Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Som sagt, jag ska läsa olika publikationer av JV. För att få mer kännedom om deras läror, och annat. Du vet det redan.
Jag har inte bestämt mig redan. Jag har en uppfattning nu, men inget säger att det är permanent. Inget är hugget i sten. Det kan vara så att jag ändrar uppfattning senare, när jag får mer information om 1919 och annat. Och jag vet inte hur du anser att man ska undersöka hur nära Jehovas vittnen är bibelns läror jämfört med andra. Jag ska som sagt läsa en del publikationer. Inklusive "Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden", som du rekommenderade nyligen.
Du verkar tro att jag inte vill undersöka det. Men du har fel.
Jag skulle inte säga att jag har fastnat på något.
Dessutom är det nog svårt att förstå när jag jämför med Bibeln, antar jag. Det är inget som har med moral eller mina tankar om sanningen att göra i alla fall. Om det ens finns en rätt och fel tolkning av Bibeln.
Jag menar, efter att ha läst bibeln flera gånger och olika översättningar, så skulle jag aldrig dra slutsatsen att Jesus och ärkeängeln Mikael är en och samma person. Jag har fått läsa olika publikationer av JV för att få kännedom om varför de tror så. Och har fått läsa om detta med blodbeståndsdelar och uppdelningen i vad som är en samvetsfråga och vad som är förbjudet. När det inte är så enligt Bibeln.
Som några exempel.
Märk väl att TTSP förefaller sky frågan om 1919 som pesten. Och det gör han sannolikt väldigt klokt i
.Året innan hade organisationen postumt gett ut den sjunde delen av "Studier i skriften" i Russells namn. Det är bara det att Russell inte skrivit ett enda ord i denna skrift.
Temat för denna del 7 är "The Finished Mistery"/"Den fullbordade hemligheten" tror jag den svenska titeln är.
För några år sedan fanns "The Finished Mistery" publicerad på internet. Sök gärna efter den publikationen och läs den. Du lär inte bli besviken.😁
Att påstå att Gud utvalde utgivarna av denna publikation är 1919 är direkt skrattretande.
Man hade t ex beräknat antalet personer som skulle överleva striden vid Harmageddon, och likaså antalet människor på jorden vid slutet av 1000-årsriket.
Man hade också blivit klar över vad Leviathan i gamla testamentet var en profetisk förebild av. Det var nämligen en profetisk bild av .............ångloket.😁
Det är faktiskt sant, jag skojar inte.