2026-09-03, 19:39
Medlem
Italienska Eurosport har skrivit en hyllningsartikel till Haak.
https://www.eurosport.it/pallavolo/europei/2026/leuropa-nelle-mani-di-una-regina-isabelle-haak-ha-dominato-gli-europei.-dai-42-punti-contro-litalia- ai-915-per-set-in-7-partite-numeri-stellari_sto23333685/story.shtml
https://www.instagram.com/p/Dc0eyAziBAX/

Citat:
Isabelle Haak led Sweden to the dream of a historic semifinal, with incredible, almost superhuman numbers. In seven matches and 27 sets, the opposite hitter scored 247 points, averaging 9.15 points per set and an extraordinary offensive efficiency of 45.6%.

"Do I have a Swedish accent?" To paraphrase the unforgettable Paolo Villaggio and his Fantozzi, this is a question every commentator might ask when reporting on one of the strongest and most spectacular players in world volleyball.

For 13 days, Haak gifted us with a sort of volleyball omnipotence, putting together numbers that are difficult to make sense of. Her 247 points arrived with impressive consistency: in six of seven matches, she surpassed the 30-point mark, peaking at 52 against Croatia and 42 against Italy.

Even more impressive was her offensive output: 428 points attacked, over 61 per match. Of the 247 points, 227 came on offense, with just 25 errors and 7 blocks. The result? 195 points scored on 428 balls attacked, for an offensive efficiency of 45.6.

A monstrous percentage for a player called upon so often. A game of grace can happen, but maintaining this performance for seven consecutive games seems almost impossible. Haak, however, doesn't seem to know the word.

...

Sweden failed to complete their dream, finishing ahead of Italy. But for two weeks the Queen of the North held an entire continent in her grasp, forcing it to stop and look at her.
Citera
2026-09-03, 20:28
Medlem
Jeppe950s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Här är lite statistik, samt preliminär ranking, på de svenska spelarna.
1. Isabelle Haak 247 (9.15 P/Set)

Kommer med allra största sannolikhet bli poängdrottning. Melissa Vargas har två matcher kvar och är 98 poäng bakom. Krävs två matcher där Vargas gör minst 49 respektive 50 poäng för att gå om Bella.
Senast redigerad av Jeppe950 2026-09-03 kl. 20:31.
Citera
2026-09-03, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Hade blivit Polen i semin om miraklet hade inträffat och Sverige vunnit över Italien.

Ett problem är att både ligorna, CEV och FIVB försöker pressa in så mycket matcher, cuper och turneringar som möjligt så spelarna får i princip aldrig ledigt. FIVB vill nu (från 2029) lägga VM och EM på vintern mitt i klubbsäsongen också, så då blir det ännu värre om det går igenom. Så jag kan förstå att man väljer bort landslagsspel när man börjar bli lite äldre för att få lite ledigt och återhämta sig någon gång. I synnerhet om man spelar för ett landslag där chansen att vinna något av betydelse är minimal.

Anna Haak fyller ju 30 år strax och ska spela i japanska ligan kommande säsong som har en längre säsong med betydligt mer matcher än den amerikanska ligan hon spelat i som bara är motsvarande en halv säsong. Slutar hon finns nog risk att Bella också slutar, för hon har ju en betydligt slitsammare roll i landslaget och får hon inte spela med syrran gissar jag att hon inte tycker det är lika kul. Men man kan ju isf hoppas på åtminstone någon kompromiss där de spelar något till mästerskap (VM och EM) men skippar European League.

Du o några till i tråden är ju mer insatt i detta än vad jag är, så det är intressant läsa såna här detaljer.

Men just därför jag hoppas innerligt att SvVBF tänker i dessa banor på en typ genrationsväxling och spela in flera yngre i kommande landskamper. Det tar tid sånt men en del förstår inte det.
Skulel Bella sluta helt om nåt år och ingen med samma "funktion" har spelats in, då är ju risken att landslaget inte fortsätter vara attraktivt.
Man borde låta en handfull spelare stå över "träningslandskamper" (motsv) för att låta några nya få testa vingarna mot internationellt motstånd.
Annars är väl risken att det här landslaget faller som en sten och får börja om på ny kula om nåt år.
Citera
2026-09-05, 19:44
Medlem
Jeppe950s avatar
https://volleyboll.se/volleyboll/nyheter/landslag-volleyboll/2026-09-05-erik-ask-missar-em---olle-leijon-ersatter

Erik Ask utgår för herrarna och Olle Leijon ersätter.
Citera
2026-09-05, 20:10
Medlem
Italien – Turkiet i damfinalen, föga överraskande. Sverige hotade Italien mer än Polen och Turkiet körde över ett mycket blekt Serbien. Synd att inte Sverige fick ett Polen eller Serbien istället i kvarten.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeppe950
https://volleyboll.se/volleyboll/nyheter/landslag-volleyboll/2026-09-05-erik-ask-missar-em---olle-leijon-ersatter

Erik Ask utgår för herrarna och Olle Leijon ersätter.
Antar att iaf Enlunds skada inte var så allvarlig för annars borde man väl släppt ersättare till honom också vid det här laget.
Citera
2026-09-05, 20:53
Medlem
Jeppe950s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Italien – Turkiet i damfinalen, föga överraskande. Sverige hotade Italien mer än Polen och Turkiet körde över ett mycket blekt Serbien. Synd att inte Sverige fick ett Polen eller Serbien istället i kvarten.

Antar att iaf Enlunds skada inte var så allvarlig för annars borde man väl släppt ersättare till honom också vid det här laget.

