2026-09-02, 08:57
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Blir nog att stödrösta L trots allt, även om det bär emot lite...

Positiva siffror så här på morgonkvisten. Vi får hoppas att det inte är någon glädjemätning. Särskilt sossarnas stora fall är mycket uppmuntrande.

Kommer rösta L i syfte att belöna dem för deras högersväng.

Sverige behöver mer högerliberalism, L rör sig i intressant riktning under Mohamsson.

Det sista håller jag med om. (S) fall är synnerligen uppmuntrande.
Citera
2026-09-02, 09:00
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Maggan har det jobbigt och kommer snart släppa sitt ess i rockärmen, 3-dagarsvecka för alla med bibehållen lön😆

Vem vet, kanske är det nu de som väljer att byta. Jag har röstat SD och min röst kommer ligga kvar iallafall.

Kan bli ett tufft fall för Maggan och förlorar hon så hoppas jag verkligen att hon avgår dagen efter. Frågan är vem som ska efterträda henne?
Mogge garanterat. Vore spiken i kistan haha.
Citera
2026-09-02, 09:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
S rasar pga

1) de ljuger när de pratar om stram invandring och samtidigt röstade NEJ till skärpt villkor för anhöringsinvandring
2) de kopierar SD vallöfte om tandvårdkostnad endast 10% för alla vuxna
3) de misslyckade bilda en lag för att visa folk att de kan bilda regering snabbt och effektivt. Rödgröna vänsteroppositionen är helt splittrat. MP vill inte ha C. C vill inte ha V.

Håller med dig om alla dessa tre punkter.
- Lägg därtill att S inte vill höja priset på bensin (Sa Maggan igår) men det kommer säkerligen både V och MP köra som en huvudfråga.
- S kan tänka sig kärnkraft efter att de stängt ner tidigare anläggningar och nu ser att det inte funkar men det kommer säkerligen alla de andra partierna säga blankt nej till. MP har dessutom sagt att de inte ens kommer vara delaktiga i en regering som bygger kärnkraft.
- S vill ha en stram invandring men det är rent skitsnack skulle jag säga då de vet att detta är ett svar många vill höra men de vet att det aldrig kommer gå igenom med tanke på resten av partierna i deras grupp.

Så många saker som Maggan kastar ur sig bara för att få med sig folket men samtidigt vet att hon sen måste backa på så den gamla parollen "lita aldrig på en sosse" stämmer jävligt bra.
Citera
2026-09-02, 09:07
Medlem
Citat:
Håller med dig om alla dessa tre punkter.
- Lägg därtill att S inte vill höja priset på bensin (Sa Maggan igår) men det kommer säkerligen både V och MP köra som en huvudfråga.
- S kan tänka sig kärnkraft efter att de stängt ner tidigare anläggningar och nu ser att det inte funkar men det kommer säkerligen alla de andra partierna säga blankt nej till. MP har dessutom sagt att de inte ens kommer vara delaktiga i en regering som bygger kärnkraft.
- S vill ha en stram invandring men det är rent skitsnack skulle jag säga då de vet att detta är ett svar många vill höra men de vet att det aldrig kommer gå igenom med tanke på resten av partierna i deras grupp.

Så många saker som Maggan kastar ur sig bara för att få med sig folket men samtidigt vet att hon sen måste backa på så den gamla parollen "lita aldrig på en sosse" stämmer jävligt bra.
Hon skyddar sig med orden, "med socialdemokraternas politik genomförs...." underförstått andra partier påverkar våra beslut.
Citera
2026-09-02, 09:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Mogge garanterat. Vore spiken i kistan haha.

Tar Morgan över så kommer S vara ett 10% parti om något år utan snack så kanske skulle det vara en kanonlösning.
Citera
2026-09-02, 09:08
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
ÖP kommer inte komma in som någon vågmästare, när ska ni drömmare lägga ner detta?
Allard är en fjant helt enkelt skriker och gormar endast för att få folk att tro att han det han säger kommer göra skillnad.

