2026-09-02, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men det var bevisligen detta.

Om man lyckas hitta personnummer o lägga sig via en burnerphone på inloggning på rätt bank-
kan man få åtkomst - men bara under den tid som behörig är inne - o det brukar inte vara länge om man inte loggar in igen. = måste bevaka helst 24-7

Men om man gör samma sak på bankid - går detta att göra i evig tid - typ
utan tidsbegränsning?

Det funkar inte så, varje inloggning får en session token som bara går att använda på 1 enhet åt gången. Testa själv, logga först in på din internet bank på datorn, och sedan testar du via appen i telefonen, du behöver kvittera båda två med BankID vid varje inloggning.

Det som hänt, är förmodligen att man signerat 2st BankID, det kan dom se, eftersom det skapas en token för varje signering som är unik. En signering skapar EN token, som valideras innan BankID't utfärdas. Det går inte kopiera/klona eller liknande, eftersom dom dessutom är tidsbaserade + kollar efter ett slags "hårdvaru-id" på enheten som utför signeringen.

Förmodligen så har det poppat 2 st signeringar, när man skapat och skall signera sitt BankID. Eftersom man håller på med att signera ett BankID så har man kanske inte reagerat på att man behövt signera två gånger.
Hur någon har kunnat begära ut ett BankID samtidigt är dock lite suspekt, skulle tippa på att antingen är personen som är drabbad med på det och trodde inte att det skulle gå att spåra, eller så har man blivit lurad av någon att signera.
Citera
2026-09-02, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Det funkar inte så, varje inloggning får en session token som bara går att använda på 1 enhet åt gången. Testa själv, logga först in på din internet bank på datorn, och sedan testar du via appen i telefonen, du behöver kvittera båda två med BankID vid varje inloggning.

Det som hänt, är förmodligen att man signerat 2st BankID, det kan dom se, eftersom det skapas en token för varje signering som är unik. En signering skapar EN token, som valideras innan BankID't utfärdas. Det går inte kopiera/klona eller liknande, eftersom dom dessutom är tidsbaserade + kollar efter ett slags "hårdvaru-id" på enheten som utför signeringen.

Förmodligen så har det poppat 2 st signeringar, när man skapat och skall signera sitt BankID. Eftersom man håller på med att signera ett BankID så har man kanske inte reagerat på att man behövt signera två gånger.
Hur någon har kunnat begära ut ett BankID samtidigt är dock lite suspekt, skulle tippa på att antingen är personen som är drabbad med på det och trodde inte att det skulle gå att spåra, eller så har man blivit lurad av någon att signera.

Den drabbade personen har inte varit med på detta.

Men om en obehörige skulle (på något sätt fått) den behöriges inloggningsuppgifter
bankdosa - som sannolikt då inte var individualiserad dvs var man kund i samma bank
kunde man använda den bankdosan alt låna dosa av nån som hade rätt *bank

Som jag förstått nordea låna bankdosa men den var kombinerad med kort-
swedbank gick ej att låna bankdosa - försökt o den blev spärrad.

DÅ SKULLE JU PERSONEN NÄR SOM HELST (antar jag) KUNNA TA UT ETT OBERÖRIGT BANKID
SÅ VARFÖR SKULLE DETTA HA SKETT I EXAKT SAMMA SEKUND SOM DEN BEHÖRIGE TOG ETT
(nytt) BANKID -
Citera
2026-09-02, 15:14
Medlem
Ladda upp allt till claude och fråga på

Claude.ai

100ggr smartare än polisen någonsin kommer vara
Citera
2026-09-02, 16:04
Medlem
Citat:
Finns ingen länk - infon kommer från polisen som fick viss information från bankid

ett antal obehöriga betalningar gick till trustly - trustly vill inte heller svara

Fråga när det gäller trustly går det att få ut pengarna eller måste man
spela upp dom.

Långivarna vill ha betalt med motiveringen att bankid är säkert

Här kommer info från polisen

BankID användning – Mr X - behörig o drabbad av bankid 4
Uppgifterna utgår ifrån mobil bankiD-rapport avseende bankiDn för Mr X,
framtagen av Bank 1 2020-12-23.