Vågar inte kommentera än, men av vad jag kunde se på herrlandslagets sociala medier intervjuades Enlund för någon dag sedan och hade inga kryckor runt sig.
Citera
2026-09-06, 12:00
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DassLocker
Spot on.
Hoppas SvVBF har järnkoll på hur nuvarande spelares framtidsplaner ser ut.
Mycket hänger kanske på hur Micelli väljer göra.
Anna Haak är 29 år och Isabelle är 27 år. Båda har väl några år kvar men ju äldre man blir desto mer slits kroppen.
Kanske behöver volleybollen profilera sig mer, för det är ju viktigt för främst ungt folk att det är en slags "poppissport". Beachvolley är ju det. Och det lockar ju nog mer med inramning o sånt.
Jag undrar jag om nuvarande trupp kommer vara intakt till kommande OS, VM och EM.
I Sverige brukar det funka såhär: nån form av framgång, medial uppmärksamhet och visad kärlek från folket brukar leda till ökat intresse: ”Alla vill ägna sig åt sporten och förbundet rapporterar om ökad tillströmning.”

Okay, det finns så mycket annat som pockar på ungdomarnas uppmärksamhet, men om jag inte minns fel så uppstod i samband med OS ”Trulseffekten”, dvs ökat intresse för att spela pingis. Förvisso har pingisen sen tidigare (internationella framgångar, pingisbord i var och varannan villakällare och på fritidsgårdar back in the days) ett visst grepp om svenskarna, men ändå.

Borde ju vintertid vara ett alternativ till beachvolleyboll (om nu många har lockats av det). När det sen gäller beachvolleyn så måste man hitta en bra partner.
Citera
2026-09-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
I Sverige brukar det funka såhär: nån form av framgång, medial uppmärksamhet och visad kärlek från folket brukar leda till ökat intresse: ”Alla vill ägna sig åt sporten och förbundet rapporterar om ökad tillströmning.”

Okay, det finns så mycket annat som pockar på ungdomarnas uppmärksamhet, men om jag inte minns fel så uppstod i samband med OS ”Trulseffekten”, dvs ökat intresse för att spela pingis. Förvisso har pingisen sen tidigare (internationella framgångar, pingisbord i var och varannan villakällare och på fritidsgårdar back in the days) ett visst grepp om svenskarna, men ändå.

Borde ju vintertid vara ett alternativ till beachvolleyboll (om nu många har lockats av det). När det sen gäller beachvolleyn så måste man hitta en bra partner.

Helt enig med dig.
För mig själv dök intresset upp för nåt år sen när SVT sände en match vi spelade mot Portugal på bortaplan i Diamond League. Eller hette det Silver league ? Oehört spännade match men jag hade inte en aning om vad spelarna hette. Första namnet jag såg va Jonna Wasserfaller när hon skulle serva.
Hade inte en blekaste vilka typ Haaks va.
Men dettta gjorde att jag började följa detta lag och sen hur det utvecklats.
Kanske finns det ändå en bredd under A-landslagstruppen så att de kan slussas in när de nuvarande mest tongivande spelarna slutar ?
Det blir liksom så dramatiskt när främst media börjar yla om att "Huuuur ska det bli när Haaaaaks slutar ?! Vilka har vi dååååå ?!"

Sverige har alldeles för få invånare för att vara toppnation i många idrotter.
Hade vi haft samma population som typ Indien sett till landyta, så hade vi kanske vart 100 miljoner och då hade det vart en annan historia.
Citera
2026-09-06, 18:49
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DassLocker
Helt enig med dig.
För mig själv dök intresset upp för nåt år sen när SVT sände en match vi spelade mot Portugal på bortaplan i Diamond League. Eller hette det Silver league ? Oehört spännade match men jag hade inte en aning om vad spelarna hette. Första namnet jag såg va Jonna Wasserfaller när hon skulle serva.
Hade inte en blekaste vilka typ Haaks va.
Men dettta gjorde att jag började följa detta lag och sen hur det utvecklats.
Kanske finns det ändå en bredd under A-landslagstruppen så att de kan slussas in när de nuvarande mest tongivande spelarna slutar ?
Det blir liksom så dramatiskt när främst media börjar yla om att "Huuuur ska det bli när Haaaaaks slutar ?! Vilka har vi dååååå ?!"

Sverige har alldeles för få invånare för att vara toppnation i många idrotter.
Hade vi haft samma population som typ Indien sett till landyta, så hade vi kanske vart 100 miljoner och då hade det vart en annan historia.

Får hoppas man förbjuder innebandyn som drar till sig många. Bandyn tror jag personligen håller på dö så vida man inte tar in ryssarna snart.

Tänkte såg finalen men Italien tappade 12-6.

Men nu verkar de tillbaka.
Citera
2026-09-06, 19:23
Medlem
FNLSs avatar
Har inte räknat men känns som Turkiet passar Vargas oftare än Sverige passar Haak.

Italien brutalt överlägsna set 1 och 3 men Turkiet vann andra.
Citera
2026-09-06, 20:13
Medlem
Hunden007s avatar
Vargas är inte turkisk!

hon avgör dock femte set med sin server.
Citera
2026-09-06, 20:32
Medlem
Jeppe950s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
Vargas är inte turkisk!

hon avgör dock femte set med sin server.

Kuba måste vara det land med flest toppatleter som lämnar dem (av helt rimliga skäl) i sport och idrott.

Wilfredo Leon, Ousmany Juantorena m.m på herrsidan och Vargas på damsidan inom volley.

Grattis till Turkiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in