Det är absolut match igen och med tanke på S ras så känns det inte som att Maggan har alla med sig och då plötsligt så blir hon inte den starka ledaren som hon hoppats på. Många börjar se igenom henne och helt enkelt förstå att hon inte kan få ihop ett lag att styra sverige med. Hon och hennes samarbetspartier är endast överens om 30% av frågorna och de flesta av dessa är sånt som är lågprioriterat. I de stora frågorna som miljö, invandring/migration, brott och straff och energi så står de låååångt ifrån varandra.
Grejen är ju att det alltid kommer vara i princip snorjämnt så NÄR ska man då rösta på ett annat parti? Jag fattar ju vad ni säger men min röst gick till ÖP oavsett. Det får bära eller brista. Om inte annat vore det ganska kul att se Maggan försöka få ihop nåt för det kommer garanterat gå åt helvete.
Citera
2026-09-02, 09:10
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Tar Morgan över så kommer S vara ett 10% parti om något år utan snack så kanske skulle det vara en kanonlösning.
Han kan köra med Annika Strandhäll som sidekick. Blir perfekt!
Citera
2026-09-02, 09:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Hon skyddar sig med orden, "med socialdemokraternas politik genomförs...." underförstått andra partier påverkar våra beslut.

Jo, hon försöker även köra racet med "breda överenskommelser" som då betyder att hon egentligen inte ens vill jobba med MP, V och C som hon har på sin sida.

Jag gjorde en koll med AI hur lika S och SD var i deras valprogram och jag skulle säga att svaret var ungefär 50% på väldigt lika, 20% där de kan komma överens och 30% där de står långt ifrån varandra så att dra en röd linje till ett sånt parti känns inte helt rätt.
Citera
2026-09-02, 09:11
Medlem
Grevelesevis avatar
Skulle Tidö vända detta blir det en större bragd än när Sverige vände 4-0 mot Tyskland.
SVT/Verian lär väl dra ner humöret snart tyvärr. Men idag är vi starka.
Citera
2026-09-02, 09:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Grejen är ju att det alltid kommer vara i princip snorjämnt så NÄR ska man då rösta på ett annat parti? Jag fattar ju vad ni säger men min röst gick till ÖP oavsett. Det får bära eller brista. Om inte annat vore det ganska kul att se Maggan försöka få ihop nåt för det kommer garanterat gå åt helvete.

Bor du inte i Örebro så är den rösten till 100% bortkastad.

Citat:
Han kan köra med Annika Strandhäll som sidekick. Blir perfekt!

Jo, hon känns som en klippa med tanke på allt skit som grävts upp om henne.
Citera
2026-09-02, 09:28
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Bor du inte i Örebro så är den rösten till 100% bortkastad.

Jo, hon känns som en klippa med tanke på allt skit som grävts upp om henne.
Kanske men bra om de får så stort stöd som möjligt. dessutom är jag idealist i mångt och mycket. Jag avskyr den svenska blockpolitiken. I tyskland tex som har en ännu högre spärr (5%) så får övriga partier ofta 10% av rösterna utan att något kommer in. Bortkastat? Ja kanske men vill man bygga nåt måste man börja någonstans. Det är ytterst få som går från inget till 4%. SD gjorde det inte heller. Jag var själv en av de få som röstade in dem i riksdagen men innan det hade de ju ju harvat på i många val.
Citera
2026-09-02, 09:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Kanske men bra om de får så stort stöd som möjligt. dessutom är jag idealist i mångt och mycket. Jag avskyr den svenska blockpolitiken. I tyskland tex som har en ännu högre spärr (5%) så får övriga partier ofta 10% av rösterna utan att något kommer in. Bortkastat? Ja kanske men vill man bygga nåt måste man börja någonstans. Det är ytterst få som går från inget till 4%. SD gjorde det inte heller. Jag var själv en av de få som röstade in dem i riksdagen men innan det hade de ju ju harvat på i många val.

Absolut men det går rätt snabbt att se om en röst kommer vara bortkastad eller inte.
I alla undersökningar så säger folk vad de vill ska vinna och då ser man snabbt om gruppen "övrigt" har många procent. Skulle exempelvis AfS börja närma sig två eller tre procent så skulle man också snabbt lägga över dem från övrigt till en egen stapel. Det var exakt vad som skedde med SD när de började komma upp sig, plötsligt fick de en egen stapel.
En sån sak gör ju också att partiet får mer intresse kring sig och då snabbare kan gå upp men innan dess så är det en helt bortkastad röst.
Ex. AfS fick väl runt 0,3% av rösterna sist och folk tror att de skulle komma in i år. ÖP har i så fall större chans men absolut inte via 4% spärren utan via 12% spärren men även där är den försumbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in