2026-09-01, 17:05
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Har man inget att dölja är det väl lugnt?
Men har arbetsgivaren något med att göra vad vi gör på vår fritid? Stort nej enligt mig.
Citera
2026-09-01, 17:08
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det hade möjligen varit simpel moralism om det inte var olagligt att bruka droger. Men eftersom det är olagligt så har ICA automatiskt inte bara en moralisk poäng, utan även en rent juridisk.

Vem betalar arbetslösheten som blir följden av livslånga belastningsregister och uteslutande på grund av positiva drogtest? Vi skattebetalare. Avskaffa detta moralistiska fjanteri och avkriminalisera åtminstone cannabis. Vill du att chefen ska sticka ett krav om PEth-prov under näsan på dig efter semestern? Eller ska alkoholproblem undantas, och i så fall varför?
Citera
2026-09-01, 17:14
Medlem
Som jag förstått det är dagens drogtester uppbyggda runt forskningsfusk. Den ska ge utslag 50 dagar efter man rökt cannabis t ex fast effekten bara sitter i nån timme.

Det kan bli svettigt att försvara fusket den dan nån bestämmer sig för att syna systemet i sömmarna som f ö är ett arv från renlevnadskommunisten Bejerot. Cannabis ska 50 dagar efter en joint jämställas med en heroinmacka för en kvart sen.

Kom igen nu alla kommunister och försvara fusket.
Citera
2026-09-01, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Men alla svenskar som knarkar DROGEN alkohol är ok?

Jag använder väldigt lite alkohol. Och alkohol, till skillnad från de flesta narkotiska preparat, går snabbt ur kroppen. Den som tar en fylla på lördagen är nykter och fin på måndagen, om han inte har fyllt på med alkohol på söndagen.

Den som däremot röker på på lördagen har fortfarande drogen i kroppen på måndagen.
Citera
2026-09-01, 17:19
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Men har arbetsgivaren något med att göra vad vi gör på vår fritid? Stort nej enligt mig.

Kommer du till jobbet med droger i blodet så angår det förstås arbetsgivaren, arbetsgivaren såväl som arbetstagaren är komponenter i ett samhälle som kriminaliserat droger, som medborgare bör man således verka för att kriminalitet upphör i landet.

Arbetsgivare bör däremot inte tillåtas testa mot receptbelagda droger.
Citera
2026-09-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag kan förstå företaget samtidigt som jag inte är såld på det potentiella sluttande planet mot alltfler tester och prover som en arbetsgivare lagligt kan kräva. Det är inte en helt självklar fråga; hur balanserar man företagets förståeliga önskan att inte anställa folk med pågående drogproblematik, med en rimlig personlig integritet och den faktiska inverkan av rekreationella droger på arbetsförmågan? Svaret måste ligga i en tydlig och genomtänkt lagstiftning kring drogtester.

Dock så måste man väl kunna förvänta sig att folk klarar av att avhålla sig från droger medan de aktivt söker jobb, eftersom det uppenbarligen kan krävas ett drogtest. Efter det initiala drogtestet så krävs det ”godtagbara skäl” och en företagspolicy där det tydligt framgår att drogtester kan ske - och klarar man inte av det så får man väl söka andra jobb.

Om man inte kan avhålla sig från droger medan man söker jobb så har man nog en sådan drogproblematik att det faktiskt kan påverka ens anställning, och då har ju arbetsgivaren onekligen en poäng med drogtestet. Och vad man än tycker om saken så är det olagligt att hålla på med droger, och man kan väl förstå att få företag vill ha medarbetare som föder kriminella gäng.

Det är väl inget jätteproblem i dagsläget. Problemet skulle kunna ligga i en fundamentalistisk och totalitär syn, där man raderar människovärden i jakt på ett samhälle enbart bebott av vad man själv anser vara effektiva drones. Håller med om att man inte ska vara hög på jobbet, men hur många är det? Och varför sätter man fokus på att testa och bevaka allt och alla hela tiden, som om att det löser problem som inte existerar?
Jag tycker visst att man skulle KUNNA testa folk, om nu ditt företag haft problem. Men att göra det till någon slags helig ko, i dessa tider. Också med tanke på epstein-gängens framfart osv... låter mer som nåt slags dåligt skämt I mina öron. Vill man kontrollera människor, eller vill du göra saker och ting bättre? Låter mer som att det finns en angle där man vill kontrollera "plebsen" och ignorera psykon med makt över plebsen. Rätta mig om jag har fel.
Hur många påtända ica-anställda har du stött på i ditt liv, inne på ica. Jag har träffat exakt 0 sådana personer. Och om det nu skulle ske ja då kan man väl bara ta sig ett snack med den personen isf, hur svårt vore det? Å andra sidan

Folk som brukar droger vanemässigt gör det oftast för att de har emotionell problematik i botten, det är inte bara för att de är lata. Betyder ju inte att de måste jobba på ica heller iof. Men om man tar såna personer och sen straffar ut dem, trots att de är väldigt kapabla. Är ju lite som att sätta fälleben för sig själv i såna fall, som samhälle betecknat.
Men visst, det kanske finns egenvärde i att bara ha aningslösa idioter kryllandes inom alla samhällskroppens institutioner. Folk som aldrig upplevt ett enda bekymmer i sitt liv, aldrig rör droger och som bara nickar och ler oavsett vad som kommer dem förbi. Låter väl mysigt.
Tror man bör ha en lite pragmatisk hållning nånstans, där man liksom inte spenderar all vaken tid med att göra hönor av fjädrar heller, såvida det inte finns goda skäl.
Senast redigerad av Spelemannen 2026-09-01 kl. 17:48.
Citera
2026-09-01, 17:31
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickesnacki
Duktig arbetare du är. Ger du chefen en kopp kaffe och en avsugning varje morgon också?

