju lika bra att lägga ner damlandslaget...

Jag ska inte ifrågasätta Hellvigs potentiella val att spela Beach, men jag är oerhört tveksam att hon kommer ens i närheten av sin lillebror när vi väl har summa summarum. Måste alla spela beach bara för att Anders Kristiansson tränat upp två lag?
Citera
2026-09-02, 23:41
Medlem
Stefan4s avatar
Här är lite statistik, samt preliminär ranking, på de svenska spelarna.

Poäng
1. Isabelle Haak 247 (9.15 P/Set)
38. Hanna Hellvig 86 (3.19 P/Set)
41. Anna Haak 80 (2.96 P/Set)
158. Linda Andersson 29 (1.07 P/Set)
227. Vilma Julevik 14 (0.58 P/Set)
229. Elma Olofsson 14 (0.52 P/Set)
251. Hilda Gustafsson 11 (0.65 P/Set)
381. Maya Tabron 2 (0.67 P/Set)
415. Märtha Edlund 1 (0.33 P/Set)
419. Malin Hallin 1 (0.25 P/Set)

Spikerpoäng
1. Isabelle Haak 227 (8.41 P/Set)
36. Hanna Hellvig 72 (2.67 P/Set)
38. Anna Haak 69 (2.56 P/Set)
231. Hilda Gustafsson 9 (0.53 P/Set)
312. Linda Andersson 4 (0.15 P/Set)
327. Elma Olofsson 3 (0.11 P/Set)
338. Maya Tabron 2 (0.67 P/Set)
364. Vilma Julevik 2 (0.08 P/Set)
377. Märtha Edlund 1 (0.33 P/Set)

Spikereffektivitet (Kvalitet)
4. Isabelle Haak 45.56% (227 - 7 - 25) / 428
66. Hanna Hellvig 26.09% (72 - 10 - 14) / 184
77. Anna Haak 24.51% (69 - 8 - 11) / 204

Poänggivande Spikes %
7. Isabelle Haak 53.04% 227 / 428
67. Hanna Hellvig 39.13% 72 / 184
104. Anna Haak 33.82% 69 / 204

Passare, Effektivitet
6. Hilda Gustafsson 45.59% (35 - 1 - 3) / 68
17. Vilma Julevik 38.65% (78 - 5 - 10) / 163

Serveess
9. Isabelle Haak 11 (0.41 Ess/Set)
19. Vilma Julevik 8 (0.33 Ess/Set)
50. Hanna Hellvig 6 (0.22 Ess/Set)
99. Elma Olofsson 4 (0.15 Ess/Set)
142. Linda Andersson 3 (0.11 Ess/Set)
210. Anna Haak 2 (0.07 Ess/Set)
287. Hilda Gustafsson 1 (0.06 Ess/Set)

Servemottagning
16. Hanna Hellvig 21.32% (197 mottagningar)
21. Anna Haak 20.23% (173 mottagningar)

Servemottagning, Effektivitet
10. Hanna Hellvig 15.23% (42 - 5 - 7) / 197
20. Anna Haak 9.83% (35 - 11 - 7) / 173

Blockpoäng
6. Linda Andersson 22 (0.81 block/Set)
64. Isabelle Haak 9 (0.33 block/Set)
65. Anna Haak 9 (0.33 block/Set)

Block, Effektivitet
8. Isabelle Haak 14.81% (9 - 5) / 27
25. Linda Andersson 0.00% (22 - 22) / 61
Citera
2026-09-03, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppe950
Tyvärr har vi för få utövare (inte tillräckligt många genetiska freaks som Bella) och utvecklingen är sämre för spelarna. Finns såklart brillianta tränare och folk i landet också, men det är inte som i de större sporterna.

Om det ska gå måste man nog börja scouta mer aktivt och rekrytera långa spelare tidigt, vilket basketen är bra på. Finns t.ex en monstertalang inom basketen i 14-åriga Tyra Johansson, som är 203 cm lång och anses vara en av de största löftena i världen just nu. Dessutom har dambasketen fått fram Tilda Trygger, 20 år och 198 cm. Så dessa genetiska freaks cirkulerar där ute, men de väljer dock dessvärre förhållandevis sällan volleyboll. Framförallt gällande centers så är det vitalt med spelare som är storväxta och 190+.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-09-03 kl. 00:04.
Citera
2026-09-03, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Om det ska gå måste man nog börja scouta mer aktivt och rekrytera långa spelare tidigt, vilket basketen är bra på. Finns t.ex en monstertalang inom basketen i 14-åriga Tyra Johansson, som är 203 cm lång och anses vara en av de största löftena i världen just nu. Dessutom har dambasketen fått fram Tilda Trygger, 20 år och 198 cm. Så dessa genetiska freaks cirkulerar där ute, men de väljer dock dessvärre förhållandevis sällan volleyboll. Framförallt gällande centers så är det vitalt med spelare som är storväxta och 190+.

