2026-09-02, 18:08
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aromatti
kan dem inte ha ett nätsystem som fångar upp glasiärena när de trillar av innan de når förstörelse
Självklart går inte det. Så här svarar AI.
Citat:
Kort sagt: Nej, det går tyvärr inte eftersom ismassorna och krafterna från en rasande glaciär eller ett isras är så ofattbart enorma att alla tänkbara nät eller barriärer skulle slitas itu som om de vore gjorda av tandpetare.
Det låter ju som en sjukt smidig idé på papperet – ungefär som jättelika stängsel eller skyddsnät som fångar upp stenar och snölaviner längs vägarna. Men när det gäller glaciärer och så kallade seracras (när stora isblock kalvar från själva glaciären uppe på en bergssida) stöter man på fysikaliska och praktiska väggar som är svåra att runda.

För det första handlar det om skalor och krafter. En vanlig stenskredsbarriär eller lavinvall är gjord för att stoppa lösa stenar på några ton eller packad snö. När en glaciär eller delar av den ger vika rör det sig ofta om tusentals eller till och med miljontals kubikmeter is. När de där massorna dundrar nerför en brant bergssluttning bygger de upp en kinetisk energi som är helt astronomisk. Inget mänskligt nät i stål eller kolfiber skulle kunna bromsa upp en hel ismassa som väger miljoner ton utan att själv explodera eller slitas bort från sina fästen.

För det andra har vi geografin och otillgängligheten. Glaciärer ligger ofta på extremt svårtillgängliga platser högt upp i otillgängliga bergsmassiv, långt bort från vägar och infrastruktur. Att ens få upp tunga byggnadsmaterial, kranar och förankringar till tiotusentals meters höjd i brant, instabil terräng är ett logistiskt mardrömsprojekt. Och när berget dessutom rör på sig och tinar på grund av klimatförändringarna, blir själva berggrunden att fästa ett sådant system i ofta alldeles för spröd och opålitlig.

För det tredje skulle ett nät dessutom kunna skapa en falsk trygghet – eller till och med göra det värre. Om ett nät mot förmodan skulle fånga upp en mindre mängd is, skulle det snabbt fyllas upp. Nästa gång det rasar (vilket sker konstant i takt med att glaciärerna drar sig tillbaka och blir instabila) skulle isen bara välta över kanten eller krossa konstruktionen och bilda ännu farligare, okontrollerade bråteblock som drar med sig nätsystemet i ett ras.

Istället för att försöka fånga upp isen i efterhand satsar geologer och myndigheter på tidiga varningssystem. Man övervakar glaciärerna med satelliter, radar och kameror som mäter millimetermeterförändringar i isens rörelser. Om berget eller isen börjar röra på sig för fort, slår man larm och utrymmer områdena nedanför innan raset faktiskt inträffar. Naturens egna krafter är helt enkelt för starka för att stoppas med ett stängsel – det är oftast säkrare att flytta på sig i tid.
Citera
2026-09-02, 18:53
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Intressant det ni skriver, rätta mig om jag har fel.

1. Kan det vara som så att berget har släppt tack vare att glaciären(isen)
har blivit för tung, hängt ut mer och mer(vuxit år efter år) och stenmaterialet
inte var det bästa(lite sprickor/lite poröst) ser att du tagit upp det tidigare i tråden TorkelSnorkel?

2. Det blir lite som en hängränna på vintern, istappen bara växer och
växer och sen så rasar hela hängrännan ner, inte bara istappen?

3. Kan det vara glaciärer som format spetsarna på hela Himalaya genom miljarder år,
glaciärer bryter sönder berget?

Själv tror jag på att jorden blir varmare, konstigt vore annars, men det kan finnas andra
anledningar också inbakade i det här fallet tänker jag också.
Bra synpunkter!

Med det man vet i dagsläget skulle jag tippa att det är en kombination:

1: Tung glaciär frestar på det underliggande, porösa berget, som ändå håller emot tack vare permafrost.