3 gfzrv7ZeTqUn8UmU0b8SdSb5HTo= Apple iPhone9,3 x
4 jjcWU2xl08CTE2lsMkMi//kUSto= Apple iPhone6,2 x

Mobilt bankiD med hårdvaruiD 3 skapades 2018-04-22 10:39:18 och spärrades 2019-04-
07 16:52:18. Av bankiD-rapporten framkommer ingen platsinformation för skapandet. På samma hårdvaruiD skapades ett nytt mobilt bankiD 2019-04-12 11:20:49, och var vid datumets för framtaande av rapporten (2020-12-23) fortfarande aktivt. BEHÖRIGT

Mobilt bankiD med hårdvaruiD 4 skapades 2018-04-22 10:39:18 och spärrades 2019-04-
07 16:52:15. Av bankiD-rapporten framgår det att användarens iP-adress är
XX som tillhandahålls av Bahnhof AB (https://apps.db.ripe.net/db-web- ui/query?bflag=false&dflag=false&rflag=true&searchtex t=158.174.82.234&source=RiPE,
2021-03-18). Koordinaterna placerar användaren i Söderort Stockholm. 45 mil från
bankid 3

Mobilt bankiD med hårdvaruiD 3 kan i visualiseringen inte kopplas till någon annan
persons mobila bankiD. Detta bankid har använts mot myndigheter och för normala betalningar BEHÖRIGT

Mobilt bankiD med hårdvaruiD 4 används väldigt frekvent och aktivt under tiden 2019-
03-22 till och med 2019-04-07, och andvänds endast mot Bank 1, Compricer, Bank 2, Collector, Bank 3, Consector AB, Direkto AB, Technology Nexus Sec. AB och Finansbolag 1 samt MyLoan. Det finns inga inloggningar gentemot exempelvis myndigheter eller företag som är normalt förekommande i vardagen. OBEHÖRIGT

Obs att personerna har haft olika versioner av iphones

Länk till FUP eller motsvarande underlag, tack.
Citera
2026-09-02, 16:54
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Länk till FUP eller motsvarande underlag, tack.

Vill bara gå in och förtydliga en sak. FUP finns bara när åklagaren väckt åtal mot en person. Så har inget åtal väckts finns ingen FUP.
Citera
2026-09-02, 19:30
Medlem
Lär dig svenska eller sluta punda innan du postar. Det du skriver är helt obegripligt.
Citera
2026-09-02, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vill bara gå in och förtydliga en sak. FUP finns bara när åklagaren väckt åtal mot en person. Så har inget åtal väckts finns ingen FUP.

Rätt - behörige fick dock ut visst material av polisen - därav bankid.

I princip är den obehörige identifierad - o åklagaren sa att han skulle åtala
för penningtvättsbrott - men han ljög - det blev bara skit av alltihop åtalsmässigt
o då blir den behörige stämd av långivande banker och kan inte försvara sig med
exakt hur detta bankid bluff o båg gått till

KAN NÅGON FÖRKLARA - HUR SKA JAG GÖRA FÖR ATT FÅ NÅGON RIKINGS
ELLER MILJARDÄRS BANKID I SAMMA SEKUND SOM HAN SJÄLV TAR UT ETT
EGET BANKID

Det är allså inte så att den behörige loggade in på bankkonto UTAN TOG UT
ETT NYTT BANKID

Jag vänder mig till FB detektiverna för bankid har vägrat svara o aktuell
bank har så klart inte kompetensen att förklara detta.

Ett problem jag haft - o som kan komma igen o då vill jag ha ersättning
av min bank,

Typ jag har win 7 o så har jag bankid på dator giltigt till typ 25-06-30 enligt min
bank runt jul 2024 slutade mitt bankid att fungera - jag kontaktade banken
på olika sätt - ink besök- men ingen kunde förklara.

Till slut kom jag på de (bankid) har dödat win 7 - men det fattade ingen på
banken,

FRÅGESTÄLLNING HÄR HUR I HELVETE KAN MAN DÖDA BANKID UNDER DESS
GILTIGHETSTID - jag tvingades sen efter en tid installera win 10.
Citera
2026-09-02, 21:59
Medlem
searchfunctions avatar
Hur ditt bankID på fil kunde vara giltigt tills 25-06-30, när det slutade fungera 2024, förstår jag inte då bankID på fil är väl bara giltigt i 3 månader?