Skämt åsido. Drogtest som visar påverkan i stunden kan väl vara rimligt. Men att testa butiksbiträden för eventuellt missbruk som skett utanför arbetstid är absolut inte acceptabelt och djupt kränkande.

Haha, jävlar vilken liten rövslickare du lyckades fantisera ihop där. Jag skriver att jag tycker det är rimligt att en arbetsgivare vill ha nyktra människor på jobbet och din hjärna går direkt till kaffe och avsugningar åt chefen.
Det säger nog mer om dig än om mig.
Men fortsätt du med dina pubertala fantasier. Jag nöjer mig med att gå till jobbet, göra mitt jobb och slippa korkade pundare på arbetsplatsen. Du verkar ju själv göra ganska god reklam för varför drogtester kan vara en rätt bra idé.
Citera
2026-09-01, 17:47
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Rehabilitering av alkoholister och knarkare är dyrt. Klart man som företagare vill undvika detta.

Utöver försämrad prestationsförmåga innebär ett aktivt missbruk ofta en direkt ekonomisk risk för företaget. Personer med beroendeproblematik kan hamna i allvarlig ekonomisk kris, vilket ökar risken för stölder, svinn och andra oegentligheter på arbetsplatsen.
Citera
2026-09-01, 17:48
Medlem
Helt rimligt, att jobba på ICA innebär kontakt med kunder, då vill man inte ha någon nerknarkad person i kassan.
Citera
2026-09-01, 17:50
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Mycket bra, knarkar- och alkoholistsvin skall hållas kort och borta från arbeten - de kan stänga in sig och hålla på med sin skit bakom lyckta dörrar. Ingen vill ha dessa på sin arbetsplats förutom dem själva. Rehabilitering och människor med dålig vandel och moral, kan vi skippa. Kanske inte på ICA, men mången andra jobb riskerar dessa bli utnyttjade eller utnyttjar sin möjlighet till insideraffärer, typ vid inbrott, rån och bedrägerier...
Citera
2026-09-01, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelemannen
Det är väl inget jätteproblem i dagsläget. Problemet skulle kunna ligga i en fundamentalistisk och totalitär syn, där man raderar människovärden i jakt på ett samhälle enbart bebott av vad man själv anser vara effektiva drones. Håller med om att man inte ska vara hög på jobbet, men hur många är det? Och varför sätter man fokus på att testa och bevaka allt och alla hela tiden, som om att det löser problem som inte existerar?
Jag tycker visst att man skulle KUNNA testa folk, om nu ditt företag haft problem. Men att göra det till någon slags helig ko, i dessa tider. Också med tanke på epstein-gängens framfart osv... låter mer som nåt slags dåligt skämt I mina öron. Vill man kontrollera människor, eller vill du göra saker och ting bättre? Låter mer som att det finns en angle där man vill kontrollera "plebsen" och ignorera psykon med makt över plebsen. Rätta mig om jag har fel.
Hur många påtända ica-anställda har du stött på i ditt liv, inne på ica. Jag har träffat exakt 0 sådana personer. Och om det nu skulle ske ja då kan man väl bara ta sig ett snack med den personen isf, hur svårt vore det? Å andra sidan

Folk som brukar droger vanemässigt gör det oftast för att de har emotionell problematik i botten, det är inte bara för att de är lata. Betyder ju inte att de måste jobba på ica heller iof. Men om man tar såna personer och sen straffar ut dem, trots att de är väldigt kapabla. Är ju lite som att sätta fälleben för sig själv i såna fall, som samhälle betecknat.
Men visst, det kanske finns egenvärde i att bara ha aningslösa idioter kryllandes inom alla samhällskroppens institutioner. Folk som aldrig upplevt ett enda bekymmer i sitt liv, aldrig rör droger och som bara nickar och ler oavsett vad som kommer dem förbi. Låter väl mysigt.
Tror man bör ha en lite pragmatisk hållning nånstans, där man liksom inte spenderar all vaken tid med att göra hönor av fjädrar heller, såvida det inte finns goda skäl.

Plus, vi lever under ett cirkus-ekonomiskt sk. "system". Det i sig falsifierar ica's jakt på den perfekte mat-staplaren
Citera
2026-09-01, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Jag nöjer mig med att gå till jobbet, göra mitt jobb och slippa korkade pundare på arbetsplatsen. Du verkar ju själv göra ganska god reklam för varför drogtester kan vara en rätt bra idé.

Endast enklare knegarjobb kör väl med drogtester inför anställning. Vill man knarka gör man ju det enklast som läkare, tjänsteman, politiker, polis eller chef.

Då bryr sig ingen om hur du lever ditt liv, så länge du levererar någorlunda på jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in