2026-09-01, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Det ska vara plitarna som har powern, inte fångarna.
Jag skrev bara vad jag läst, rättfärdigar inget.
Citera
2026-09-01, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MATochLIVSMEDEL
Ja, har tänkt på detta (sen jag jobbade i kriminalvården). Det som behövs är att täcka grundläggande näringsbehov och det går ju att göra på ett extremt billigt sätt. Havregryn, ris, bönor. Ser inte varför man ska lägga pengar på varierad och "intressant" kost.

Vill fångarna köpa annan mat för pengar de tjänar under sin fängelsetid får de givetvis göra det. Kan också vara ett bra incitament att faktiskt jobba i när man sitter inne.

Det är ju egentligen helt sjukt att man kan begå brott och sen få mat och husrum utan att betala för sig.

Men fångarna ger ju i alla fall sysselsättning åt personer (som dig) som annars inte skulle vara anställningsbara inom något som helst yrke i Sverige
Citera
2026-09-01, 19:22
Medlem
[quote=Uptown018|95826132]
Jo men ändå finns det såna där inne som har power att terrorisera andra fångar och plitar, va?
Förtjänar såna mat ?

Alltså innan jag klev innanför dörren trodde plitarna och personal hade lite IQ men dem är seriöst helt hjärndöda.
Sen många plitar som är riktiga jävla narcissister, rövhål och jävlas med en.

Narcissister finns även bland intagna som vill ha kökstjänst och roffa åt sig mat inkl tillbehör väldigt vanligt, speciellt när det är blattar.
Citera
2026-09-01, 21:06
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Du som har jobbat inom kriminalvården borde veta att alla som avtjänar ett fängelsestraff i Sverige är skyldiga att delta i någon form av sysselsättning under normala arbetstider, vilket i regel motsvarar en 40-timmarsvecka.

Skyldig och skyldig. Det enda som händer om man inte arbetar är att man inte får sin ersättning, kan få en varning eller få svårare att få permis. Sen finns det faktiskt vissa avdelningar där man är befriad från arbetsplikt helt.

Men egentligen är det skit samma. Jag tycker av princip att fängelset bara ska erbjuda "basföda". Köttbullar, flygande Jacob, "cowboysoppa" och andra kulinariska smakexplosioner får man pröjsa för själv.
Citera
2026-09-01, 21:09
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Dom allra flesta har betalat skatt nångång i sitt liv?

Så om jag har arbetat i 40 år och dragit in skatt, sedan hamnar jag för ekobrott får sitta 6 månader så förtjänar jag bönor o ris? Grunden borde väll vara att man kollar på dom som åker in och man får cell och mat efter antal arbetande år. Jag borde ju få oxfilé varje dag jämnfört med en grovt kriminell som aldrig har betalat in någon skatt.

Jepp, då förtjänar du bönor och ris. Varför ska mina skattepengar möjliggöra att du ska äta dig fet på kålpudding och gräddsås?
Citera
2026-09-01, 21:11
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Men fångarna ger ju i alla fall sysselsättning åt personer (som dig) som annars inte skulle vara anställningsbara inom något som helst yrke i Sverige

Ja, det är ju positivt. Många udda människor inom det yrket. Jobbar dock inte inom Kriminalvården längre.
Citera
2026-09-01, 21:16
Medlem
Citat:
Jepp, då förtjänar du bönor och ris. Varför ska mina skattepengar möjliggöra att du ska äta dig fet på kålpudding och gräddsås?
Håller med, fifflar man så fifflar man, dom får stå sitt kast. Inte mer än rättvist.

Sluta lura, slå mörda folk så slipper ni få torr ris och bönor utan sås.
Hoppas blir så.
Citera
2026-09-01, 21:23
Medlem
Dessutom går man över till havregrynsgröt med vatten istället för mjölk, ris och bönor utan sås.

Då tjänar ju staten as mycket!. Borde vara deras mål egentligen, hello?

Drar ju fan in allt annat. Fångar borde ryka först.

Min åsikt.
Citera
2026-09-02, 02:06
Medlem
[quote=Mulattletarn|95828384]
Citat:
Jo men ändå finns det såna där inne som har power att terrorisera andra fångar och plitar, va?
Förtjänar såna mat ?

Alltså innan jag klev innanför dörren trodde plitarna och personal hade lite IQ men dem är seriöst helt hjärndöda.

Narcissister finns även bland intagna som vill ha kökstjänst och roffa åt sig mat inkl tillbehör väldigt vanligt, speciellt när det är blattar.

Ja, maktmissbrukande plitar är fega och inte ett dugg bättre än de kriminella själva.

Ja men då så, dessa blattar som tycker sig vara Julius Caesar borde väl svältas tills de uppför sig?
Citera
2026-09-02, 02:09
Medlem
[quote=Mulattletarn|95828384]
Citat:
Förtjänar såna mat ?

Ja, maktmissbrukande plitar är fega och inte ett dugg bättre än de kriminella själva.

Ja men då så, dessa blattar som tycker sig vara Julius Caesar borde väl svältas tills de uppför sig?
Citera
2026-09-02, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulattletarn

Förtjänar såna mat ?

Citera
2026-09-02, 17:40
Medlem
Citat:

Och varför ska mina skattepengar jag dragit in över 40 år betala dina bidrag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in