2026-09-01, 22:58
Medlem
Jag tänker att om man ska gå i pension när man är 70 så är jag där om 30-40 år. Kommer löneslaveriet fortfarande pågå eller kommer sci fi utopin med UBI komma och eliminera vårt beroende av löneslaveri och pensionssparande t.ex?

Förr kunde en familj överleva på en lön.
Nu behöver man två löner, i framtiden så kanske judarna kommer göra att vi behöver 3 löner för att en familj ska klara sig. Barnen måste också ha heltidsarbete.

Vill de vårt bästa borde löneslaveriet vara så gott som borta då, men det är inga människor att lita på direkt.

Vad tror ni?
Citera
2026-09-01, 23:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Är du en vit man så kan du vara lugn, då kommer du sitta i koncentrationsläger vid det laget
Precis, det är egentligen inte huruvida vi kommer vara löneslavar om 30-40 år som är den väsentliga frågan utan om vi kommer vara slavar.

Makthavarna har knappast glömt slaveriet och jag lovar att det finns en hel del människor som inte skulle blinka för att återinföra slaveri.
Citera
2026-09-01, 23:11
Medlem
Två löner kommer vara normen under en väldigt lång tid framöver. Jag tror inte att UBI kommer införas och skulle den göra det kommer det vara på en extremt låg nivå liknande existensminimum. Alla som vill ha det fetare än så kommer behöva jobba. De enda som kommer förändras är att inom vilka branscher jobben kommer finnas. Många arbetstillfällen kommer flyttas från industri till tjänsteyrken mot privatpersoner.
Citera
2026-09-01, 23:16
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillbakaBonus
Precis, det är egentligen inte huruvida vi kommer vara löneslavar om 30-40 år som är den väsentliga frågan utan om vi kommer vara slavar.

Makthavarna har knappast glömt slaveriet och jag lovar att det finns en hel del människor som inte skulle blinka för att återinföra slaveri.

Vi har i princip panoptikon och 1984 känns inte avlägset nu.

Det går nog bra det här...

Socialdiktaturen Sverige i ett nötskal.
Citera
2026-09-01, 23:38
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Jag tänker att om man ska gå i pension när man är 70 så är jag där om 30-40 år. Kommer löneslaveriet fortfarande pågå eller kommer sci fi utopin med UBI komma och eliminera vårt beroende av löneslaveri och pensionssparande t.ex?

Förr kunde en familj överleva på en lön.
Nu behöver man två löner, i framtiden så kanske judarna kommer göra att vi behöver 3 löner för att en familj ska klara sig. Barnen måste också ha heltidsarbete.

Vill de vårt bästa borde löneslaveriet vara så gott som borta då, men det är inga människor att lita på direkt.

Vad tror ni?

Jag tror man kan överleva på en lön idag också om man så ville. Tänk hur man levde förr, hemmen var oftast mycket enkla, man hade enkla billiga nöjen, man åkte aldrig på utlandssemester osv osv. Vi har målat in oss i en lyxfälla. Alla skall minsann ha ”hög standard”. Varenda svenne banan skall ha pool och bubbelbad utomhus på vintern, och åka på charterresa 1v per år med hela familjen och ligga och plågas med skrikande barn runt en hotellpool… Jäklar vad eliten har fångat oss i ekorrhjulet… well played.
Citera
2026-09-01, 23:45
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Jag tror man kan överleva på en lön idag också om man så ville. Tänk hur man levde förr, hemmen var oftast mycket enkla, man hade enkla billiga nöjen, man åkte aldrig på utlandssemester osv osv. Vi har målat in oss i en lyxfälla. Alla skall minsann ha ”hög standard”. Varenda svenne banan skall ha pool och bubbelbad utomhus på vintern, och åka på charterresa 1v per år med hela familjen och ligga och plågas med skrikande barn runt en hotellpool… Jäklar vad eliten har fångat oss i ekorrhjulet… well played.

Man kan enkelt överleva på en lön, man klarar sig på mindre än så men då gäller det att slita sig loss från ekorrhjulet.

