2026-09-02, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Naken. Han psykade ju Ida. Asläskig snubbe, red flagg från början med sin vita häst-entré.
Hon bytte helt utseende efter att de gift sig, fick hon inte vara blond för Arvid?
Och nu ska de ha ett tredje barn. Verkar lyckliga ändå.
Citera
2026-09-02, 12:12
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Jag skulle nog också bli lite psykad om det plötsligt dök upp en ny kompis av motsatt kön. Så jag fattar ju Urbans resonemang liiite. Men jag skulle säga att hans regel är väldigt toxisk och grundar sig i att han är osunt svartsjuk.
Jag håller helt med dig.

Jag tror inte att det är ovanligt att nån gång känna svartsjuka i en sån situation. De flesta av oss har nog känt svartsjuka nån gång. Men det är inte farligt, vad jag vet, att känna sig lite svartsjuk vid nåt enstaka tillfälle. Det är en jobbig känsla förstås, men sånt är livet och de flesta av oss kan hantera det. Precis som att man kan känna avundsjuka nån gång, till exempel när bästa kompisen lyckas med "allt" eller när kollegan får tjänsten som man själv ville ha. Man kan förhoppningsvis hantera det utan att det påverkar relationen negativt. Det som är farligt är när man försöker kontrollera sin omgivning och kräver att andra ska anpassa sig för att man själv ska slippa känna jobbiga känslor.

(Nej, Urban tvingar inte Olivia under pistolhot. Hon är fri att skilja sig framför tv-kameror två dagar efter bröllopet och bli jagad av Hänt-Extra i 10 år. Han får henne dit han vill med andra metoder.)
Citera
2026-09-02, 12:28
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Den logiken håller inte. Att inte få ligga med vem man vill är också att begränsa sin partner. Tycker du det är orimligt krav att ställa?
Man kan dra allt till sin spets. Att inte få knarka, råna banker, eller slå sin partner, kan kanske också upplevas som begränsade för nån. Visst är det en intressant fråga exakt var gränsen går och vem som avgör det. Personligen tänker jag att det ändå finns nån slags allmänt vedertagen norm. Och har man önskemål eller krav som faller utanför normen så tycker jag att man bör lyfta fram det innan man gifter sig. Jag tycker också att det är viss skillnad. Jag tror att få människor tar skada av att inte få ligga med vilka de vill när de är i ett förhållande. Inte på samma sätt som jag tror att det skadar människor att inte längre få träffa sina barndomsvänner för att de är i relation.
Citera
2026-09-02, 12:30
Medlem
Fyfan vilken tråkig säsong.
Händer inte ett skit.
SVT suger på det här formatet.
Citera
2026-09-02, 12:31
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Man kan dra allt till sin spets. Att inte få knarka, råna banker, eller slå sin partner, kan kanske också upplevas som begränsade för nån. Visst är det en intressant fråga exakt var gränsen går och vem som avgör det. Personligen tänker jag att det ändå finns nån slags allmänt vedertagen norm. Och har man önskemål eller krav som faller utanför normen så tycker jag att man bör lyfta fram det innan man gifter sig. Jag tycker också att det är viss skillnad. Jag tror att få människor tar skada av att inte få ligga med vilka de vill när de är i ett förhållande. Inte på samma sätt som jag tror att det skadar människor att inte längre få träffa sina barndomsvänner för att de är i relation.
Eller män som inte tillåts äga sina värderingar och sätta gränser.
Citera
2026-09-02, 12:42
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolleholm702
Mycket bra skrivet. På flyktig spaning runt dagens unga generation har jag snappat upp den här vill-ha en traditionell-man och-bli-försörjd-och-vara-hemmafru strömning och min okvalificerade analys är att de kvinnor nuförtiden inte är varken från det högborgerliga eller aristokratiska skiktet, utan från det totalt motsatta- från underklassen.
Golddiggers, obildade, okultiverade och outbildade. Uppväxta under torftiga familjeförhållanden i socialgrupp 3.

Och på motsatta sidan- de "traditionella" männen som vill ha en hemmafru.
Dessa kvinnor utan bildning, lätta att forma och få dit man vill. Som tror att detta liv kommer att ge henne någon status. Den enda status denna kvinna kommer få är endast den i andra likasinnades ögon. Den status som hemmafruar i de övre stånden åtnjöt/-er är av en helt annan karaktär och kommer aldrig kunna jämställas.

De kvinnor med egna resurser; tex ekonomiska tillgångar, förmögen släkt, fin släkt, utbildning, bra kontakter, fint umgänge och socialt kontaktnät osv- är inga kvinnor på botten, utan kvinnor som hade klarat sig själv men väljer ett bekvämare liv- att inte jobba.
Där är den stora skillnaden och det är nog en av de största skiljepelarna huruvida hemmafrulivet ses som statusfyllt eller WT-hemmafru. De som saknar allt det som de hade behövt för att genuint kunna säga att de valt hemmafrulivet- och inte bara fått bli så i total brist på annat. Jfr. Räven och rönnbären..

Det är inte helt oproblematiskt att prata klass, i vissa avseenden är det accepterat, faktiskt önskvärt, och i ytterligare andra bara fult.
Jag tycker att det är relevant och på sin plats här.

Man kan ju undra hur Urban ska klara av att försörja Olivia på 18k brutto i månaden.

Inkomsten har jag tagit från tråden.
Citera
2026-09-02, 12:55
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Den logiken håller inte. Att inte få ligga med vem man vill är också att begränsa sin partner. Tycker du det är orimligt krav att ställa?
Att inte vara otrogen är alltid ett eget val.

Nu var det dessutom inte detta som diskuterades utan Urbans begränsning av vem Olivia får vara vän med.

Sinnessjukt.
Citera
2026-09-02, 13:19
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Att inte vara otrogen är alltid ett eget val.

Nu var det dessutom inte detta som diskuterades utan Urbans begränsning av vem Olivia får vara vän med.

Sinnessjukt.
Är det inte ett val att vara i en kärleksrelation med en annan människa, eller vad menar du?
Citera
2026-09-02, 13:25
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Är det inte ett val att vara i en kärleksrelation med en annan människa, eller vad menar du?

Jo det är ett val.

Att inte få umgås med sina vänner är inte ett fritt val. Det är en begränsning av någons frihet.

De flesta människor vill inte ligga med sina vänner oavsett kön. Urban är en svag och osäker skitsstövel.
Citera
2026-09-02, 13:51
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Jo det är ett val.

Att inte få umgås med sina vänner är inte ett fritt val. Det är en begränsning av någons frihet.

De flesta människor vill inte ligga med sina vänner oavsett kön. Urban är en svag och osäker skitsstövel.
Vem hindrar henne från att umgås med sina kompisar? Urban har inte den makten. Han har dock makt över vilka han kan tänka sig att ingå en relation med.

Är flickvänner som ogillar att sina män konsumerar porr också svaga och osäkra skitstövlar?
Citera
2026-09-02, 13:59
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Vem hindrar henne från att umgås med sina kompisar? Urban har inte den makten. Han har dock makt över vilka han kan tänka sig att ingå en relation med.

Är flickvänner som ogillar att sina män konsumerar porr också svaga och osäkra skitstövlar?
Ja enligt mig är det osäkra töntar.

Man äger inte andra människor.
Citera
2026-09-02, 14:11
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ja enligt mig är det osäkra töntar.

Man äger inte andra människor.
Precis, just därför bör man få göra vilka gränsdragningar man vill utan att förnedras. Ingen äger en annan människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in