2026-09-02, 07:38
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Jag vill bli slav utan lön.

Då slipper jag allt ansvar.
Fan va skönt.
😃
Citera
2026-09-02, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Visst så gör jag med, fast jag inte längre är småbarnsförälder. Finns ingen anledning att betala/betala för mycket för något man knappt använder. Särskilt inte om man är en familj som funderar på att leva på en lön.

Märkt att så fort folk tjänar mer pengar så skapar de behov som egentligen inte finns. Allt jävla Foodora, Volt skit är skapade behov. Folk är så lata de inte orkar laga sin egen mat, tom. Så lata att de inte orkar gå/cykla till pizzaturken, donken eller thaivagnen. Istället betalar de flera tusen i månaden för gym. Jag förstår inte logiken?

Bygger inte så mycket muskler att gå till pizzerian....
Citera
2026-09-02, 08:09
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Bygger inte så mycket muskler att gå till pizzerian....
Går eller springer du en timma om dagen får du kondition, det är bättre än att bygga broilermuskler. Skippar du pizzerian, donken och lagar maten själv spar du en massa pengar, det är godare och du blir inte fet. (om du inte kör fryspizza, fryspommes och cola förstås) Riktig mat som kött, fisk, potatis och någon grönsak i bland, lök är en grönsak)

Topic är ju hur man klarar en familj på en lön. Ja då skippar man allt onödigt utom i undantagsfall. Händer jag äter donken eller frysrätter i undantagsfall.

Har ingen familj att försörja längre och har det oförskämt gott. Men lever ungefär som jag alltid gjort. Möjligen jag dricker dyrare vin än förr. Annars lagar jag i princip all min mat, det gjorde jag även när jag var sambo och hade småbarn. Blir godast så.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-09-02 kl. 08:15.
Citera
2026-09-02, 08:52
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Jag tänker att om man ska gå i pension när man är 70 så är jag där om 30-40 år. Kommer löneslaveriet fortfarande pågå eller kommer sci fi utopin med UBI komma och eliminera vårt beroende av löneslaveri och pensionssparande t.ex?

Förr kunde en familj överleva på en lön.
Nu behöver man två löner, i framtiden så kanske judarna kommer göra att vi behöver 3 löner för att en familj ska klara sig. Barnen måste också ha heltidsarbete.

Vill de vårt bästa borde löneslaveriet vara så gott som borta då, men det är inga människor att lita på direkt.

Vad tror ni?
Slav låter som något tvingande, men något sådant finns inte i Sverige. Det står dig fritt att göra som du vill.
Citera
2026-09-02, 09:21
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Jag tror man kan överleva på en lön idag också om man så ville. Tänk hur man levde förr, hemmen var oftast mycket enkla, man hade enkla billiga nöjen, man åkte aldrig på utlandssemester osv osv. Vi har målat in oss i en lyxfälla. Alla skall minsann ha ”hög standard”. Varenda svenne banan skall ha pool och bubbelbad utomhus på vintern, och åka på charterresa 1v per år med hela familjen och ligga och plågas med skrikande barn runt en hotellpool… Jäklar vad eliten har fångat oss i ekorrhjulet… well played.
Jepp och skuldsatt för rubbet ska du vara för då vågar du inte strejka för varken bättre arbetsmiljö eller högre lön.
Det där löste kapitalisterna med bravur efter storstrejkerna på 70-talet.
Citera
2026-09-02, 09:46
Medlem
Citat:
Ligger mycket i det! Visst kanske det blir kärvt ibland men plocka bort alla jävla abonnemang på TV-kanaler, spotify, ljudböcker och skit. Låt bli att åka till lekland, sommarland, och sånt. Låt bli att byta bil och telefon var tredje år. Skippa charterresor.

Inget av det där hade jag när jag var liten. Det fanns en.. senare två TV-kanaler, var till High Chaparall en gång under min uppväxt. Gröna lund/Liseberg aldrig förr än jag blivit vuxen. Enda gångerna jag fick snabbmat var när vi varit och hälsat på farmor och farfar, då en mosbricka. Det hände ca tre gånger om år.