2: Så börjar permafrosten släppa pga varmare klimat och så mättas marken på vatten av massiva monsunregn, som kanske också lägger extra tyngd på glaciären. Bergets bärkraft minskar och så är katastrofen ett faktum.

Skulle gissa att det finns tusentals liknande ställen i Himalaya, och det förekommer ju liknande ras då och då, om än inte av samma storlek.
Citera
2026-09-02, 20:55
Medlem
Pussykings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
2: Så börjar permafrosten släppa pga varmare klimat och så mättas marken på vatten av massiva monsunregn, som kanske också lägger extra tyngd på glaciären. Bergets bärkraft minskar och så är katastrofen ett faktum.

Is smälter inte om det minusgrader, och även om det skulle blivit varmare är det fortfarande under noll på den här höjden.
Citera
2026-09-02, 21:02
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pussyking
Is smälter inte om det minusgrader, och även om det skulle blivit varmare är det fortfarande under noll på den här höjden.
Av de klimatdata jag kunnat hitta, och utifrån de rapporter jag fått från familjemedlemmar som vandrat ett par mil därifrån så är det plusgrader på den höjden (drygt 5.000 meter) under delar av året. Under monsunsäsongen verkar det kunna bli uppemot 10 plusgrader. Beror sannolikt på starka sydostliga monsunvindar.
Citera
2026-09-02, 21:12
Medlem
Pussykings avatar
Citat:
Av de klimatdata jag kunnat hitta, och utifrån de rapporter jag fått från familjemedlemmar som vandrat ett par mil därifrån så är det plusgrader på den höjden (drygt 5.000 meter) under delar av året. Under monsunsäsongen verkar det kunna bli uppemot 10 plusgrader. Beror sannolikt på starka sydostliga monsunvindar.

Vilka delar av året, nu?
Citera
2026-09-02, 21:48
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Vilka delar av året, nu?
Just nu är det runt 10 plusgrader på 4.000 meter i skredområdet, några plus på 5.000 och några minus på 6.000. Kolla t ex Langtang som ligger på 3.600 möh rätt nära skredet. Denna vecka 12-14 plus på dagarna och knappt 10 på nätterna.

På 4-4.500 är det plusgrader åtminstone från maj och en bit in på hösten. Nattfrost kan förekomma.

Rhododendron växer upp till cirka 5.000 möh på sina håll i Himalaya.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2026-09-02 kl. 21:55.
Citera
2026-09-03, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Intressant det ni skriver, rätta mig om jag har fel.

1. Kan det vara som så att berget har släppt tack vare att glaciären(isen)
har blivit för tung, hängt ut mer och mer(vuxit år efter år) och stenmaterialet
inte var det bästa(lite sprickor/lite poröst) ser att du tagit upp det tidigare i tråden TorkelSnorkel?

2. Det blir lite som en hängränna på vintern, istappen bara växer och
växer och sen så rasar hela hängrännan ner, inte bara istappen?

3. Kan det vara glaciärer som format spetsarna på hela Himalaya genom miljarder år,
glaciärer bryter sönder berget?

Själv tror jag på att jorden blir varmare, konstigt vore annars, men det kan finnas andra
anledningar också inbakade i det här fallet tänker jag också.

1. Du är inte helt fel ute. Min uppfattning av vad "man" tror skett är att i och med att glaciärens huvdudel, "tungan", smält bort har stödet för den övre del delen ("circque", där glaciären generellt byggs på i och med kylan och höjden) försvunnit. Den övre delen ligger på en berghylla ovan en kraftigare djupare U-dal där glaciären tidigare legat. Vikten av den övre delen i kombination med tid och väder kollapsade tillslut, tillsammans med bergmaterial, ner i i U-dalen (hundratals eller tusentals meter) och fick därför en jävla skjuts och tog med sig all sediment i botten av u-dalen och ackumluerade mer och mer påväg ner mot byarna längre ner.

