2026-09-02, 23:21
Medlem
Rumpkorvens avatar
Borde gälla på alla arbetsplatser.
Citera
2026-09-02, 23:26
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Bra, mindre droger i samhället ger mindre makt till krimininella.
Strikta drogtest på ICA ökar riskerna för att någon som blir nekad jobb där sedan ha testat positivt söker sig till jobb där människoliv äventyras men drogtest saknas - som trafikpilot.

För att inte tala om den som redan jobbar på ICA och under semesterns första vecka rökte en joint och sedan, flera veckor senare, återgår i arbete, blir drogtestad och då får positivt resultat för att de då helt inaktiva substanserna inte har hunnit lämna kroppen. Makten flyttas då till en apparat.

Drogerna kommer inte att försvinna. Dessa har alltid funnits och en naiv och samtidigt hårdför nolltoleranspolitik kommer inte att ändra på det.
Citera
2026-09-02, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Meningen som bara är sann hos knarkare. Lite röka har ingen dött av men folk blir ju helt efterblivna av det. Speciellt tonåringar. Kom inte och säg att det är skitsnack för jag har upplevt det själv många gånger. Samtliga andra droger är betydligt farligare än alkohol. Dessutom så köper knarkare alltid knark hos livsstilskriminella blattar, dessa borde alltid dödas utan pardon av staten. Du stödjer dessa vidriga "människor" med ditt knarkande.
Jo, det du säger är skitsnack. Dina anekdoter betyder ingenting, och knarkare köper inte alltid knark hos livstidskriminella blattar.

Jag känner för övrigt många som inte alls blir efterblivna av att röka, och som heller inte köper sina varor hos sådana du pratar om.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-09-02 kl. 23:45.
Citera
2026-09-02, 23:52
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Usel människosyn, pissa i en burk när vi stirrar på din fitta. Är det så man behandlar nyanställda tjejer som kanske är på sitt första jobb?
Sen vill ni handla hos detta företag med vetskap om att det är så alla anställda behandlats. Fan va uselt.

Det är ren förnedring vad det handlar om och helt meningslöst för ICA jobb. Kontrollera folk som pissar i burk är något som är till för folk som är på anstalt, inte vanliga arbetssökande. Det blir ett sjukt samhälle av det där alla misstänkts och alla är skyldiga, som DDR.

Har man knarkat så mycket att man inte kan sköta ett ICA jobb, då kan man i regel se det på personen utan något drogtest.

Samtidigt som svenne håller på att jaga knarkare bland vanliga jobbare, så klarar de inte av att sätta riktiga kriminella i fängelse. Detta är som evighetsföljetång för svennar, alltid felriktade åtgärder.
Senast redigerad av HipToBeSquare 2026-09-02 kl. 23:55.
Citera
2026-09-03, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Vill och vill. Frågan är vilka rättigheter en arbetsgivare ska ha för att säkerställa att du inte är kriminell.

Ska chefen få installera en gps i din bil för att kontrollera om du ägnar dig åt den kriminella verksamheten fortkörning? Ska chefen få tillgång till allt du gör på nätet för att kontrollera om du ägnar dig åt den kriminella verksamheten hets mot folkgrupp eller fildelning? Ska chefen få göra hembesök för att kontrollera om du ägnar dig åt kriminell verksamhet i ditt hem?

För det är egentligen det som är knäckfrågan här. Domar är offentliga handlingar, och det är väl i någon mån rimligt att arbetsgivare kan neka dig anställning för att du har ett brottsregister. Men hur stora inskränkningar ska egentligen få göras utöver det, för saker som du inte ens är dömd för?

Uppenbarligen kan arbetsgivare kräva drogtester, vilket har flera syften.
För en företagsbil eller företagets dator på arbetstid så låter det helt rimligt.

Problemet är att du jämför äpplen med kanelbullar.
Att köpa och bruka droger stöttar en kriminell organisation och påverkar samhället i stort negativt. Att dyka upp på jobbet med anabola eller någon annan illegal substans är en risk för arbetsgivaren samt att denna har ett rehab. ansvar vilket är en kostnad och som kanske inte hjälper ändå till slut. Att behöva göra om en rekrytering är en arbetskrävande process det med.
Att köra för fort drabbar några få individer om det går åt skogen och är inte ett samhällshot på samma sätt som illegala droger.

Har en presumtiv arbetstagare drogproblematik och en annan inte, när allt annat är lika, så kan jag lova dig att antalet arbetsgivare som väljer den första går att räkna på några få fingrar på en hand i hela Sverige.

Citat:
Det är många som lagligt tar mediciner som fastnar på drogtester. Så dessa personer tvingas då att vara öppna om vilka mediciner de tar för folk de inte är bekväma att dela det med.

Ser inget problem med detta. Arbetsgivaren har sekretess kring sådana uppgifter.
Om du tycker det är jobbigt att meddela din arbetsgivare att du tar mediciner för något och behöver anpassning för detta så är det inte arbetsgivaren det är fel på...

Citat:
Samma sak kan sägas om alkohol. Ska arbetsgivaren få kräva peth-tester? Ska de få kräva utdrag ur din sjuksomsjournal med samma argument? Om du drabbas av någon sjukdom så har arbetsgivaren ett generellt ansvar att anpassa arbetsplatsen.

