2026-09-01, 18:13
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det enkla och uppenbara svaret är att alkohol är lagligt vilket droger inte är, så det är en helt irrelevant jämförelse. Jag kan helt lagligt dricka mig medvetslös varenda dag på semestern om jag vill, men inte ta en enda joint eller inta någon annan förbjuden substans utan att vara på fel sida lagen. Så länge som jag är har noll alkohol i blodet den första arbetsdagen, så är jag helt på den säkra sidan. Peth-testerna är omdebatterade, och det sista är nog inte sagt juridiskt om dessa.

Vill du debattera svensk drogpolitik så finns det gott om trådar för detta, men om du vill (kan) hålla dig till ämnet så är det obestridligt att det inte ”bara är moralism” att drogtesta presumtiva anställda utan att det även finns en legal aspekt.

Sen är det ju dessutom så att om folk bara kunde ge fan i att knarka så skulle vi slippa en jäkla massa elände i samhället. Alkohol är inte mycket bättre, men det är trots allt helt lagligt.

Det resonemanget håller inte. Drogtester tas för att fastställa att en person fungerar på en arbetsplats och inte utgör en säkerhetsrisk. På vilket sätt utgör en cannabisrökare som rökte på en gång för tre veckor sedan en högre säkerhetsrisk än en Svensson som supit ner sig under hela semstern och kommer helt förstörd till jobbet? Missförstå mig inte, jag gillar alkohol och röker inte cannabis, men jag pekar bara på inkonsekvensen.
Senast redigerad av WordWarrior 2026-09-01 kl. 18:16.
Citera
2026-09-01, 18:13
Medlem
Mikaelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Bojkott?
Lycka till att få till en bra bojkott för detta.
Boomermentaliteten är blytung i Swedistan.

Det är knappast så att jag tror den stora massan bojkottar företag som behandlar sin anställda som deras egendom. Utan det är en högst personlig bojkott.
Citera
2026-09-01, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Har du nån gång sett ett påverkat butiksbiträde?
Är problemet verkligen så stort så det motiverar integritetskränkningen?
Det har jag absolut sett och även lastbilschaufförer, läkare och annat. Att hävda integritetskränkning visar på hur desperata man är att bli avslöjade som knarkare.
Citera
2026-09-01, 18:17
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool

Att det är olagligt och att arbetsgivaren ska kunna kräva att rota i det är dock två helt separata ting. Inte har arbetsgivaren rätt att komma hem till mig och se om jag har gömt ett gevär under sängen eller se om jag har piratkopierad film på min privata dator.

Och inte har den arbetssökande resursen rätt att kräva att bli anställd på ett privat företag. Det är arbetsgivaren som beslutar vem som ska anställas.

Passar inte husreglerna så ansök inte dit. Ganska löjligt att ansöka till ICA när man vet de gör drogprov och sedan gnälla över att man känner sig "kränkt".
Citera
2026-09-01, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Och vi som inte knarkar sönder hela jävla hjärnan vill inte hålla på och gå och pissa i koppar inför främlingar hela jävla tiden. Helt bisarrt att man utbildar sig i många år, skaffar många års erfarenhet, gott rykte i branschen osv och sen ska vissa arbetsplatser misstro allt detta för ett jobb som utförs vid skrivbord...

Aldrig tagit en drog i hela mitt liv och förespråkar inte det på något sätt men jag hade inte varit glad om ett sådant test påtvingats mig.

Att det är olagligt och att arbetsgivaren ska kunna kräva att rota i det är dock två helt separata ting. Inte har arbetsgivaren rätt att komma hem till mig och se om jag har gömt ett gevär under sängen eller se om jag har piratkopierad film på min privata dator.

Tyvärr många som är helt mentalt förslavade och har 0 självrespekt eller integritet.
Citera
2026-09-01, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelemannen
Ja nejmen att ta droger eller dricka öl gör man kanske inte på jobbet ändå? Så det är väl inte precis som att någon borde bli superupprörd. Dom har kanske haft problem med att folk varit höga på arbetstid och kände att det behövde sättas ner en fot

Vill addera till mitt första inlägg eftersom det kom till i all hast,
att vara drogpåverkad är man ju inte på jobbet om det inte finns goda skäl för det.
Om de skälen bottnar i emotionell problematik, är det ett "gott" skäl då? Njae, "gott" vet jag inte, men det är fortfarande ett skäl.
Ska arbetsgivaren kunna testa sina anställda..?
Tja, kanske? Ibland, om nöden så kräver.
I normala fall nej, förmodligen inte. Om de inte bidrager med något annat än ett lönekuvert och pissiga kollegor bör de under all rimlighet inte heller kunna förvänta sig stålmän på produktionslinan.
Men sen kan det ju såklart alltid bli en övervägningsfråga, där man diskuterar saker som normala människor gör Tror det är lite där jag landar.
Citera
2026-09-01, 18:21
Medlem
carlpetersen73s avatar
Ica gör som dom vill, fattar inte vad Handels har med detta att göra. Bra att de testar.
Citera
2026-09-01, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Resurserna på ICA som arbetar med apelsiner och smörpaket kan bli ersatta vilken dag som helst. Lite svårare med högutbildade experter.

Om det nu är så illa och går emot era värderingar - ansök inte dit, passar det inte så sök någon annanstans.

