2026-08-27, 23:01
Medlem
Kavajochslipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maztha
Det finns en gemensam nämnare bland de inflytelserika som har släppt in honom i värmen.

Jo, så verkar det vara! Tror nog jag vet vem den gemensamme nämnaren är...
Citera
2026-08-29, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OB003
TIDSLINJE — VAD VI KÄNNER TILL

Januari 2026 – präst vill besöka A*dreas
I januari kontaktas ambassaden av en präst från Svenska kyrkan som arbetar som mobil präst i Sydamerika. Han skriver att han har kontaktats av flera svenska vänner och familjemedlemmar till en svensk man som sitter frihetsberövad på Kuba och frågar om han kan besöka honom.

Det känns bra att en svensk präst har besökt honom. Präster brukar vara duktiga på att förmedla medkänsla & värme i svåra stunder.
Citera
2026-09-01, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlammableEspresso
Det känns bra att en svensk präst har besökt honom. Präster brukar vara duktiga på att förmedla medkänsla & värme i svåra stunder.
För A*dreas att få besök av en präst måste vara en komplex upplevelse präglad av politiska spänningar, inställda mötesbokningar, den cubanska regimens kontroll och djup andlig isolering.

När nu cubanska staten är officiellt sekulär, och också starkt auktoritär, gör detta till att religiösa möten i fängelserna är strikt övervakade. Detta kan inte ske utan politiska förbehåll. Förmodligen har hans kontakter med SD hjälpt till att boka detta möte.

Dessutom sker religiösa möten i cubanska fängelser aldrig i enrum. Den cubanska säkerhetstjänsten och fängelseledningen övervakar alla besök extremt noga. Se exempel https://www.youtube.com/watch?v=kc09fa0OwYw
Citera
2026-09-01, 06:56
Medlem
Citat:
Via en grupp av ex-intagna på La Condessa lyckades jag få ut lite om Andreas.

"Tjena vännen, hur är det? Förlåt, jag såg ditt meddelande först nu. Jag var vid intaget/ankomsten och jag var där ungefär vid den tiden, runt den 2 juli. Jag träffade faktiskt en person där. Jag vet inte om det är samma person, men han hette Andreas, André eller Andreo, något sådant. Jag vet inte om det är rätt namn." - Översatt från spanska

Uppföljning följer
jag väntar på kanten av stolen s.a.s! Detta scoop har tänt hoppet och är väldigt viktig information! Finns det mer av denna kaliber?
Citera
2026-09-02, 17:34
Medlem
Citat:
Via en grupp av ex-intagna på La Condessa lyckades jag få ut lite om Andreas.

"Tjena vännen, hur är det? Förlåt, jag såg ditt meddelande först nu. Jag var vid intaget/ankomsten och jag var där ungefär vid den tiden, runt den 2 juli. Jag träffade faktiskt en person där. Jag vet inte om det är samma person, men han hette Andreas, André eller Andreo, något sådant. Jag vet inte om det är rätt namn." - Översatt från spanska

Uppföljning följer

"Hur är läget, brorsan? Hur mår du? God morgon. Jag hoppas att du förstår min spanska.

Ja, ja, jag kände honom. Faktum är att vi umgicks flera gånger. Han höll faktiskt på att tappa lite av sin spanska.

Men ja, det stämmer. Jag vet faktiskt inte varför han hamnade där. Jag tror att de anklagar honom för något som rör ungdomar/minderåriga (‘corrupción de menores’). Jag vet inte. Jag frågade honom aldrig om det.

Men jag hade nöjet att lära känna honom. Vi pratade inte så mycket, men han var verkligen en väldigt, väldigt trevlig person. Faktum är att han tyckte väldigt mycket om att röka tobak.

Hur som helst – har du någon kontakt? Jag har kontakt med några personer som inte åker dit så ofta, men som ibland åker till La Condesa. Om du behöver skicka ett brev eller något annat kan jag gärna hjälpa dig med det

Kan konstatera två saker;
1) Källan jag har är ytterst trolig.
2) Det finns nog en viss sanning i det som tråden har antytt.
Citera
2026-09-02, 17:50
Medlem
Citat:

"Hur är läget, brorsan? Hur mår du? God morgon. Jag hoppas att du förstår min spanska.

Ja, ja, jag kände honom. Faktum är att vi umgicks flera gånger. Han höll faktiskt på att tappa lite av sin spanska.

Men ja, det stämmer. Jag vet faktiskt inte varför han hamnade där. Jag tror att de anklagar honom för något som rör ungdomar/minderåriga (‘corrupción de menores’). Jag vet inte. Jag frågade honom aldrig om det.

Men jag hade nöjet att lära känna honom. Vi pratade inte så mycket, men han var verkligen en väldigt, väldigt trevlig person. Faktum är att han tyckte väldigt mycket om att röka tobak.