För övrigt har de flesta drogbrukare ingen begynnande drogproblematik, och det är en annan grej med de här testerna. Du fastnar för absolut minsta lilla, även om det inte finns några som helst indikationer på problem.
Illegala droger är alltid ett problem. Har en person så usel impulskontroll att de pysslar med alternativa rusmedel så är det bevis på att personen behöver hjälp. All drog-hantering är en risk som vettiga arbetsgivare vill undvika eller minimera. Inge dum tanke att kräva Peth-tester, faktiskt, problemet är att det blir dyrt om det skall utföras korrekt...
I övrigt så finns det lagar och regler som styr över sjukdomstillstånd eller funktionsnedsättning som arbetsgivare måste förhålla sig till, annars blir det diskriminering. Det borde du känna till om du någon gång har haft ett jobb.

Att du likställer illegala droger med legala droger visar bara att du pundar själv och vägrar ta ansvar för dina egna handlingar är mycket talande. Att du inte begriper att du har problem är också rätt intressant.

Att cannabis gör folk korkade var ju inget nytt direkt...
Citera
2026-09-03, 01:50
Medlem
shitholecitizens avatar
Om man är med och göder kriminella blattar så förtjänar man fan inte att jobba. Helt rätt av ICA. Alla seriösa företag borde ta efter.
Citera
2026-09-03, 02:00
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Illegala droger är alltid ett problem. Har en person så usel impulskontroll att de pysslar med alternativa rusmedel så är det bevis på att personen behöver hjälp. All drog-hantering är en risk som vettiga arbetsgivare vill undvika eller minimera. Inge dum tanke att kräva Peth-tester, faktiskt, problemet är att det blir dyrt om det skall utföras korrekt...
I övrigt så finns det lagar och regler som styr över sjukdomstillstånd eller funktionsnedsättning som arbetsgivare måste förhålla sig till, annars blir det diskriminering. Det borde du känna till om du någon gång har haft ett jobb.

Om en person är hotfull mot medarbetare eller kunder är det bara och sparka. Vet inte så mycket om anställningslagar, dvs att företaget i stort sett har adopterat personen och måste tillgodose allt tom eventuell rehab med eller utan personens godkännande.

Jag har jobbat med en del freaks som har varit riktigt obehagliga och dessa var inte knarkare eller tog några droger vad jag vet. De var bara ondskefulla personer, så drogtester helgarderar inte företaget att råka anställa freaks på något sätt. Vanligt i Sverige är även besserwisser narcissisten som använder sig av diverse översittartricks för att göra så lite jobb som möjligt och dessa kan tom vara värre en rena alkisar.
Citera
2026-09-03, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Vanligt i Sverige är även besserwisser narcissisten som använder sig av diverse översittartricks för att göra så lite jobb som möjligt och dessa kan tom vara värre en rena alkisar.
Det där är ett annat problem som bör kunna hanteras via rekryteringsprocessen och provanställning om rekryterande chef m.m. har någon form av kompetens.

Dock O/T...

Drogtester minskar risken för att anställa knarkare, radikalt, men eliminerar givetvis inte risken för felrekryteringar.

Nej, det är inte "bara att sparka" folk hur som helst. Anställningstryggheten är starkt skyddad även för rôvhattar och det kan ta mycket lång tid, samt det blir dyrt, att göra sig av med en arbetstagare som inte är en tillgång för företaget. Det förklarar mycket väl varför rekryteringsprocesserna blir allt mer komplicerade.
Senast redigerad av ZAIZAI 2026-09-03 kl. 08:43.
Citera
2026-09-03, 08:52
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Och där kom den! När argumenten tar slut så kommer alltid denna klyscha i drogdebatten.
Haha, jo för dogmatiska klyschor kring droger är dig själv helt främmande.
Citera
2026-09-03, 09:35
Medlem
Citat:

Att du likställer illegala droger med legala droger visar bara att du pundar själv och vägrar ta ansvar för dina egna handlingar är mycket talande. Att du inte begriper att du har problem är också rätt intressant.

Att cannabis gör folk korkade var ju inget nytt direkt...
Att du drar slutsatsen att det jag skriver bevisar att jag pundar säger en hel del om din intelligens. Jag använder inga illegala droger, idiot.
Citera
2026-09-03, 09:44
Medlem
Citat:
Att du drar slutsatsen att det jag skriver bevisar att jag pundar säger en hel del om din intelligens. Jag använder inga illegala droger, idiot.
THC-A är illegalt...
Citera
2026-09-03, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Här är mitt förslag:
Vill arbetsgivaren kräva ett drogtest av en arbetssökande ska det vara tillåtet, men om testet är negativt ska arbetsgivaren betala en lagstadgad ersättning till den som testats. Då får arbetsgivaren själv väga nyttan av testet mot kostnaden för att utsätta varje kandidat för det.

Jag vill inte leva i ett samhälle där frågan går från "varför ska vi kontrollera dig?" till "varför skulle vi inte kontrollera dig?". Att jag inte har något att dölja betyder inte att jag automatiskt ska acceptera varje kontroll.
Det där förslaget tycker jag är jättebra i grunden. Vet dock inte om jag tycker att det är så motiverat för arbetssökande, men däremot när man kräver det av anställda.

När det gäller arbetssökande så är jag då mer negativt inställd till hur jävla lång processen är, där man ska lägga sjukt mycket tid på intervjuer hit och dit. Därför tycker jag att man ska lagstifta att arbetsgivaren ska betala en timlön åt arbetssökande för den tid de lägger ner på sökandet. Säg 100kr/h eller så.

Citat:
THC-A är illegalt...
Jag vet. Det narkotikaklassades i år. Varför påpekar du det?
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-09-03 kl. 09:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in