3. Himalaya bildades när Indien och dess "kontinentalplatta" krockade med asian för 50 miljoner år sedan. Så kallad orogenes eller bergkedjebildnig blev efterföljderna. Glaciärer har visserligen format bergsidorna de senaste 10-100 tusen år sedan och till viss del skapat brantare landformer, så kallat U-dalar (inte minst med hänsyn till att glaciärerna minskar i volym och lämnar U-dalens sidor exponerade).
Citera
2026-09-03, 07:22
Medlem
Riksreptilens avatar
Nu är det bekräftat att stora partipiskan börjat vina i ockuperade Tibet.

Jag killgissar det främst gäller antal döda, dåligt konstruerade dammar, broar m m samt ev åsikter att fortsatt öka antalet kolkraftverk nog inte är så bra för globala uppvärmningen.

https://www.sverigesradio.se/artikel/kina-stryper-nyhetsflodet-kring-stortfloden

" Utländsk media är förbjuden att bevaka den svåra översvämningskatastrofen inne i Tibet i Kina.

När en vecka har gått sedan den dödliga störtfloden saknas fortfarande mycket information om hur illa det är på den kinesiska sidan.

Flera kineser har redan straffats för att sprida vad de styrande säger är falska uppgifter. "
Citera
2026-09-03, 07:33
Medlem
Denna typ av ras sker till och från. Hela toppen på Annapurna rasade för några hundra år sedan, innan den globala uppvärmningen. Det kanske sker lite oftare nu, men det har hänt löpande genom åren.
Citera
2026-09-03, 07:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vilka delar av året, nu?

Monsunen i Himalaya är ungefär samma som den amerikanska orkansäsongen, d.v.s juni till december med vissa lokala variationer mellan öst och väst. Tror den östliga närmast Burma är längre och startar i maj eller något sånt.
Citera
2026-09-03, 07:52
Medlem
Pussykings avatar
Citat:
Just nu är det runt 10 plusgrader på 4.000 meter i skredområdet, några plus på 5.000 och några minus på 6.000. Kolla t ex Langtang som ligger på 3.600 möh rätt nära skredet. Denna vecka 12-14 plus på dagarna och knappt 10 på nätterna.

På 4-4.500 är det plusgrader åtminstone från maj och en bit in på hösten. Nattfrost kan förekomma.

Rhododendron växer upp till cirka 5.000 möh på sina håll i Himalaya.

Har temperaturen ändrats nu eller har det alltid varit så?
Citera
2026-09-03, 11:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Har temperaturen ändrats nu eller har det alltid varit så?
Jag förstår inte riktigt varför jag ska serva dig med underlag när du kan googla själv. Men varsågod: Uppvärmningen i höghöjdsregioner i Himalaya verkar gå avsevärt snabbare än i övriga delar av världen:

https://asianews.network/himalayas-warming-50-faster-than-global-average-since-1950-study-warns/

https://www.uu.se/en/department/earth-sciences/research/air-water-and-landscape-science/losing-their-cool-are-high-elevation-heat-exchanges-warming-himalayan-glaciers

Sen har det alltid varit ler/bergs/glaciärskred i Himalaya (och i många andra områden med branta berg, som t ex i Norge). Men om nu höghöjdsområden värms upp så kan skred bli vanligare på högre höjder.

Om det ras som diskuteras här i tråden berodde på ökad uppvärmning eller om det hade inträffat ändå, det bet ju ingen i dagsläget, och kanske kommer man aldrig att veta säkert. Jag har tidigare i tråden gjort min personliga gissning, och den står jag kvar vid tills vidare: Eftersom raset/skredet skedde på en höjd där det är minusgrader stora delar av året har det sannolikt varit permafrost i marken. Ökande temperatur kan ha fått den permafrosten att börja tina, varpå marken tagit upp vatten från monsunregnen. Markens hållfasthet har därvid minskat och bidragit till att den inte klarat tyngden från berg och glaciär. Men det är som sagt min personliga gissning.

Vad tror du själv?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2026-09-03 kl. 11:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in