2026-09-02, 12:37
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Sverige har mycket att lära av Singapore som har hängning som straff på knarkare.

Hoppas de inför regelbundna och slumpmässiga drogtester så de hittar flummare som knarkar på fritiden. Bör bli minst tio års arbetsläger på detta.

Stor supporter av ICA's drogtester men utöka som sagt nätet så alla hittas. Samhället ska vara till för skötsamma.
Hur ser du på personer som brukar substanser lagligt, antingen i länder där det har legaliserats eller i Sverige där drogen är tillåten? Kan inte även de vara skötsamma medborgare, eller finns det en motsägelse i ditt resonemang?
Citera
2026-09-02, 12:40
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Hur ser du på personer som brukar substanser lagligt, antingen i länder där det har legaliserats eller i Sverige där drogen är tillåten? Kan inte även de vara skötsamma medborgare, eller finns det en motsägelse i ditt resonemang?

Har kommenterat det i tråden. Jag anser inte att företag ska ha rätt att testa mot mediciner och andra lagliga droger, jag vänder mig emot kriminalitet.

Var finner du motsägelsen?
Citera
2026-09-02, 12:42
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Har kommenterat det i tråden. Jag anser inte att företag ska ha rätt att testa mot mediciner och andra lagliga droger, jag vänder mig emot kriminalitet.

Var finner du motsägelsen?
Så om vi legaliserat cannabis, så går en brukare från misskötsam till skötsam i din värld? För att lagen säger så?

Det är motsägelsefullt.
Citera
2026-09-02, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Går en betydande del av ditt företags vinst till att skicka pundare till torken? Det har jag mycket svårt att tänka mig.

Nej verkligen inte, tre gånger har det hänt under ett arbetsliv.
Men lika sjukt har det känts när man fått fakturan från Previa ( dom heter Falck idag )

Vad folk gör på fritiden har påverkan. Är du militant palestina aktivist eller eller är med i NMR så
vill jag inte ha dej anställd. Vill inte att din smuts skall lorta ner företaget.
Citera
2026-09-02, 12:49
Medlem
Separatistens avatar
Jättebra idé!

Dessutom verkar det som att Flashback-pundarna avstår att handla i butikerna också, så ICA slår ju två flugor i en smäll.
Citera
2026-09-02, 12:55
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Så om vi legaliserat cannabis, så går en brukare från misskötsam till skötsam i din värld? För att lagen säger så?

Det är motsägelsefullt.

Skötsam är man om man inte är kriminell så nej.

Nonsens från dig.
Citera
2026-09-02, 12:59
Medlem
HipToBeSquares avatar
Idiotiskt och det kostar pengar för företagen också. Jag har sett att företag kräver drogtester för yrken som historiskt sett inte har några problem med droger, t.ex. kontorsarbeten. Även, vem bryr som en person drar en line under helgen. Om det skulle finnas någon person med drogproblem så behöver man inte drogtesta utan man kan ofta se det på personen. Vad är nästa krav för ICA för sina anställda? Ph.D?

När jag tänker drogtester då tänker jag mer på jobb som t.ex. fängelsevakt för där vill man verkligen inte pundare som kan åsidosätta fängelsesäkerheten.

Svenskarna har blivit ett slags DDR där alla människor är misstänkta för allt.
Citera
2026-09-02, 13:00
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Citat:
Sverige har mycket att lära av Singapore som har hängning som straff på knarkare.

lol.
Det där kommer aldrig hända, det är dummsvenne för mjäkig för.
Gå nu hem o knyt näven i fickan, 99% hade aldrig vågat säga det irl för svenne är för konflikt rädd.
Dom klarar ju för fan knappt att se en i ögonen, men gömmer dom sig bakom anonymitet, då jävlar!
Då kommer den passiva aggresiviteten fram och flödar som vin, pinsamma fittor..
Citera
2026-09-02, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Idiotiskt och det kostar pengar för företagen också. Jag har sett att företag kräver drogtester för yrken som historiskt sett inte har några problem med droger, t.ex. kontorsarbeten. Även, vem bryr som en person drar en line under helgen. Om det skulle finnas någon person med drogproblem så behöver man inte drogtesta utan man kan ofta se det på personen. Vad är nästa krav för ICA för sina anställda? Ph.D?

När jag tänker drogtester då tänker jag mer på jobb som t.ex. fängelsevakt för där vill man verkligen inte pundare som kan åsidosätta fängelsesäkerheten.

Svenskarna har blivit ett slags DDR där alla människor är misstänkta för allt.

Varför skulle ett kontorsjobb vara lämpligt för knarkare? Den som exempelvis tar hand om andras ekonomier är inte lämplig att göra det under inflytande för då tänker man inte klart.

Piloter, chaufförer etc måste redan blåsa.

Uppenbart tycks detta vara ett problem för ICA. Annars skulle de inte införa regeln.
Citera
2026-09-02, 13:12
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Varför skulle man vara påverkad på arbetstid menar du?

Brukar du gå full till jobbet? Vi borde kanske kriminalisera alkoholen också. Jag vill inte mötas av en alkoholiserad person på ica.

Nej så vill man inte mötas. Så sant.
Citera
2026-09-02, 13:17
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyzyl
aldrig behövt göra något drogtest för en anställning, men har länge undrat om det är saliv eller pissprov som är standard
Pissprov medan någon stirrar på könet.
Kallas övervakat urintest.
Citera
2026-09-02, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell-2.0
lol.
Det där kommer aldrig hända, det är dummsvenne för mjäkig för.
Gå nu hem o knyt näven i fickan, 99% hade aldrig vågat säga det irl för svenne är för konflikt rädd.
Dom klarar ju för fan knappt att se en i ögonen, men gömmer dom sig bakom anonymitet, då jävlar!
Då kommer den passiva aggresiviteten fram och flödar som vin, pinsamma fittor..

Ungefär som ditt eget inlägg då menar du?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in