2026-09-03, 03:05
Medlem
TS. Jag har själv erfarenhet av den typ av material som BankID tillhandahåller brottsbekämpande myndigheter. Om detta är den enda information du har fått ta del av, bör du vara medveten om risken att du själv kan vara föremål för utredningen. Den bild du beskriver framstår som anmärkningsvärt ofullständig.
Senast redigerad av electricteapot 2026-09-03 kl. 03:13.
Citera
2026-09-03, 06:26
Medlem
Mailmanss avatar
Något stämmer inte här.
Känns som vi inte får hela historien av TS eller att TS dikterar upp en del av sakerna.
Citera
2026-09-03, 08:49
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
(naturligtvis gjort - men meningslöst - lånen tagna av obörig o förbrukade av obehöriga)

FRÅGESTÄLLNING O DISKUSSIONSUNDERLAG - HUR HAR DET VARIT MÖJLIGT ATT TA UT
TVÅ BANKID SAMMA SEKUND 45 MIL EMELLAN DÅ BANKID ÄR SÄKERT (enligt långivarna)

Det är inte direkt svårt att få det att se ut som att man är någon annanstans när man kopplar upp sig.

Två scenarier: 1. Personen har skapat sig två bank ID varav det ena via VPN kopplat till en plats där denne inte var. Skapat sig dubbla Bank ID för att begå bedrägeri.

2. Personen har haft en annan person på plats i en annan stad och haft kontakt med dem via telefon eller chat. Skapat sig dubbla Bank ID för att begå bedrägeri.

Sedan har han väntat ett år så det inte ska se så skumt ut när lånen tas. Personen kommer att åka dit och få sitt straff. Man slutar ju aldrig förvånas över hur smart man tror man är, när man är dum.
Citera
2026-09-03, 08:54
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Den drabbade personen har inte varit med på detta.

Men om en obehörige skulle (på något sätt fått) den behöriges inloggningsuppgifter
bankdosa - som sannolikt då inte var individualiserad dvs var man kund i samma bank
kunde man använda den bankdosan alt låna dosa av nån som hade rätt *bank

Som jag förstått nordea låna bankdosa men den var kombinerad med kort-
swedbank gick ej att låna bankdosa - försökt o den blev spärrad.

DÅ SKULLE JU PERSONEN NÄR SOM HELST (antar jag) KUNNA TA UT ETT OBERÖRIGT BANKID
SÅ VARFÖR SKULLE DETTA HA SKETT I EXAKT SAMMA SEKUND SOM DEN BEHÖRIGE TOG ETT
(nytt) BANKID -

Den drabbade personen har varit med på detta.
Citera
2026-09-03, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattbussen4
Kan det vara någon information, ett program eller virus på telefonen som legat oupptäckt, och sedan bara väntat på att skapa ett nytt BankID samtidigt som den behörige gör det för att få den personen att inte reagera på att signera flera gånger och därmed skapat ett till som befinner sig långt bort?

Dock väldigt konstigt att det tjuvaktiga BankID:et låg och sov i ett år om meningen med det var att begå brott i form av lån hos banker.

Det vet ingen - det gjordes inga uttag från den behöriges bankonto - men efter nästan ett år tömdes bankonton på ett par 100,000 o lån togs på + 1 miljon o togs ut inom loppet av typ 11 dagar om jag räknar högt räknar jag lågt 9 dagar när det gäller lånen kanske några extra dagar när det gäller bankkonto men totalt mindre än 15 dagar - banken reagerade inte - största utbetalningarna var nog
250,000 på ett bräde sen ofta 150,000 o mindre. Det beviljades 4 lån men söktes mååångaa fler 37 ucn.

Det användes också ett falskt fastanställningsintyg - som dessa 4 inte kontrollerade eller så gjorde de det men brydde sig inte - behörige hade goda inkomster o bra credit - kanske hade handläggarna provision enligt modellen no cure-no pay. En långivare har uppgivit att de inte kontrollerat med arbetsgivaren eller annat uppgivet mobilnummer till låneansökaren.

Det kan också vara så att ett antal av de 37 gjort vissa kontroller t ex ringt mobilnumret som inte funkade o inte accepterat låneansökan.
Citera
2026-09-03, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Det är inte direkt svårt att få det att se ut som att man är någon annanstans när man kopplar upp sig.

Två scenarier: 1. Personen har skapat sig två bank ID varav det ena via VPN kopplat till en plats där denne inte var. Skapat sig dubbla Bank ID för att begå bedrägeri.

2. Personen har haft en annan person på plats i en annan stad och haft kontakt med dem via telefon eller chat. Skapat sig dubbla Bank ID för att begå bedrägeri.

Sedan har han väntat ett år så det inte ska se så skumt ut när lånen tas. Personen kommer att åka dit och få sitt straff. Man slutar ju aldrig förvånas över hur smart man tror man är, när man är dum.

Nej den behörige har inte på något sätt medverkat
Citera
2026-09-03, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
Hur ditt bankID på fil kunde vara giltigt tills 25-06-30, när det slutade fungera 2024, förstår jag inte då bankID på fil är väl bara giltigt i 3 månader?