Men i viket fall - om jag sitter på win 8 till exempel och skaffar mig bankID på fil som är giltigt i 3 månader, då är det att just den filen är giltig och låter mig signera i 3 månader.
Att under denna tid bankID uppdaterar bankID-på-fil-appen med en uppdatering som kräver att installeras men av någon anledning inte stöder Win 8, då är det appen som inte längre kan installeras.
Appens krav är ogiltiga, inte bankID-filen. Båda behöver vara giltiga.

Vi är många som har tvingats uppdatera OS eller köpa nyare telefoner för att gamla versioner inte längre stöds. Omöjligt att du får ersättning för att din bankID-på-fil slutade fungera före datumet. Tänkbart skulle du ha grund om det handlade om att du var tvungen att köpa ny telefon men då är det nog lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga.

Fast nu hamnade du lite off-topic i din egen tråd va? Det handlade om att någon obehörig fått någon annans bankID på något sätt. Du skrev "Finns ingen länk - infon kommer från polisen som fick viss information från bankid" och hur har den infon kommit från polisen till dig?
Citera
2026-09-02, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Nej, FUP blir allmän handling först vid åtal, det finns FUP även innan åtal, men denna är sekretessad hos polisen då. Att TS påstår sig ha fått ut "visst material" från polisen vittnar bara än mer om att denna historia är i bästa fall uppdiktad.

Om det nu skulle vara sant har väl TS inga problem att producera informationen denne fått från polisen...
Citera
2026-09-03, 00:44
Medlem
infidels avatar
Det låter som en man in the middle attack eftersom bankidena utfärdades samtidigt. Hur fick BO tag på sin telefon? Vilka program har han installerat?
Citera
2026-09-03, 01:50
Medlem
Nattbussen4s avatar
Kan det vara någon information, ett program eller virus på telefonen som legat oupptäckt, och sedan bara väntat på att skapa ett nytt BankID samtidigt som den behörige gör det för att få den personen att inte reagera på att signera flera gånger och därmed skapat ett till som befinner sig långt bort?

Dock väldigt konstigt att det tjuvaktiga BankID:et låg och sov i ett år om meningen med det var att begå brott i form av lån hos banker.
Citera
2026-09-03, 02:58
Medlem
Citat:
Mobilt bankiD med hårdvaruiD 4 skapades 2018-04-22 10:39:18 och spärrades 2019-04-
07 16:52:15. Av bankiD-rapporten framgår det att användarens iP-adress är
XX som tillhandahålls av Bahnhof AB (https://apps.db.ripe.net/db-web- ui/query?bflag=false&dflag=false&rflag=true&searchtex t=158.174.82.234&source=RiPE,
2021-03-18). Koordinaterna placerar användaren i Söderort Stockholm. 45 mil från
bankid 3

Nej.
​IP-adresser ägs och tilldelas av internetleverantören (exempelvis Bahnhof). När en databas som RIPE (ripe.net) slår upp din IP-adress är det platsen för leverantörens datacenter eller nätverksknutpunkt som registreras, snarare än din fysiska gatuadress.

​Detta innebär att även om du befinner dig i Småland kan din telefon tilldelas en IP-adress som är geografiskt registrerad i Stockholm, helt enkelt för att trafik från leverantören slussas ut på nätet därifrån.

Ett teoretiskt exempel som illustrerar detta:
​Du sätter i ett SIM-kort i en ny telefon och skapar ett nytt BankID via mobiloperatörens nät.
​Du skapar samtidigt ett nytt BankID på din gamla telefon, men uppkopplad via din fasta internetleverantörs nät (via Wi-Fi).

Trots att du rent fysiskt sitter med båda telefonerna i varsin hand kommer deras IP-adresser att skilja sig åt. En uppslagning via RIPE skulle kunna placera adresserna 45 mil ifrån varandra.

Citat:
3 gfzrv7ZeTqUn8UmU0b8SdSb5HTo= Apple iPhone9,3 x
4 jjcWU2xl08CTE2lsMkMi//kUSto= Apple iPhone6,2 x
Citat:
Obs att personerna har haft olika versioner av iphones
Senast redigerad av electricteapot 2026-09-03 kl. 03:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in