2026-09-02, 11:12
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Är helt med dig på det men övriga har drygt 2% och det är väl då främst AfS antar jag och sen MED, Nyans, ÖP och säkert nåt jag glömt så det är synd att inget institut särredovisar alla dessa också. Jag fattar att det kan vara för att underlaget e för dåligt men vafan, skriv ut den data ni har.

Ja jag har ju röstat på AfS (2018) och då trodde man dum som man var att de faktiskt skulle lyckas. Hela den valrörelsen var otrolig för jag gick all in på det. Valfinalen i kungsträdgården var nog ett av de häftigaste events jag någonsin varit på. Men det dog sen totalt och även om jag gillar gustav så ser jag inte att de ska lyfta, då måste verkligen något extraordinärt hända. De har harvat nu i åtta år utan några resultat.

ÖP däremot tror jag på då de faktiskt fyller ett politiskt tomrum, den populistiska vänstern. Som referens han man ta BSW (Bündnis Sahra Wagenknecht) i Tyskland som PRECIS missade spärren på 5% men som finns i flertalet delstater. Ett populistiskt parti med klara vänsterdrag men som samtidigt vill ha återvandring osv. Vi har aldrig haft ett sånt parti i Sverige och därför tror jag på riktigt att det kan funka och för mig är det vad jag saknat i alla år typ.

Självklart är det så! Även om Allard skulle misslyckas att komma in i riksdagen tror jag begynnelsen av en ny folkrörelse har bildats. Påminner mycket om Trump 2016 där ingen trodde han ens skulle ta en enda delstat i republikanska primärvalet.

Örebropartiet och Allardismen kommer inte försvinna i dess ideologiska form oavsett om själva ursprungspartiet inte kommer lyckas.
Citera
2026-09-02, 11:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Du säger ju emot dig själv. Å ena sidan borde ingen ha röstat på AFS 2022, å andra sidan så är deras låga valresultat ett argument mot att rösta på dem i år. Får de högt valresultat i år (1-3%) så har folk kastat bort rösterna, får de lågt valresultat (<1%) så är det ett argument för att inte rösta på dem 2030. Hur ska du ha det?

Med din logik ska man aldrig rösta på sitt favoritparti, om de inte magiskt kommer över 4% utan att någon röstat på dem?

Du får rösta på vilket parti du vill men ett parti som inte ens visas i undersökningar och stapeln för övriga ligger på 2% är en helt bortkastad röst.
Citera
2026-09-02, 11:20
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Självklart är det så! Även om Allard skulle misslyckas att komma in i riksdagen tror jag begynnelsen av en ny folkrörelse har bildats. Påminner mycket om Trump 2016 där ingen trodde han ens skulle ta en enda delstat i republikanska primärvalet.

Örebropartiet och Allardismen kommer inte försvinna i dess ideologiska form oavsett om själva ursprungspartiet inte kommer lyckas.
Faktiskt en bra liknelse som även Malin Ekman uttryckt. Det finns något som liknar MAGA, populismen, men ÖP är mycket mer vänster. Men att folkrörelsebiten finns där, det tror jag och det finns dessutom ett utrymme på gal-tan skalan som inget annat parti har. Det är därför jag tror att ÖP faktiskt kan lyckas där AfS aldrig kunde det.
Citera
2026-09-02, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du får rösta på vilket parti du vill men ett parti som inte ens visas i undersökningar och stapeln för övriga ligger på 2% är en helt bortkastad röst.
Tack för att du låter mig rösta som jag vill.

Det är ju inte alls en bortkastad röst, för nästa val så kommer du inte kunna komma med argumentet "de fick bara 0,3% förra valet" om man får upp dem till 2% det här valet.
Citera
2026-09-02, 11:50
Medlem
Citat:
Tack för att du låter mig rösta som jag vill.

Det är ju inte alls en bortkastad röst, för nästa val så kommer du inte kunna komma med argumentet "de fick bara 0,3% förra valet" om man får upp dem till 2% det här valet.

Har du inte problem med
Nooshi Dagostar eller Ebba att bli vice statsminister
Anika Hirvonen eller Forsell att bli migrationsminister
Gunnar Strömmer eller Morgan Johansson att bli justitieminister
så du kan lägga din röst i papperskorgen, såklart.

Frågan är om du har problem med några av de.
Då måste du välja sida eftersom bortkastade röster gynnar motstående partier.
Senast redigerad av liapunov13 2026-09-02 kl. 11:56.
Citera
2026-09-02, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
tror jag begynnelsen av en ny folkrörelse har bildats.