Spot on.
Hoppas SvVBF har järnkoll på hur nuvarande spelares framtidsplaner ser ut.
Mycket hänger kanske på hur Micelli väljer göra.
Anna Haak är 29 år och Isabelle är 27 år. Båda har väl några år kvar men ju äldre man blir desto mer slits kroppen.
Kanske behöver volleybollen profilera sig mer, för det är ju viktigt för främst ungt folk att det är en slags "poppissport". Beachvolley är ju det. Och det lockar ju nog mer med inramning o sånt.
Jag undrar jag om nuvarande trupp kommer vara intakt till kommande OS, VM och EM.
Citera
2026-09-03, 18:50
Medlem
Hade blivit Polen i semin om miraklet hade inträffat och Sverige vunnit över Italien.

Citat:
Ursprungligen postat av DassLocker
Spot on.
Hoppas SvVBF har järnkoll på hur nuvarande spelares framtidsplaner ser ut.
Mycket hänger kanske på hur Micelli väljer göra.
Anna Haak är 29 år och Isabelle är 27 år. Båda har väl några år kvar men ju äldre man blir desto mer slits kroppen.
Kanske behöver volleybollen profilera sig mer, för det är ju viktigt för främst ungt folk att det är en slags "poppissport". Beachvolley är ju det. Och det lockar ju nog mer med inramning o sånt.
Jag undrar jag om nuvarande trupp kommer vara intakt till kommande OS, VM och EM.
Ett problem är att både ligorna, CEV och FIVB försöker pressa in så mycket matcher, cuper och turneringar som möjligt så spelarna får i princip aldrig ledigt. FIVB vill nu (från 2029) lägga VM och EM på vintern mitt i klubbsäsongen också, så då blir det ännu värre om det går igenom. Så jag kan förstå att man väljer bort landslagsspel när man börjar bli lite äldre för att få lite ledigt och återhämta sig någon gång. I synnerhet om man spelar för ett landslag där chansen att vinna något av betydelse är minimal.

Anna Haak fyller ju 30 år strax och ska spela i japanska ligan kommande säsong som har en längre säsong med betydligt mer matcher än den amerikanska ligan hon spelat i som bara är motsvarande en halv säsong. Slutar hon finns nog risk att Bella också slutar, för hon har ju en betydligt slitsammare roll i landslaget och får hon inte spela med syrran gissar jag att hon inte tycker det är lika kul. Men man kan ju isf hoppas på åtminstone någon kompromiss där de spelar något till mästerskap (VM och EM) men skippar European League.
Citera
2026-09-03, 18:56
Medlem
Jeppe950s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Hade blivit Polen i semin om miraklet hade inträffat och Sverige vunnit över Italien.

Ett problem är att både ligorna, CEV och FIVB försöker pressa in så mycket matcher, cuper och turneringar som möjligt så spelarna får i princip aldrig ledigt. FIVB vill nu (från 2029) lägga VM och EM på vintern mitt i klubbsäsongen också, så då blir det ännu värre om det går igenom. Så jag kan förstå att man väljer bort landslagsspel när man börjar bli lite äldre för att få lite ledigt och återhämta sig någon gång. I synnerhet om man spelar för ett landslag där chansen att vinna något av betydelse är minimal.

Anna Haak fyller ju 30 år strax och ska spela i japanska ligan kommande säsong som har en längre säsong med betydligt mer matcher än den amerikanska ligan hon spelat i som bara är motsvarande en halv säsong. Slutar hon finns nog risk att Bella också slutar, för hon har ju en betydligt slitsammare roll i landslaget och får hon inte spela med syrran gissar jag att hon inte tycker det är lika kul. Men man kan ju isf hoppas på åtminstone någon kompromiss där de spelar något till mästerskap (VM och EM) men skippar European League.

Enig, även om vi kommer ta ranking stryk bör vi absolut låta Bella vila åtminstone 2027 European league (om hon fortsätter) då vi redan har vunnit den och kvalat till EM. Behöver ge andra högerspikers som Martha Edlund eller Kerstin Wolf-Watz lite chanser också samt spelare som Ebba Welander eller att Maya Tabron kan ta en större roll på vänsterkanten. Hade gärna sett att Malin Hallin får startchanser nästa EL (även om hon nu var med som backup i år). Finns fler spelare också, finns en del spännande.
Senast redigerad av Jeppe950 2026-09-03 kl. 18:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in