Citat:
Ursprungligen postat av
Katciu88
Jag skulle nog också bli lite psykad om det plötsligt dök upp en ny kompis av motsatt kön. Så jag fattar ju Urbans resonemang liiite. Men jag skulle säga att hans regel är väldigt toxisk och grundar sig i att han är osunt svartsjuk.
Jag håller helt med dig.
Jag tror inte att det är ovanligt att nån gång känna svartsjuka i en sån situation. De flesta av oss har nog känt svartsjuka nån gång. Men det är inte farligt, vad jag vet, att känna sig lite svartsjuk vid nåt enstaka tillfälle. Det är en jobbig känsla förstås, men sånt är livet och de flesta av oss kan hantera det. Precis som att man kan känna avundsjuka nån gång, till exempel när bästa kompisen lyckas med "allt" eller när kollegan får tjänsten som man själv ville ha. Man kan förhoppningsvis hantera det utan att det påverkar relationen negativt. Det som är farligt är när man försöker kontrollera sin omgivning och kräver att andra ska anpassa sig för att man själv ska slippa känna jobbiga känslor.
(Nej, Urban tvingar inte Olivia under pistolhot. Hon är fri att skilja sig framför tv-kameror två dagar efter bröllopet och bli jagad av Hänt-Extra i 10 år. Han får henne dit han vill med andra metoder.)