2026-09-02, 13:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast det här skriftstället talar om ankomsten, och då är det ju svårt att missa, och då behövs ju inga tecken heller.
Det är dom här tecknen som händer innan, när det är nära:

"Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?«
Jesus svarade: »Se upp så att ingen bedrar er. Många kommer att uppträda under mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall bedra många.

Ni kommer att få höra stridslarm och krigsrykten. Se till att ni inte låter skrämma er. Sådant måste hända, men det är ännu inte slutet.

Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det blir hungersnöd och jordbävning på den ena platsen efter den andra. Allt detta är början på födslovärkarna.

Då skall man utlämna er till att plågas och dödas, och alla folk skall hata er för mitt namns skull.

Då skall många komma på fall och ange varandra och hata varandra.

Många falska profeter skall framträda och bedra många.

Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta.
Men den som håller ut till slutet skall bli räddad.

Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma.
" (Matt 24:3-14 Bibel2000)

Dessa tecken har vi sett sedan 1:a världskriget, och världen är närmare än någonsin midnatt enligt domedagsklockan enligt "Bulletin of the Atomic Scientists":

https://thebulletin.org/doomsday-clock/
Men det var ju sådant som skulle hända innan men som ännu inte innebar slutet. Vedermödan är ett tecken och det som ska hända precis innan är ytterligare ett tecken.

Väntar JV på tecken på den annalkande vedermödan?
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-09-02 kl. 14:26.
Citera
2026-09-02, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men det var ju sådant som skulle hända innan men som ännu inte innebar slutet. Vedermödan är ett tecken och det som ska hända precis innan är ytterligare ett tecken.

Tecknen på att det är nära syns redan nu i hela världen:

"Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?«
Jesus svarade: »Se upp så att ingen bedrar er. Många kommer att uppträda under mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall bedra många.

Ni kommer att få höra stridslarm och krigsrykten. Se till att ni inte låter skrämma er. Sådant måste hända, men det är ännu inte slutet.

Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det blir hungersnöd och jordbävning på den ena platsen efter den andra. Allt detta är början på födslovärkarna.

Då skall man utlämna er till att plågas och dödas, och alla folk skall hata er för mitt namns skull.

Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma.

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud." (2Tim 3:1-4 Bibel2000)
Citera
2026-09-02, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Som sagt, jag ska läsa olika publikationer av JV. För att få mer kännedom om deras läror, och annat. Du vet det redan.

Jag har inte bestämt mig redan. Jag har en uppfattning nu, men inget säger att det är permanent. Inget är hugget i sten. Det kan vara så att jag ändrar uppfattning senare, när jag får mer information om 1919 och annat. Och jag vet inte hur du anser att man ska undersöka hur nära Jehovas vittnen är bibelns läror jämfört med andra. Jag ska som sagt läsa en del publikationer. Inklusive "Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden", som du rekommenderade nyligen.

Du verkar tro att jag inte vill undersöka det. Men du har fel.

Jag skulle inte säga att jag har fastnat på något.

Dessutom är det nog svårt att förstå när jag jämför med Bibeln, antar jag. Det är inget som har med moral eller mina tankar om sanningen att göra i alla fall. Om det ens finns en rätt och fel tolkning av Bibeln.

Jag menar, efter att ha läst bibeln flera gånger och olika översättningar, så skulle jag aldrig dra slutsatsen att Jesus och ärkeängeln Mikael är en och samma person. Jag har fått läsa olika publikationer av JV för att få kännedom om varför de tror så. Och har fått läsa om detta med blodbeståndsdelar och uppdelningen i vad som är en samvetsfråga och vad som är förbjudet. När det inte är så enligt Bibeln.

Som några exempel.