Men i viket fall - om jag sitter på win 8 till exempel och skaffar mig bankID på fil som är giltigt i 3 månader, då är det att just den filen är giltig och låter mig signera i 3 månader.
Att under denna tid bankID uppdaterar bankID-på-fil-appen med en uppdatering som kräver att installeras men av någon anledning inte stöder Win 8, då är det appen som inte längre kan installeras.
Appens krav är ogiltiga, inte bankID-filen. Båda behöver vara giltiga.

Vi är många som har tvingats uppdatera OS eller köpa nyare telefoner för att gamla versioner inte längre stöds. Omöjligt att du får ersättning för att din bankID-på-fil slutade fungera före datumet. Tänkbart skulle du ha grund om det handlade om att du var tvungen att köpa ny telefon men då är det nog lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga.

Fast nu hamnade du lite off-topic i din egen tråd va? Det handlade om att någon obehörig fått någon annans bankID på något sätt. Du skrev "Finns ingen länk - infon kommer från polisen som fick viss information från bankid" och hur har den infon kommit från polisen till dig?

Bit dig inte fast på datum - det är en principfråga - problem o frågeställning här är hur kan min bank garantera mitt bankid i tid när bankid tydligen själva kan döda det när som helt inom avtalstiden med min bank.

Kan du eller anna berätta hur jag ska kunna skapa bankid i en annan persons namn i samma sekund som denne själv skapar ett (eget) bankid - det är det ingen som fattar av oss som känner till detta,
Eftersom detta nu varit möjligt kan man då påstå att bankid är säkert - nej påstår jag - en högst osäker o risky internetpenninghanterare
Citera
2026-09-03, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det låter som en man in the middle attack eftersom bankidena utfärdades samtidigt. Hur fick BO tag på sin telefon? Vilka program har han installerat?

BO är inte särskilt datakunnig han har själv sagt att han kanske - osäker det var flera år sedan-
att han kan varit inne på sin bank o fått hjälp av bankpersonal att skapa sitt nya bankid3 men
det vet han inte idag - obs att det är 45 mil emellan de två som skapats i samma sekund
Citera
2026-09-03, 09:52
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
(naturligtvis gjort - men meningslöst - lånen tagna av obörig o förbrukade av obehöriga)

FRÅGESTÄLLNING O DISKUSSIONSUNDERLAG - HUR HAR DET VARIT MÖJLIGT ATT TA UT
TVÅ BANKID SAMMA SEKUND 45 MIL EMELLAN DÅ BANKID ÄR SÄKERT (enligt långivarna)
Det går ju att kolla med långivarna till vilka bankkonton det betalat ut lånen till.

Då får du svar på vem det är.
Citera
2026-09-03, 09:53
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Bit dig inte fast på datum - det är en principfråga - problem o frågeställning här är hur kan min bank garantera mitt bankid i tid när bankid tydligen själva kan döda det när som helt inom avtalstiden med min bank.

Kan du eller anna berätta hur jag ska kunna skapa bankid i en annan persons namn i samma sekund som denne själv skapar ett (eget) bankid - det är det ingen som fattar av oss som känner till detta,
Eftersom detta nu varit möjligt kan man då påstå att bankid är säkert - nej påstår jag - en högst osäker o risky internetpenninghanterare
Bet mig inte fast på datumet - jag gav ett praktiskt exempel på ett 3 mån aktivt bankid-på-fil. Appen upphörde vara giltig pga brist av stöd för OSet, filen var giltig. båda behöver vara giltiga. Så är det. Om du nu vill ha kompensation för ditt lidande ja då får du försöka med det om du vill. Hur vet jag inte.

Jag vet inte hur man gör för att skapa bankID i annans namn, kan bara spekulera vilket inte är till någon nytta så det orkar jag inte.
Det största problemet med bankID verkar vara den sociala ingenjörskonsten som används för att lura användarna. Om det du skriver stämmer så är det såklart oroande men källor på dina påståenden skulle underlätta. Ännu har du inte kommit med något, inte ens när jag frågade hur DU kom över informationen.
Citera
2026-09-03, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av electricteapot
TS. Jag har själv erfarenhet av den typ av material som BankID tillhandahåller brottsbekämpande myndigheter. Om detta är den enda information du har fått ta del av, bör du vara medveten om risken att du själv kan vara föremål för utredningen. Den bild du beskriver framstår som anmärkningsvärt ofullständig.

Jag är helt ren här så det är inget problem.

Den som vi vet skapade bankid blev åtalad i en annan liknande situation-
där fanns två målsäganden -bedrägeri o penningtvätt (av den misslyckad åklagaren)
men är var det ingen identitetsstöld - frikännande dom pga preskription men
ändå dömdes skadestånd ut - till en målsägande - den andre hade varit så klantig
o medverkat att han fick skylla själv.

Den obehörige hade två bankkonton i olika banker - ett i samma konto som den
behörige.

Som jag uppfattat det hade den behörige också bankdosa som han i vart fall delvis
använde - om den obehörige hade bankdosa är okänt - men skulle man ha pinkod
kunde man nog låna bankdosa i rätt bank då.
Citera
2026-09-03, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Något stämmer inte här.
Känns som vi inte får hela historien av TS eller att TS dikterar upp en del av sakerna.

Du ser väl att du fått den faktainfo som polisen fått av BankID
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in