Och om nu alla gjorde det, vad skulle då hända med tillväxten?
Citera
2026-09-02, 00:48
Medlem
Löneslav??? Du vet att du själv gör det till vad du vill ha!
Det är fritt att starta eget företag om du är så korkad att du tror att du får jobba mindre! Snarare precis tvärtom då företagare oftast jobbar 60-80 timmar/vecka.
Citera
2026-09-02, 03:12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Ligger mycket i det! Visst kanske det blir kärvt ibland men plocka bort alla jävla abonnemang på TV-kanaler, spotify, ljudböcker och skit. Låt bli att åka till lekland, sommarland, och sånt. Låt bli att byta bil och telefon var tredje år. Skippa charterresor.

Inget av det där hade jag när jag var liten. Det fanns en.. senare två TV-kanaler, var till High Chaparall en gång under min uppväxt. Gröna lund/Liseberg aldrig förr än jag blivit vuxen. Enda gångerna jag fick snabbmat var när vi varit och hälsat på farmor och farfar, då en mosbricka. Det hände ca tre gånger om år.
Citera
2026-09-02, 04:52
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ligger mycket i det! Visst kanske det blir kärvt ibland men plocka bort alla jävla abonnemang på TV-kanaler, spotify, ljudböcker och skit. Låt bli att åka till lekland, sommarland, och sånt. Låt bli att byta bil och telefon var tredje år. Skippa charterresor.

Inget av det där hade jag när jag var liten. Det fanns en.. senare två TV-kanaler, var till High Chaparall en gång under min uppväxt. Gröna lund/Liseberg aldrig förr än jag blivit vuxen. Enda gångerna jag fick snabbmat var när vi varit och hälsat på farmor och farfar, då en mosbricka. Det hände ca tre gånger om år.

När jag var liten fick vi stiga upp innan vi la oss.

Skämt åsido. Att enbart överleva är väl inte så eftersträvansvärt.

Dock finns det ju en del onödiga löpande utgifter man kan dra ner på.

Jag försöker själv snåla en del men lite får man ju unna sig.
Citera
2026-09-02, 05:11
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
När jag var liten fick vi stiga upp innan vi la oss.

Skämt åsido. Att enbart överleva är väl inte så eftersträvansvärt.

Dock finns det ju en del onödiga löpande utgifter man kan dra ner på.

Jag försöker själv snåla en del men lite får man ju unna sig.
Visst så gör jag med, fast jag inte längre är småbarnsförälder. Finns ingen anledning att betala/betala för mycket för något man knappt använder. Särskilt inte om man är en familj som funderar på att leva på en lön.

Märkt att så fort folk tjänar mer pengar så skapar de behov som egentligen inte finns. Allt jävla Foodora, Volt skit är skapade behov. Folk är så lata de inte orkar laga sin egen mat, tom. Så lata att de inte orkar gå/cykla till pizzaturken, donken eller thaivagnen. Istället betalar de flera tusen i månaden för gym. Jag förstår inte logiken?
Citera
2026-09-02, 07:02
Medlem
Klas-Vegass avatar
Ingen bedöms ju ha arbete i framtiden. Vi skall alla bli ersatta av robotar och AI.

Kom in i matchen.

Möjligen blir vi alla socialbidrags-slavar där vi övervakas dygnet runt av AI för att få de få kronorna från soc.
Citera
2026-09-02, 07:33
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Ingen bedöms ju ha arbete i framtiden. Vi skall alla bli ersatta av robotar och AI.

Kom in i matchen.

Möjligen blir vi alla socialbidrags-slavar där vi övervakas dygnet runt av AI för att få de få kronorna från soc.

Ja domedags-scenariot är att de flesta lönearbeten av idag är borta bara inom några år. Hela befolkningen kommer att leva på nåder. Det gäller att man gör som man blir tillsagd inklusive att ta vilket vaccin man ändå inte vill ha eller behöver samt att man självklart är redo att vara soldat i kriget, där tanken är att det aldrig ska ta slut, mot Ryssland. Annars stängs alla pengar av och man torde svälta eller frysa ihjäl. Det fascistiska samhället i Väst kan bli lika robust som diktaturen i Nordkorea, som funnits där i snart 80 år utan att falla. Livet man lever där är ytterst asketiskt och deprimerande och inte hälsosamt för fem öre.

De svenska makthavarna verkar INTE arbeta för att Sverige exporterar varor och tjänster till sådana stora värden att befolkningen förutom fåtalet arbetare inom industrin kan leva på att förvalta landet, såsom Sverige hittills har fungerat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in