Märk väl att TTSP förefaller sky frågan om 1919 som pesten. Och det gör han sannolikt väldigt klokt i
.Året innan hade organisationen postumt gett ut den sjunde delen av "Studier i skriften" i Russells namn. Det är bara det att Russell inte skrivit ett enda ord i denna skrift.
Temat för denna del 7 är "The Finished Mistery"/"Den fullbordade hemligheten" tror jag den svenska titeln är.
För några år sedan fanns "The Finished Mistery" publicerad på internet. Sök gärna efter den publikationen och läs den. Du lär inte bli besviken.😁
Att påstå att Gud utvalde utgivarna av denna publikation är 1919 är direkt skrattretande.
Man hade t ex beräknat antalet personer som skulle överleva striden vid Harmageddon, och likaså antalet människor på jorden vid slutet av 1000-årsriket.
Man hade också blivit klar över vad Leviathan i gamla testamentet var en profetisk förebild av. Det var nämligen en profetisk bild av .............ångloket.😁
Det är faktiskt sant, jag skojar inte.
Citera
2026-09-02, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus

Det sistnämnda är JVs företagside. När adventisterna s 1874 inte stämde startade Russell en egen rörelse med iden att Jesus återkom osynligt 1874, och att det skulle smälla till 40 år senare.
Citera
2026-09-02, 18:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Tecknen på att det är nära syns redan nu i hela världen:

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud." (2Tim 3:1-4 Bibel2000)
Jag tror att vedermödan redan har börjat, att den börjar lokalt på olika platser, sedan växande fläckvis för att sedan bli global och total. Och det går nog ganska snabbt.
Citera
2026-09-02, 20:07
Medlem
Citat:
Fast det här skriftstället talar om ankomsten, och då är det ju svårt att missa, och då behövs ju inga tecken heller.
Det är dom här tecknen som händer innan, när det är nära:

Allt detta är INTE tecken på slutet! Varför förstår ni inte vad ni läser? Krig har ju pågått hela tiden sedan Jesus dagar på jorden! Jordbävningar och hungersnöd också!

Lukas 21
[8] Han svarade: »Se till att ni inte blir vilseledda. Många kommer att uppträda under mitt namn och säga: Det är jag, och: Tiden är nära. Men följ dem inte.

Ni har predikat att SLUTET är nära i åratal! Men ni glömde evangeliet!

Matteus 10
[7] Förkunna på er väg att himmelriket är nära.

Men vad gör ni? Ni HINDRAR folk från att komma in i himlen, och predikar att bara 144000 kommer in!

Det är UPPENBART att ni är ett verk av lille satan, lögnen fader!
Citera
2026-09-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Nej, du har inte förstått det rätt, när det gäller vagntjänsten.
Man behöver först en kort genomgång, så man kan stå på ett säkert sätt.
Samt veta var man får stå och inte stå, när det gäller regler som kommun och företag har mm.
Alla som vill får stå med vagnar, efter att ha gått igenom den korta utbildningen/genomgången.
Med tankte på hur många vi kan vara ute i tjänsten, så faller även din kommentar om att många ogillar att gå i tjänsten, men det kanske var så på din tid i din tidigare församling.

Har gillat tjänsten från dag 1 och vagntänst är också kul, på en mindre ort där man känner många.

Från dag ett? Verkligen? Hur ung var du när du tvingades uti tjänsten?
Det fåtal gånger jag tyckte det kunde vara intressant var de sista åren som JV när jag flyttat till en universitetsstad och blev ombedd att följa med på något återbesök hos någon teologistudent. Det kunde bli en intressant teologisk och filosofisk diskussion.
Men, om du gillar att knacka dörr kanske du kan bli en bra dammsugarförsäljare.😀
Citera
2026-09-02, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Blinka tre gånger om allas vår Flashback-JDUB-in-name-only håller en puffra mot ditt huvud! Det här låter forcerat.

