2026-09-02, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Din argumentation hänger ju inte ihop med verkligheten. Finns inget realistiskt scenario där Nooshi blir vice statsminister och det hade kunnat undvikas ifall 1% ÖP-röster gått till Tidö.

Nej, du är fel. De fyra partierna i vänsteroppositionen har gemensam en sak: att stoppa SDs inflytande. Det innebär att de kan kräva vad som helst som länge SD är blockerat. Extra val är opopulär i sverige så såklart kan Nooshi kräva minister poster och samtidigt C släppa fram en regering beroende av V.

Endast röst för att blockera sådana planer är en rösta på Tidö.
Sluta med bortkastade röster som hjälper vänstern.

Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Scenarion där 1% till Tidö är bortkastat och hade varit mycket bättre till ÖP:

- Tidö vinner med 2% eller mer
- Oppositionen vinner med 2% eller mer

Så ja, din röst kan bli bortkastad på jättemånga sätt, så rösta på partiet som står dig närmast och fundera inte så mycket på vad som kan hända.

Det finns stor historia med bortkastade röster.
Har du glömt redan att rödgröna vann över Tidö år 2018 med endast 7000 röster skillnad?
Det innebär att AfS och MEDs 20 000 bortkastade röster avgjorde valet 2018.
Nyttiga idioter MED och AfS som hjälpte Stefan Löfven bilda vänsterregering med MP.
Senast redigerad av liapunov13 2026-09-02 kl. 12:55.
Citera
2026-09-02, 13:06
Medlem
Fler och fler verkar ha uppmärksammat hur sossarna kört Sverige i botten och flyr därför sossarna. Runt 25 procent av väljarna - eller kan tappet bli så stort så att SD blir nära nog jämnstora?
Citera
2026-09-02, 13:09
Medlem
Jahbrahs avatar
Vilken undersökning kan man ta som anses minst vinklad? Ofta man gör aftonhorans valkompass seriöst liksom. Några tips?
Citera
2026-09-02, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 98ek
Fler och fler verkar ha uppmärksammat hur sossarna kört Sverige i botten och flyr därför sossarna. Runt 25 procent av väljarna - eller kan tappet bli så stort så att SD blir nära nog jämnstora?

SD brukar prestera bättre än undersökningarna.
Kan säkert få över 21-22%.
Citera
2026-09-02, 13:17
Medlem
Sossarnas tapp var inte oväntat men tappet var för stort. Ja Maggan har varit svag men sossar brukar ju alltid rösta på S oavsett vem som är partiledare.

Det var också oväntat att det var just Demoskop/TV4 som tryckte ned Sossarna, det stämmer inte i mina tankebanor.

Jag blir misstänksam och jag kan riktigt se att VERIAN/SVT slår tillbaka, är det samma mätperiod? Skall vi bli konspiratoriska och säga man sätter S till 29,1% och L till 2,8%..... .....och man försöker störta TIDÖ?
Jag uppmanar alla här: VAR MISSTÄNKSAMMA.....

Magkänslan är att TIDÖ vinner men om sossarna har ett tapp gynnar det säkert V och C vilket inte är bra.
Citera
2026-09-02, 13:30
Moderator
v50s avatar
Lyssnar på en svt sändning angående senaste mätningen som kom idag m.m. där nämnde man att SVT kommer med en opinionsmätning imorgon (nämns ca 11.58 in i klippet).
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026
Citera
2026-09-02, 13:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Låt L självdö. De har gjort nog med skada i Sverige. Ju fler skadliga partier som åker ur, desto bättre. När L har åkt ut kan vi kanske bli av med t ex MP i valet efter.

Så resonerar jag också, långsiktigt är det bra att bli av med små destruktiva partier. Även S skulle vara ett bättre parti om inte MP, C och V sabbade för dem hela tiden. Okej det behövs säkert ett parti för de till vänster om S precis som SD behövs till "höger" om M. S, V, M och SD borde räcka i riksdagen. Blir bättre politik oavsett vem som vinner.
Citera
2026-09-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Sossarnas tapp var inte oväntat men tappet var för stort. Ja Maggan har varit svag men sossar brukar ju alltid rösta på S oavsett vem som är partiledare.

Det var också oväntat att det var just Demoskop/TV4 som tryckte ned Sossarna, det stämmer inte i mina tankebanor.

Jag blir misstänksam och jag kan riktigt se att VERIAN/SVT slår tillbaka, är det samma mätperiod? Skall vi bli konspiratoriska och säga man sätter S till 29,1% och L till 2,8%..... .....och man försöker störta TIDÖ?
Jag uppmanar alla här: VAR MISSTÄNKSAMMA.....

Magkänslan är att TIDÖ vinner men om sossarna har ett tapp gynnar det säkert V och C vilket inte är bra.
En mycket stor andel av sossarnas väljare är gamlingar. Men gamlingar dör, och den andel av dem som röstar S automatiskt minskar därför hela tiden. Det innebär att andelen s-väljare som är svenskar hela tiden blir mera rörlig. det intressanta är vilken väljargrupp det är som vaknat upp och ser verkligheten son den är. Är det kvinnor som äcklas av att åldringar våldtas och torteras på grund av sossarnas sociala ingenjörskonst? Eller att deras barn våldtas eller rånas?
Citera
2026-09-02, 13:52
Medlem
Henselons avatar
Det får bli en stödröst på L i Riksdagen åtminstone. Trodde aldrig den dagen skulle komma, men nu är den här med en och en halv vecka fram till valet. Simona verkar trots allt vettig och gjort det bra med tanke på omständigheterna! Jag skiter i vad Jimmie säger i detta fallet!
Citera
2026-09-02, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så resonerar jag också, långsiktigt är det bra att bli av med små destruktiva partier. Även S skulle vara ett bättre parti om inte MP, C och V sabbade för dem hela tiden. Okej det behövs säkert ett parti för de till vänster om S precis som SD behövs till "höger" om M. S, V, M och SD borde räcka i riksdagen. Blir bättre politik oavsett vem som vinner.

Men tror du inte att den värsta dyngan självmant har lämnat L nu?
Citera
2026-09-02, 13:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Gapet minskar, L över 3%.
Sosseriet rasar och kommer straffas hårt av väljare eftersom de ljuger att de vill minska invandring när de röstar nej till skärpt villkor till anhöringsinvandring.
Likadant med 2022! Tidö kommer vinna valet

L har faktiskt en chans nu, moderater kan stödrösta på dem om de är nära 4 %. Jag vill att de åker ur riksdagen men nu kanske de klarar sig.
Citera
2026-09-02, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 98ek
Men tror du inte att den värsta dyngan självmant har lämnat L nu?

Borde väl finnas en del som gått till C istället (likt Birgitta Ohlsson)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in