Hur som helst – har du någon kontakt? Jag har kontakt med några personer som inte åker dit så ofta, men som ibland åker till La Condesa. Om du behöver skicka ett brev eller något annat kan jag gärna hjälpa dig med det

Detta är det störta genombrottet hittills, bra bra bra! jag vill skicka tobak
Citera
2026-09-02, 20:01
Medlem
Citat:

Kubas strafflagstiftning föreskriver att den uppgivna brottsrubriceringen har ett straffvärde på 7 till 15 års fängelse i normalfallet. Om uppgifterna kring brottsmisstankarna stämmer bör Finansinspektionen informeras snarast, då det är uppenbart att mötesbokaren har grovt åsidosatt sina lagstadgade kundkännedomsförpliktelser.
Citera
2026-09-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrariddare
Kubas strafflagstiftning föreskriver att den uppgivna brottsrubriceringen har ett straffvärde på 7 till 15 års fängelse i normalfallet. Om uppgifterna kring brottsmisstankarna stämmer bör Finansinspektionen informeras snarast, då det är uppenbart att mötesbokaren har grovt åsidosatt sina lagstadgade kundkännedomsförpliktelser.

Precis. Påminer om mitt inlägg som nämner att det potentiella straffet är upp 30 års fängelse. I värsta fall kommer han hinna röka en hel del kubanska cigarrer.
Citera
2026-09-02, 20:53
Medlem
PapayaCubanas avatar
Citat:

Detta är verkligen insideriformation och Stureplan tackar dig för inlägget.

Kan du avslöja något mer om din informant som övertygar oss om att han är trovärdig? Du måste erkänna att det är långsökt att en informant skulle lyckas träffa en framgångsrik svensk finansman på La Condesa och sedan glömma bort det i ett helt år innan han gav sig till känna via ett anonymt flashbackkonto. Ge oss originaltexten så att vi kan göra en AI-analys på den?
Senast redigerad av PapayaCubana 2026-09-02 kl. 21:41.
Citera
2026-09-02, 21:26
Medlem
PapayaCubanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabozys
På straffskalan har du nästan rätt om rubriceringen är "corrupción de personas menores de edad" i grundformen: cubanska Código Penal art. 402.1 anger 7 till 15 års fängelse. Samma artikel anger också 15 till 30 år eller livstid vid försvårande omständigheter (inklusive våld, flera minderåriga, barn under 12 år eller två eller flera gärningspersoner - är det här som den gamle gubben kommer in??). cubas officiella press säger att sexualbrott mot minderåriga är ett område där straff kan skärpas kraftigt, inklusive upp till 20 år eller mer beroende på omständigheterna (https://www.granma.cu/cuestion-de-leyes/2024-02-08/los-delitos-contra-la-libertad-e-indemnidad-sexual-en-el-codigo-penal-cubano-08-02-2024-01-02-07)

FI-spåret är väldigt starkt dock! jag förutsätter att våra kompetenta myndigheter noga övervakar denna tråd för att få så bra information som finns här. Detta är nog något som dom och ekobrott borde titta på. Man kan inte bara boka möten utan att ta hänsyn till sina lagstadgade kundkännedomsförpliktelser. Jag väntar mig saftiga sanktioner från FI

Cuba ser mycket mer allvarligt än Finansinspektionen på bristande ID-kontroll vid den här typen av affärer.

Jag har tidigare avslöjat en bild på finansmannens hummermiddag som senare försvann från branschtidningen Nyfiknainvesterares hemsida. Nyfiknainvesterare visste något redan då. Codigo Penal art. 405.1. anger 2 till 5 års fängelse för att låta en person under 18 dricka alkoholdrycker (induzca a una persona menor de dieciocho años a ingerir habitualmente bebidas alcohólicas). Och om en gammal gubbe och en yngre finansman händelsevis skulle ha sex med varandra framför en ung kvinna så kan de båda dömas till 2 till 5 års fängelse (ejecute actos sexuales en presencia de personas menores de dieciocho año).
Senast redigerad av PapayaCubana 2026-09-02 kl. 21:43.
Citera
2026-09-02, 21:27
Medlem
Jag är en person med nära koppling till Andreas.

Andreas befann sig på Kuba under en svår period i landets historia.

Opportunistiska krafter, drivna av girighet och lögner, har utsatt honom för en svår och orättvis situation.

Andreas mår efter omständigheterna bra. Vi är många som jobbar på att hjälpa honom.

På grund av läget i landet tar allt mycket lång tid.

Jag kommer inte att kommentera ytterligare.
Citera
2026-09-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PapayaCubana
Cuba ser mycket mer allvarligt än Finansinspektionen på bristande ID-kontroll vid den här typen av affärer.

Jag har tidigare avslöjat en bild på finansmannens hummermiddag som senare försvann från branschtidningen Nyfiknainvesterares hemsida. Nyfiknainvesterare visste något redan då. Codigo Penal art. 405.1. anger 2 till 5 års fängelse för att låta en person under 18 dricka alkoholdrycker (induzca a una persona menor de dieciocho años a ingerir habitualmente bebidas alcohólicas). Och om en gammal gubbe och en yngre finansman händelsevis skulle ha sex med varandra framför en ung kvinna så kan de båda dömas till 2 till 5 års fängelse (ejecute actos sexuales en presencia de personas menores de dieciocho año).
det betyder förmodligen att A*ndreas inte kommer komma hem, detta är väldigt allvarlig information

Det finns även konsekvenser för sverige, och extra allvarligt i valtider. Hur påverkar detta valutgången? Alla möten som skulle bokas förblir obokade. Hur ska väljare då kunna göra sitt beslut? Vad säger regeringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in