2026-09-01, 17:54
Medlem
Mikaelias avatar
Företag som gör inskränkningar på sina arbetares privatliv bör bojkottas. Som anställd säljer man oftast åtta timmar av sin dag till sin arbetsgivare inte hela dygnet. Så länge din arbetsförmåga inte påverkas ska arbetsgivaren ge fan i vad människor gör på sin fritid.
Citera
2026-09-01, 17:54
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
För detta kan man nyttja PEth tester.
Då vi har fri anställningsrätt kan man sen neka de som vägrar genomföra testet och de som får ett dåligt värde och riskerar att ta några öl för mycket på helgen.

Oklart om några arbetsgivare gör detta, men kanske framöver om ICAs metod är framgångsrik.
Precis, tekniken finns till att göra detta även med alkohol. Det är rent hyckleri om de testar lättare droger men inte tunga droger som alkohol. Det finns ingen drog som skapar så mycket elände som alkohol, hur kan man då försvara drogtester av andra saker men inte alkohol?

Vad såna här drogtester gör är att skapa utanförskap vilket i sin tur leder till sociala problem för de som stöts ut för de inte följer påvens kommando drabbas hårt, de som följer flocken belönas.
De som följer flocken är ofta idioter så ICA får idioter och smarta människor stöts ut.
Citera
2026-09-01, 17:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Vem betalar arbetslösheten som blir följden av livslånga belastningsregister och uteslutande på grund av positiva drogtest? Vi skattebetalare. Avskaffa detta moralistiska fjanteri och avkriminalisera åtminstone cannabis. Vill du att chefen ska sticka ett krav om PEth-prov under näsan på dig efter semestern? Eller ska alkoholproblem undantas, och i så fall varför?

Du ska självklart få inta vilken substans som helst i din egen kropp. Sen ska det självklart vara olagligt att tex framföra ett motordrivet fordon om du är påverkad av nåt men det är självklart.

Så vitt jag vet så behöver inte hjärnkirurger göra några drogtester så då är det helt sjukt att nån som jobbar med apelsiner och smörpaket ska behöva göra det.
Citera
2026-09-01, 17:57
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Företag som gör inskränkningar på sina arbetares privatliv bör bojkottas. Som anställd säljer man oftast åtta timmar av sin dag till sin arbetsgivare inte hela dygnet. Så länge din arbetsförmåga inte påverkas ska arbetsgivaren ge fan i vad människor gör på sin fritid.
Bojkott?
Lycka till att få till en bra bojkott för detta.
Boomermentaliteten är blytung i Swedistan.
Citera
2026-09-01, 17:57
Medlem
Jag tycker det ska vara mer drogtester överallt och det ska givetvis gälla alla, inklusive chefer. Vi har blivit för avslappnade när det gäller droger. "Men jag måste ha mitt kokain för att stå ut i den här skitvärlden!" Hur tror du människor på medeltiden som levde i armod tänkte? De hade inte kokain utan de stod bara ut och tack vare dem existerar vi.
Citera
2026-09-01, 17:59
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Jag tycker det ska vara mer drogtester överallt och det ska givetvis gälla alla, inklusive chefer. Vi har blivit för avslappnade när det gäller droger. "Men jag måste ha mitt kokain för att stå ut i den här skitvärlden!" Hur tror du människor på medeltiden som levde i armod tänkte? De hade inte kokain utan de stod bara ut och tack vare dem existerar vi.
Vet du hur många droger det finns ungefär?
10-tals, 100-tals eller tusentals?
Vilka brukar butikspersonal va påverkade av?
Vilka droger tycker du det ska testas för?

Hur motiverar du att man utesluter folk som röker cannabis från arbetsmarknaden men inte folk som dricker alkohol trots att alkohol är problemdrogen nummer ett?
Citera
2026-09-01, 18:01
Medlem
Detta borde alla arbetsgivare göra. Inga drogade på våra arbeten och ett utmärkt verktyg för att bekämpa knarkande.
Citera
2026-09-01, 18:01
Medlem
ddhs avatar
Skulle nog aldrig ens överväga ett jobb som kräver drogtester överhuvudtaget.
Sålänge jag inte är aktivt påverkad på arbetstid så har dom inget med det att göra.
Alkohol eller droger, samma sak. Man kan inte säga att man inte gillar det om man inte har provat. Annars är man paragrafryttare!

Jag kör hjullastare.
Citera
2026-09-01, 18:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Har man inget att dölja är det väl lugnt?

Satt och väntade på den här kommentaren.

Vafan har din arbetsgivare att göra med vad du gör på fritiden?

Så länge du kommer i tid, har hög närvaro och sköter ditt jobb så spelar det ingen roll om du så skjuter heroin ibland
Vi måste sluta normalisera det här jävla övervakningssamhället.
Citera
2026-09-01, 18:04
Medlem
Gäller detta även personal på kontor? Säljare, regionschefer, VD?

Har svårt att se det. Säkert bara ”fotfolket” i butikerna och lagren.
Citera
2026-09-01, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12

Du menar människorna på medeltiden som var fulla typ hela tiden?
Citera
2026-09-01, 18:05
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Detta borde alla arbetsgivare göra. Inga drogade på våra arbeten och ett utmärkt verktyg för att bekämpa knarkande.
Har du nån gång sett ett påverkat butiksbiträde?
Är problemet verkligen så stort så det motiverar integritetskränkningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in