2026-09-02, 07:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Två grundtankar räcker:
1) Vare sig massa eller energi kan uppstå av sig själva eller skapas ur tomma intet, vilket antyder att universum alltid har funnit i en form eller annan.

2) Ett evigt universum kräver ingen gud för sin uppkomst.

Dessa enkla tankar talar för att det inte finns någon skapare.

Var hittar du det ologiska i detta resonemang?
Intressant att du tycker att det handlar om energins ursprung. Ett universum som ingen erfar är ändå ganska långt ifrån vad kristna och andra menar med skapelse.
Citera
2026-09-02, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ateister! Kan ni komma på något bevis eller logiskt resonemang som talar för att det inte finns en skapare?

Jag menar inte att ni behöver kunna det, men det skulle vara intressant att se vad ni har att komma med.

Demiurgen (skaparen) "gud" är skapad av människor i ett försök att skapa ordning i ett för dom annars helt obegripligt universum.

Människor har skapat "gud" alltså "finns gud" änom bara som karaktär i en saga.

Bevisa din skapelsemyt istället.
Citera
2026-09-02, 07:39
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
För det första så vet du inget om mitt liv, för det andra så är kongo, zambia och rwanda bland de mest kristna länderna i världen medans sverige och japan är bland de mest sekulära. Menar du att folk i kongo, zambia och rwanda är priviligierade? Andra länder som mexico, brasilien, fillipinerna och papa nya guinea är också superkristna. Många tredjevärldenländer är kristna på ett sätt som får USA att se ut som ett sekulärt land.

Det verkar som att just privilegium har ett samband med sekularism, inte kristendom egentligen.

Du svarar på något jag inte frågat om. Du dömer folk som klagar på sina liv, vad har det md kristenheten i andra länder att göra?
Det är en gammal sanning att folk i fattiga länder med dålig utbildning är religiösa i större utsträckning, vad har det med något att göra?
Citera
2026-09-02, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Ateisterna kan inte bevisa någonting. Jag noterar att ingen av dom har svarat på frågan om hur universum tillkom, inte en enda!

Ateister behöver inte kunna svara på frågan om hur universum tillkom för att leda våra pateiska små liv på jorden i fred och samförstånd tills vi en gång blir stoff igen.
Citera
2026-09-02, 07:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskopbetong
Demiurgen (skaparen) "gud" är skapad av människor i ett försök att skapa ordning i ett för dom annars helt obegripligt universum.

Människor har skapat "gud" alltså "finns gud" änom bara som karaktär i en saga.

Bevisa din skapelsemyt istället.
Jag har ingen skapelsemyt, bara övertygelsen om allt är möjligt för Jesus himmelske Fader.
Citera
2026-09-02, 07:52
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det verkar så, men det skulle vara intressant att se ett ateistiskt försök till bevis eller logiskt resonemang som talar för att det inte finns en skapare.

För mig handlar det mer om orimligheter och sannolikhet än logik. Logik kan, som vi vet, vara helt missvisande beroende på vilka premisser man antar. Logik i sig är ett ganska trubbigt verktyg utanför satslogiken, skulle jag säga.
Det går ju heller inte att bevisa gud med logik så varför skulle man använda logik som motbevis?

Är det sannolikt att den obegripligt komplexa intelligens som krävs för att skapa ett universum också bryr sig om ifall man missbrukar hans namn? Är det rimligt att den oerhörda storhet en gud utgör också har bestämt att prostituerade kvinnor ska stenas till döds?

Personligen är jag öppen för någon typ av skapande intelligens om jag får belägg för det, det behöver inte vara bevis, det räcker med en trovärdig beskrivning.
Nu är det så att alla religioner som jag känner till befinner sig på bäbisnivå.
Citera
2026-09-02, 08:07
Medlem
Citat:
Två grundtankar räcker:
1) Vare sig massa eller energi kan uppstå av sig själva eller skapas ur tomma intet, vilket antyder att universum alltid har funnit i en form eller annan.

2) Ett evigt universum kräver ingen gud för sin uppkomst.

Dessa enkla tankar talar för att det inte finns någon skapare.

Var hittar du det ologiska i detta resonemang?

Till att börja med så dribblar du bort dig själv genom att skriva att universum har en uppkomst, samtidigt som det är evigt. Om du menar att universum är evigt så har det per definition ingen uppkomst.

Sedan när det gäller dina punkter som du tar upp, så missar du tyvärr att du gör exakt samma logiska språng som en gudstroende.

När du säger att universums energi "alltid har funnits", har du bara flyttat egenskapen "evig och oskapad första orsak" från en gud till det fysiska universumets energi.

Din tro på ett evigt, självstartande universum kräver precis lika mycket tro som på en skapare, eftersom ingen av dem går att bevisa med operationell vetenskap.

Du har inte motbevisat en skapare - du har bara gjort själva energin i universum till din gud.
Citera
2026-09-02, 08:13
Medlem
Citat:
Jag har ingen skapelsemyt, bara övertygelsen om allt är möjligt för Jesus himmelske Fader.

Snark i min park.
Citera
2026-09-02, 08:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
För mig handlar det mer om orimligheter och sannolikhet än logik. Logik kan, som vi vet, vara helt missvisande beroende på vilka premisser man antar. Logik i sig är ett ganska trubbigt verktyg utanför satslogiken, skulle jag säga.
Det går ju heller inte att bevisa gud med logik så varför skulle man använda logik som motbevis?

Är det sannolikt att den obegripligt komplexa intelligens som krävs för att skapa ett universum också bryr sig om ifall man missbrukar hans namn? Är det rimligt att den oerhörda storhet en gud utgör också har bestämt att prostituerade kvinnor ska stenas till döds?

Personligen är jag öppen för någon typ av skapande intelligens om jag får belägg för det, det behöver inte vara bevis, det räcker med en trovärdig beskrivning.
Nu är det så att alla religioner som jag känner till befinner sig på bäbisnivå.
Lite slarvigt menar man med logik väl ett något sånär begripligt resonemang, men jag håller med dig om de tokiga budorden som verkligen skiljer sig från t.ex från de tio mest kända.

Nu är det nog så att alla människor var religiösa i begynnelsen. Alla var uppfostrade med mysterierna och ritualerna och ingen tyckte sig veta att det inte fanns märkvärdigt och mystiskt. Så religion är tradition som är gammeldags till sin natur.

Min trovärdiga beskrivning finns i Jesus undervisning i evangelierna.
Citera
2026-09-02, 10:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du svarar på något jag inte frågat om. Du dömer folk som klagar på sina liv, vad har det md kristenheten i andra länder att göra?
Det är en gammal sanning att folk i fattiga länder med dålig utbildning är religiösa i större utsträckning, vad har det med något att göra?
Inte folk som klagar på sina liv utan som klagar på gud. Dom i kongo verkar inte klaga på gud, hmm...
Citera
2026-09-02, 10:40
Medlem
Citat:
En bättre liknelse skulle vara att du säger dig ha en garderob som ett monster som bor under sängen byggde åt dig, och om Burgerbraukeller då av naturliga skäl inte tror på det så ska han enligt hans egen teori behöva kunna säga exakt vem det egentligen var som byggde garderoben för att han ska kunna säga att han inte tror på det du sa.
Ja den liknelsen blir mer korrekt. Tack.
Citera
2026-09-02, 10:59
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Inte folk som klagar på sina liv utan som klagar på gud. Dom i kongo verkar inte klaga på gud, hmm...

Gud pallar inte kritik alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in