2026-09-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
patetiskt, varken våra poliser, vår riksdag eller regering drogtestas men man har det som krav för ica personal!? LÖJLIGT!

Jaså…?

Citat:
Drogtest

Alla som söker till polisutbildningen, och som kan komma ifråga för antagning, måste genomgå ett drogtest i samband med prövningen. Om testet visar spår av droger innebär det undantagslöst att du blir avförd oavsett övriga testresultat eller bedömningar.

Om du avbryter eller får underkänt i något av momenten går du inte vidare i antagningsprocessen.
Citera
2026-09-01, 20:08
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Lagen anger skillnaden. Hur många gånger måste det skrivas?
Bakfull student staplar varor = olämpligt men studenten har inte brutit mot någon lag
Pårökt student staplar varor = olämpligt och studenten har brutit mot lagen

Förstår ni verkligen inte skillnaden? Den är ju glasklar!
Jag är inte så säker på att lagen har med saken att göra. Har ICA sagt det?
Citera
2026-09-01, 20:08
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Drogtest hör väl hemma på i princip alla jobb.

Varför skulle jag bli utesluten att jobba för att jag exempelvis röker lite gräs på en helgdag? Det är ett helt absurt krav och straff.

Absolut att det skall finnas inom vissa yrken. Men att införa detta på alla möjliga basjobb hör inte hemma i Sverige. Eller det kanske bara är här det skulle välkomnas med den narkotikapolitik vi för.
Citera
2026-09-01, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jaså…?
De är inte offentliganställda vid det tillfället. Som offentliganställd är du skyddad från drogtester som inte är påkallade.
Citera
2026-09-01, 20:10
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det var lite det jag menade med att cannabis är extra problematiskt. Det är inga problem att bruka amfetamin och kokain sporadiskt utan att arbetsgivaren får reda på det pga det går snabbt ur kroppen och det gör inte cannabis.

Stickprov bör göras med drogtester. Precis som görs på Volvo och de som åker dit, åker ut.
Citera
2026-09-01, 20:10
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Satt och väntade på den här kommentaren.

Vafan har din arbetsgivare att göra med vad du gör på fritiden?

Så länge du kommer i tid, har hög närvaro och sköter ditt jobb så spelar det ingen roll om du så skjuter heroin ibland
Vi måste sluta normalisera det här jävla övervakningssamhället.

Knark är kriminellt och göder gängen.
Citera
2026-09-01, 20:11
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Tror du Apple och Space X håller på med sånt här trams? Tror du Elon Musk skulle bry sig om att du röker gräs på fritiden om du levererar på jobbet.. ?
Det är 2026 inte 90 talet.

Det är upp till det enskilda företaget att bestämma? Jag har inte koll på Apple eller SpaceX men deras beslut är högst irrelevant för vad ICA beslutar.
Citera
2026-09-01, 20:11
Medlem
pextas avatar
ICA har drogfest som krav i rekryteringsprocessen

Det skulle kunna varit så istället. Dom utgår från att alla brukare är missbrukare. Alla som dricker alkohol är inte alkohister. Alla som intar THC emellanåt är inte missbrukare.
Vid vissa tyngre droger där risken för skada är så stor så kan man utgå från missbruk. THC och Alkohol kan också ha missbrukare men inte i stor utsträckning.
Citera
2026-09-01, 20:12
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Men har arbetsgivaren något med att göra vad vi gör på vår fritid? Stort nej enligt mig.
Tror ingen vill anställa förslappade knarkare som inte går att lita på då deras drivkraft är att få fram mer pengar till varje pris för knark.

Det blir även ett arbetsgivaransvar att ta hand om beroendet.
Citera
2026-09-01, 20:15
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonnnn
Är nykter nu men brukade vara en på rökt hippie som ung, jag körde truck osv. Tkr det är bullshit pga av lagarna som pekar ut en som en värre person än man är.
Behövs lite lagändringar men man ska ändå it röka på, på jobbet tex. Men det gjorde jag och har aldrig skadat ngn
El ler hur, skukt att en inte ska kuna dra en hålk bara för at man ska setta ett pris på en och anan grej.
Jävla polis stat
Citera
2026-09-01, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Haha ett nästan halsbrytande resonemang. Bejerot har skapat svenskens syn på droger. Inte invandrare. Och FYI har Tyskland rätt mkt invandrare också.

Samma problem med invandrare i alla länder i hela europa.
https://portal.research.lu.se/sv/activities/the-majority-of-convicted-rapists-have-a-foreign-background/
Citera
2026-09-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Men herre gud. Det är upp till det privata företaget att bestämma.

Om det nu stör lediga resurser så mycket så ansök inte dit.

Varför ska privata företag kunna göra saker som statliga myndigheter inte kan är väl den verkliga frågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in