Vi hörde om folkrörelse MED år 2018.
Vi hörde om folkrörelse AfS och NYANS år 2022.
Vi hör om folkrörelse ÖP år 2026.

Det är idioti mede några tussen bortkastade röster som endast gynnar motstående partier.

Sista och endast folkrörelse i Sverige var, har varit och ska vara Tidö.
Första gången någonsin som en regering rör vid saker som ingen tidigare ens kunnat diskutera. Sänkta skatter och samtidigt ökade skatteintäkter. Bilig mat, bensin, el, förskoleavgift, kollektivtraffik. Högsta tillväxt i västvärlden med 3.3%, lästa inflation i europa med 0.7%, en av den lägsta statskuld i västvärlden.
Strängare straff, kriminella i Estland, fler utvisningar, stram invandring, ungdomsfängelser och många många många andra bra saker.
Citera
2026-09-02, 12:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Har du inte problem med

Du glömde
Peter Hultkvist eller Pål Jonson som försvarsminister

Jag vill inte ha Hultkvist i detta läge kan jag väl säga.

Sen är frågan vilka positioner som SD är sugna på, Forsell kan ligga risigt till och de vill väl även åt justitieminsterrollen men ska jag vara ärlig så tycker jag Strömmer gör ett jävligt bra jobb där och även om jag röstar på SD så tycker jag nog det är bättre att ha kvar Strömmer.

SD är fortfarande ett oprövat kort i en regering så kanske bör de börja med lite mindre ministerposter även om de nu blir största parti. Jag skulle faktiskt inte ha några problem att se Jimmie som vice statsminister eller kanske till och med statsminister. Migrationsminister skulle de också klara av men annars tycker jag det ser bra ut som det är i toppen. Ebba är nog lite osäker på sin position tror jag.
Citera
2026-09-02, 12:23
Medlem
Citat:
Sista och endast folkrörelse i Sverige var, har varit och ska vara Tidö.

"Enda folkrörelsen" kanske är att ta i (glömt socialdemokraterna?) Notera: Jag pratar om gamla tiders socialdemokrater (tänk Hjalmar Branting, Per Albin Hansson etc) Inte dagens (som tappat kontakt med "fotfolket")
Citera
2026-09-02, 12:24
Medlem
eternussermos avatar
Blir en röst på Mohamsson, det hade jag inte på bingobrickan för ett par månader sen. Får med mig ett valboskap som röstar som jag.
Citera
2026-09-02, 12:25
Medlem
Eoppoyzs avatar
Låt L självdö. De har gjort nog med skada i Sverige. Ju fler skadliga partier som åker ur, desto bättre. När L har åkt ut kan vi kanske bli av med t ex MP i valet efter.
Citera
2026-09-02, 12:26
Medlem
Citat:
Har du inte problem med

Din argumentation hänger ju inte ihop med verkligheten. Finns inget realistiskt scenario där Nooshi blir vice statsminister och det hade kunnat undvikas ifall 1% ÖP-röster gått till Tidö.

Det som troligtvis händer är att det blir en mittenregering med C och KD om Tidö skulle förlora.

Scenarion där 1% till Tidö är bortkastat och hade varit mycket bättre till ÖP:

- Tidö vinner med 2% eller mer
- Oppositionen vinner med 2% eller mer

Så ja, din röst kan bli bortkastad på jättemånga sätt, så rösta på partiet som står dig närmast och fundera inte så mycket på vad som kan hända.
Citera
2026-09-02, 12:37
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Din argumentation hänger ju inte ihop med verkligheten. Finns inget realistiskt scenario där Nooshi blir vice statsminister och det hade kunnat undvikas ifall 1% ÖP-röster gått till Tidö.

Det som troligtvis händer är att det blir en mittenregering med C och KD om Tidö skulle förlora.

Scenarion där 1% till Tidö är bortkastat och hade varit mycket bättre till ÖP:

- Tidö vinner med 2% eller mer
- Oppositionen vinner med 2% eller mer

Så ja, din röst kan bli bortkastad på jättemånga sätt, så rösta på partiet som står dig närmast och fundera inte så mycket på vad som kan hända.

Dina konklusioner är helt uppåt väggarna, det kommer att bli ett mycket jämnt val i vilket alla röster kommer att behövas för att säkra Tidö-seger.

Släng inte bort era röster på mikroskopiska partier, det gynnar bara våra fiender.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in