2026-09-02, 13:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Det får bli en stödröst på L i Riksdagen åtminstone. Trodde aldrig den dagen skulle komma, men nu är den här med en och en halv vecka fram till valet. Simona verkar trots allt vettig och gjort det bra med tanke på omständigheterna! Jag skiter i vad Jimmie säger i detta fallet!

Vänta med att rösta till på valdagen så du ser opinionsmätningarna då.
Citera
2026-09-02, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man kan på valdagen ändra sig i sin vallokal, kanske blir några sådana...
Citera
2026-09-02, 14:02
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Jo, jag ska vänta men L behöver röster från SD. Misstänker att några stödröster kommer från S (de som bytt sida) och inte bara M.
Tappet för S är för stort, därav slutledningen!
Citera
2026-09-02, 14:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jo, jag ska vänta men L behöver röster från SD. Misstänker att några stödröster kommer från S (de som bytt sida) och inte bara M.
Tappet för S är för stort, därav slutledningen!

Ja det har ju skett förflyttning över blockgränsen men både L och SD kan ha fått missbelåtna sosseväljare över till sin sida.
Citera
2026-09-02, 14:07
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Vilken undersökning kan man ta som anses minst vinklad? Ofta man gör aftonhorans valkompass seriöst liksom. Några tips?

Det finns nog ingen, men jag har provat denna. Förutom riksdagspartierna finns Alternativ för Sverige, Ambition Sverige, Örebropartiet, Medborgerlig samling, Kristna värdepartiet och Partiet MoD. Det finns många fler frågor än man tror. Det beror på vilken ålder du sätter dig själv i. Sedan kan man svara på frågorna från de andra ålderskategorierna om man vill.

https://valkompass.rostaratt.com/

Jag fick AFS högst och MP lägst, för övrigt.
Citera
2026-09-02, 14:42
Medlem
Henselons avatar
För de osäkra väljare och/eller f.d vänster som lutar åt Tidö är det en röst på L som gäller om
Tidös fortsatta samarbete skall bli verklighet!
Citera
2026-09-02, 14:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Aldrig har det väl varit så viktigt att vänta med att rösta till själva valdagen, som i år.

Små svängningar och diverse utspel kan ju medföra att det finna anledning att rösta (kanske stödrösta) på något annat parti än det som förefaller optimalt idag.
Citera
2026-09-02, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 98ek
En mycket stor andel av sossarnas väljare är gamlingar. Men gamlingar dör, och den andel av dem som röstar S automatiskt minskar därför hela tiden. Det innebär att andelen s-väljare som är svenskar hela tiden blir mera rörlig. det intressanta är vilken väljargrupp det är som vaknat upp och ser verkligheten son den är. Är det kvinnor som äcklas av att åldringar våldtas och torteras på grund av sossarnas sociala ingenjörskonst? Eller att deras barn våldtas eller rånas?

Jag tror det mycket handlar om sossarnas ihärdiga hyllande av den hysteriska klimat/energipolitiken!
Detta gör att rationellt funtade väljare inser vilken tillbakagång Sverige kommer drabbas av med ett sossestyre.
Citera
2026-09-02, 15:12
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
För de osäkra väljare och/eller f.d vänster som lutar åt Tidö är det en röst på L som gäller om
Tidös fortsatta samarbete skall bli verklighet!

Eller röstar de på att röstmaximera de andra Tidöpartierna.
Citera
2026-09-02, 15:20
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Eller röstar de på att röstmaximera de andra Tidöpartierna.

Inte speciellt smart givet det Parlamentariska läget. Utan L inget Tidö.

Jag förstår om man vill rösta med "Hjärtat" men i den situation Tidö befinner sig i nu
så är stöd-röster på L det ända vettiga om man vill fortsätta sitt samarbete inom Tidö!

Återigen: De väljare som antingen kommer från vänster eller de som är osäkra men lutar åt Tidö:
Rösta L i Riksdagsvalet. Hur ni röstar Regionalt/kommunalt spelar ju ingen roll.
Citera
2026-09-02, 15:24
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Inte speciellt smart givet det Parlamentariska läget. Utan L inget Tidö.

Jag förstår om man vill rösta med "Hjärtat" men i den situation Tidö befinner sig i nu
så är stöd-röster på L det ända vettiga om man vill fortsätta sitt samarbete inom Tidö!

Återigen: De väljare som antingen kommer från vänster eller de som är osäkra men lutar åt Tidö:
Rösta L i Riksdagsvalet. Hur ni röstar Regionalt/kommunalt spelar ju ingen roll.

L är ett av de värsta partierna i riksdagen. En tom stol är bättre än en röst på dem.
Citera
2026-09-02, 15:30
Medlem
Inget bra tecken med mätningen från Novus idag. Men....

Jag säger som jag påmint om så många ggr i den här tråden, oavsett utfall, en undersökning är ingenting. 2-3 stycken som visar samma sak är en trend.

Det känns som de flesta har väldigt dåligt minne och aldrig lär sig. En sådan här undersökning kan visa väldigt fel. Och det är extra misstänkt när det är så stora rörelser.

Men kul för regeringen om det stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in