Citat:
Ursprungligen postat av
Spelemannen
Det är väl inget jätteproblem i dagsläget. Problemet skulle kunna ligga i en fundamentalistisk och totalitär syn, där man raderar människovärden i jakt på ett samhälle enbart bebott av vad man själv anser vara effektiva drones. Håller med om att man inte ska vara hög på jobbet, men hur många är det? Och varför sätter man fokus på att testa och bevaka allt och alla hela tiden, som om att det löser problem som inte existerar?
Jag tycker visst att man skulle KUNNA testa folk, om nu ditt företag haft problem. Men att göra det till någon slags helig ko, i dessa tider. Också med tanke på epstein-gängens framfart osv... låter mer som nåt slags dåligt skämt I mina öron. Vill man kontrollera människor, eller vill du göra saker och ting bättre? Låter mer som att det finns en angle där man vill kontrollera "plebsen" och ignorera psykon med makt över plebsen. Rätta mig om jag har fel.
Hur många påtända ica-anställda har du stött på i ditt liv, inne på ica. Jag har träffat exakt 0 sådana personer. Och om det nu skulle ske ja då kan man väl bara ta sig ett snack med den personen isf, hur svårt vore det? Å andra sidan
Folk som brukar droger vanemässigt gör det oftast för att de har emotionell problematik i botten, det är inte bara för att de är lata. Betyder ju inte att de måste jobba på ica heller iof. Men om man tar såna personer och sen straffar ut dem, trots att de är väldigt kapabla. Är ju lite som att sätta fälleben för sig själv i såna fall, som samhälle betecknat.
Men visst, det kanske finns egenvärde i att bara ha aningslösa idioter kryllandes inom alla samhällskroppens institutioner. Folk som aldrig upplevt ett enda bekymmer i sitt liv, aldrig rör droger och som bara nickar och ler oavsett vad som kommer dem förbi. Låter väl mysigt.
Tror man bör ha en lite pragmatisk hållning nånstans, där man liksom inte spenderar all vaken tid med att göra hönor av fjädrar heller, såvida det inte finns goda skäl.
Det där var faktiskt en ganska massiv vägg av svammel, som dessutom är rätt svår att följa eftersom du byter pronomen mellan meningar.
Jag får väl försöka summera vad du säger
1. Hur många är höga på jobbet?
Enligt statistik från KS så testar drygt 5% av de testade på arbetsplatser positivt. Dvs lite mer än var 20e människa, så hur du kommer fram till noll är närmast oförklarligt.
2. Varför ska man testa och bevaka ”allting” när det ”inte löser problem som inte existerar”?
Oklart vad du menar med det, men drogtester är väl helt uppenbart den enda metod dom kan få fram statistik och data över hur stort problemet är med droger på arbetsplatser. Man kan göra testerna i kliniskt syfte (anonym studie) eller som en del i företagets policy, men det är väl ändå självklart att det är information som inte går att få med samma kvalitet på andra sätt.
3. Helig ko… Epstein… Totalitarism… Raderade människovärden… Kontrollera ”plebs” men inte ”psykon med makt över plebs”.
Eh, va? Kan vi inte komma överens om att sätta de värsta tokstollerierna åt sidan och fokusera på frågan om drogtester på arbetsplatser. Det finns mycket att diskutera om allt det du nämner (inte minst din psykiska hälsa), men det hör hemma i andra trådar.
4. Folk som drogar har emotionell problematik i botten.
Det kan säkert stämma, men det spelar inte så stor roll varför de drogar - alla har sina anledningar. Det är knappast så att alla som inte droger är lyckliga och aningslösa, de har bara valt/hittat andra (förmodligen lagliga) sätt att hantera sina liv. Vilket innebär att det finns alternativ till droger.
Det vore intressant att veta hur du hade tänkt om du ägde ett företag och din försörjning var beroende av att dina anställda var nyktra och drogfria.