Ja så ditt resonemang är att hjärnkirurger är ovanliga därför får dom fritt fram o vara höga på jobbet? minns ej vilket sjukhus detta gäller - men för en tid sedan framkom ju hur en kirurg hade grova beroendeproblem och injicerade droger i toaletterna på sjukhuset mellan operationerna. Så dethär är ju inte bara något som förekommer bland "lätt ersättbar personal" du vet....
Citera
2026-09-01, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Hoppas ICA går i bräschen då.

Ja varför inte
Citera
2026-09-01, 18:28
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelemannen
Det är väl inget jätteproblem i dagsläget. Problemet skulle kunna ligga i en fundamentalistisk och totalitär syn, där man raderar människovärden i jakt på ett samhälle enbart bebott av vad man själv anser vara effektiva drones. Håller med om att man inte ska vara hög på jobbet, men hur många är det? Och varför sätter man fokus på att testa och bevaka allt och alla hela tiden, som om att det löser problem som inte existerar?
Jag tycker visst att man skulle KUNNA testa folk, om nu ditt företag haft problem. Men att göra det till någon slags helig ko, i dessa tider. Också med tanke på epstein-gängens framfart osv... låter mer som nåt slags dåligt skämt I mina öron. Vill man kontrollera människor, eller vill du göra saker och ting bättre? Låter mer som att det finns en angle där man vill kontrollera "plebsen" och ignorera psykon med makt över plebsen. Rätta mig om jag har fel.
Hur många påtända ica-anställda har du stött på i ditt liv, inne på ica. Jag har träffat exakt 0 sådana personer. Och om det nu skulle ske ja då kan man väl bara ta sig ett snack med den personen isf, hur svårt vore det? Å andra sidan

Folk som brukar droger vanemässigt gör det oftast för att de har emotionell problematik i botten, det är inte bara för att de är lata. Betyder ju inte att de måste jobba på ica heller iof. Men om man tar såna personer och sen straffar ut dem, trots att de är väldigt kapabla. Är ju lite som att sätta fälleben för sig själv i såna fall, som samhälle betecknat.
Men visst, det kanske finns egenvärde i att bara ha aningslösa idioter kryllandes inom alla samhällskroppens institutioner. Folk som aldrig upplevt ett enda bekymmer i sitt liv, aldrig rör droger och som bara nickar och ler oavsett vad som kommer dem förbi. Låter väl mysigt.
Tror man bör ha en lite pragmatisk hållning nånstans, där man liksom inte spenderar all vaken tid med att göra hönor av fjädrar heller, såvida det inte finns goda skäl.
Det där var faktiskt en ganska massiv vägg av svammel, som dessutom är rätt svår att följa eftersom du byter pronomen mellan meningar.

Jag får väl försöka summera vad du säger
1. Hur många är höga på jobbet?
Enligt statistik från KS så testar drygt 5% av de testade på arbetsplatser positivt. Dvs lite mer än var 20e människa, så hur du kommer fram till noll är närmast oförklarligt.

2. Varför ska man testa och bevaka ”allting” när det ”inte löser problem som inte existerar”?
Oklart vad du menar med det, men drogtester är väl helt uppenbart den enda metod dom kan få fram statistik och data över hur stort problemet är med droger på arbetsplatser. Man kan göra testerna i kliniskt syfte (anonym studie) eller som en del i företagets policy, men det är väl ändå självklart att det är information som inte går att få med samma kvalitet på andra sätt.

3. Helig ko… Epstein… Totalitarism… Raderade människovärden… Kontrollera ”plebs” men inte ”psykon med makt över plebs”.
Eh, va? Kan vi inte komma överens om att sätta de värsta tokstollerierna åt sidan och fokusera på frågan om drogtester på arbetsplatser. Det finns mycket att diskutera om allt det du nämner (inte minst din psykiska hälsa), men det hör hemma i andra trådar.

4. Folk som drogar har emotionell problematik i botten.
Det kan säkert stämma, men det spelar inte så stor roll varför de drogar - alla har sina anledningar. Det är knappast så att alla som inte droger är lyckliga och aningslösa, de har bara valt/hittat andra (förmodligen lagliga) sätt att hantera sina liv. Vilket innebär att det finns alternativ till droger.

Det vore intressant att veta hur du hade tänkt om du ägde ett företag och din försörjning var beroende av att dina anställda var nyktra och drogfria.
Citera
2026-09-01, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
Tyvärr många som är helt mentalt förslavade och har 0 självrespekt eller integritet.

Ja vore fruktansvärt om kassörskan hade kul på helgen. Svensson är fullständigt domesticerad. Går på led fint in i hagen och mysrunkar av präktig duktighet.

Djurfarmen eller vad heter klassikern?
Citera
2026-09-01, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Och inte har den arbetssökande resursen rätt att kräva att bli anställd på ett privat företag. Det är arbetsgivaren som beslutar vem som ska anställas.

Passar inte husreglerna så ansök inte dit. Ganska löjligt att ansöka till ICA när man vet de gör drogprov och sedan gnälla över att man känner sig "kränkt".

Finns ju dock lagar som reglerar vad en arbetsgivare kan kontrollera och söka upp om en arbetssökande.

Med din logik antar jag att ett företag kan be dig skita i din egen hand och äta upp det. Man måste ju inte, men någon hade väl gjort det i brist på personlig ekonomi. Men det får man såklart inte, eftersom att mitt första stycke stämmer.

Blir tramsigt för yrken där man inte har ansvar för eller blir ett hot för andra människors säkehet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in