Och ditt liv var rena lyxlivet jämfört med hur din farfar växte upp...

Vi har ju faktiskt en ökning av levnadsstandarden över tid, och det står ju en fritt om man vill backa 50 år på den.

Man kan ju faktiskt ha jobb man trivs med och leva gott, istället för att gå hemma och snåla på allt.

När våra barn flyttat ut klarar jag och frugan oss med råge på en lön, men ingen av oss är intresserad av att sluta jobba än. Ska dock gå i pension relativt tidigt.
Citera
2026-09-02, 09:58
Medlem
Citat:
Går eller springer du en timma om dagen får du kondition, det är bättre än att bygga broilermuskler. Skippar du pizzerian, donken och lagar maten själv spar du en massa pengar, det är godare och du blir inte fet. (om du inte kör fryspizza, fryspommes och cola förstås) Riktig mat som kött, fisk, potatis och någon grönsak i bland, lök är en grönsak)

Topic är ju hur man klarar en familj på en lön. Ja då skippar man allt onödigt utom i undantagsfall. Händer jag äter donken eller frysrätter i undantagsfall.

Har ingen familj att försörja längre och har det oförskämt gott. Men lever ungefär som jag alltid gjort. Möjligen jag dricker dyrare vin än förr. Annars lagar jag i princip all min mat, det gjorde jag även när jag var sambo och hade småbarn. Blir godast så.

Fast nu var det ju inte en timmes löpträning du skrev, utan en promenad till närmaste pizzeria, typ 5-10 minuter.

Oavsett så ersätter inte löpning styrketräning, och styrketräning är bra för leder, förebygger ryggproblem mm, om man tränar på lagom nivå. Broilermuskler är det typ 10% max som har som mål.
Man bör träna både och

Vad som är onödigt är ju relativt, men dom jag skrev i andra svaret, varför späka sig och leva snålt om man har ett jobb man trivs med?

Vi lagar också all mat själva, min bruksbil har gått 30k mil och jag gör allt underhåll på bil och hus själv. Men lägger en del pengar på mina hobbys istället.
Citera
2026-09-02, 12:44
Medlem
Fanns gått om slavar för ca 40 år sedan, i det forna östblocket.
Jugoslav, tjeckoslav.... Löneslavar i vilket fall.
Citera
2026-09-02, 17:25
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Fanns gått om slavar för ca 40 år sedan, i det forna östblocket.
Jugoslav, tjeckoslav.... Löneslavar i vilket fall.

EU utvecklas ju alltmer till att vara likadant. Hela väst är i målgluggen. E-valuta, spåras enkelt och kan stängas av tvärt så fort du är motsträvig. Det har testats i Kanada såväl som i EU.
Citera
2026-09-02, 19:22
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Jag tänker att om man ska gå i pension när man är 70 så är jag där om 30-40 år. Kommer löneslaveriet fortfarande pågå eller kommer sci fi utopin med UBI komma och eliminera vårt beroende av löneslaveri och pensionssparande t.ex?

Förr kunde en familj överleva på en lön.
Nu behöver man två löner, i framtiden så kanske judarna kommer göra att vi behöver 3 löner för att en familj ska klara sig. Barnen måste också ha heltidsarbete.

Vill de vårt bästa borde löneslaveriet vara så gott som borta då, men det är inga människor att lita på direkt.

Vad tror ni?

Problemet med fantasin universiell basinkomst
som de flesta verkar ignorera
är, var skulle alla pengar att finansiera detta komma ifrån?

Om du känner några rikingar som är villiga att dela med sig så tipsa gärna!
Citera
2026-09-02, 19:26
Medlem
Det är väl bara att pensionsspara privat och sluta när man är 55 ?

Alla kan väl spara.
Citera
2026-09-02, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnStrutsPung
Det är väl bara att pensionsspara privat och sluta när man är 55 ?

Alla kan väl spara.

FIRE alltså, och det är det ju en del som gör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in