Nja......inte forcerat,, men somliga är väldigt diplomatiska .
Vår värderade och tillika JDUB--stridsman är inte Cellskapets "Dirty Harry". Långt ifrån. Han är dessutom Don Quijote, d v s Riddaren av den sorgliga skepnaden.😎😁
Citera
2026-09-02, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Från dag ett? Verkligen? Hur ung var du när du tvingades uti tjänsten?
Det fåtal gånger jag tyckte det kunde vara intressant var de sista åren som JV när jag flyttat till en universitetsstad och blev ombedd att följa med på något återbesök hos någon teologistudent. Det kunde bli en intressant teologisk och filosofisk diskussion.
Men, om du gillar att knacka dörr kanske du kan bli en bra dammsugarförsäljare.😀

Jag var kring 25 när jag började undersöka Bibeln på egen hand.
Ingen levande i släkten som är vittnen.
Var 34 när jag tackade ja till ett studium, så jag var 35, dag 1.
Jag är snickare, så jag är efterlängtad och välkommen in utan att behöva knacka på
Citera
2026-09-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Jag var kring 25 när jag började undersöka Bibeln på egen hand.
Ingen levande i släkten som är vittnen.
Var 34 när jag tackade ja till ett studium, så jag var 35, dag 1.
Jag är snickare, så jag är efterlängtad och välkommen in utan att behöva knacka på

Aha. OK.Så du är inte uppvuxen inom JV, utan gick med frivilligt. Det kanske blir en annan sak då. När jag var barn/ungdom berättade i princip alla jämnåriga att de inte tyckte om att gå i tjänsten. Fr a 1974 verkade det vara en stenhård drive för att få ut unga i tjänsten. På den tiden skulle Harmageddon komma 1975, senast på hösten, och att ha tagit del i tjänsten var något som ökade chansen att slippa dö ung.
Citera
2026-09-02, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Allt detta är INTE tecken på slutet! Varför förstår ni inte vad ni läser? Krig har ju pågått hela tiden sedan Jesus dagar på jorden! Jordbävningar och hungersnöd också!

Lukas 21
[8] Han svarade: »Se till att ni inte blir vilseledda. Många kommer att uppträda under mitt namn och säga: Det är jag, och: Tiden är nära. Men följ dem inte.

Ni har predikat att SLUTET är nära i åratal! Men ni glömde evangeliet!

Matteus 10
[7] Förkunna på er väg att himmelriket är nära.

Men vad gör ni? Ni HINDRAR folk från att komma in i himlen, och predikar att bara 144000 kommer in!

Det är UPPENBART att ni är ett verk av lille satan, lögnen fader!

Mycket bra sammanfattat!

Och som tillägg kan vi ta: Matt 23:13 där Jesus säger till fariséerna "Ni stänger himmelriket för människor. Ni går inte in själva, och dem som är på väg dit hindrar ni att komma in".

Och gällande uttalanden om att tiden är nära sa Lett 2019 i samband med covid att "The events unfolding around us [COVID pandemic] are making clearer than ever that we’re living in the final part of the last days, undoubtedly, the final part of the final part of the last days, shortly before the last day of the last days."
Citera
2026-09-03, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Paradisboken från tidigt 80-tal är för teologiskt okunniga. Den användes för att studera in nykonverterade. Den kommer inte att ge dig något eftersom du känner till det basala inom JVs teologi.
Dessutom är tegelstenarna som kom ut före 1975 formulerade mer i klartext.

Lets istället efter t ex "Må ditt namn bliv helgat" om tolkningen av Daniels profetior.
Sedan har du "Guds hemlighet är fullbordad" och "Det stora Babylon har fallit" som handlar om JVs tolkning av Uppenbarelseboken. Och inte minst "Nationerna ska förnimma" som kom ut lagom inför 1975. Den handlar om tolkningen av Hesekiel.

Paradisboken från 1982 var den sista boken som påstod att Jesus kom tillbaka osynligt 1914. Fast man fortfarande talar om Jesu "närvaro" sedan 1914 verkar man tolka texter om återkomsten som gällande något framtida.

Det var inte boken "Må ditt namn bliva helgat" som behandlade Daniels profetior. Det var i stället den något tidigare boken "Må ditt rike komma" som gjorde det. Och i den slaktade ledningen den tolkning av "bildstoden" som Rutherford införde. Den "nya" uppfattningen var densamma som Russell hade haft. "Ljuset" går fram och tillbaka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in