2026-09-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Mantorpfallet löstes inte med hjälp av släktforskning.

Det var köpen av tejprullarna som gav en lista på drygt 40 personer. varav man utförde frivillig topsning på dessa, det var så Gyllensvan åkte fast.

och att jämföra Råsjömorden med Mantorp morden går inte då morden i Rårsjö begicks under en allvarligt psykisk störning och han dömdes därefter till RPV, till skillnad från Mantorp morden som var planerade.

Det finns ändå vissa likheter, som t ex att det är psykiskt instabila unga män som ger sig på äldre personer och som inte kan försvara sig.
Citera
2026-09-01, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Finns inget bevis på vem som stal bankomatkortet.Det kanske redan var borta när han tittade i väskan.Att vara lite nyfiken och titta i en väska kan nog vem som helst göra.

Någon som är så desperat och panikslagen som han säger sig vara tittar nog inte in i en damväska av nyfikenhet.
Citera
2026-09-01, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det finns ändå vissa likheter, som t ex att det är psykiskt instabila unga män som ger sig på äldre personer och som inte kan försvara sig.

Precis, det diskuterade vi. så visst kan detta också ha varit ett lustmord begått av en ung vilsen person.
Citera
2026-09-01, 17:14
Medlem
Citat:
Du är registrerad i augusti detta året och har 5 inlägg och har i varenda inlägg "hintat" att du känner JJ på ett personligt plan.

Då ingenting i FUP pekar på att haft någon form av relation förutom med en arbetskollega ytligt så pekar mycket på att du är ett troll.

Men har du något att berätta så gör det istället
Jag förstår hur du tänker, brukar inte kommentera men kände att jag ändå kanske ville därav det nya och få inlägg. Men man vill kanske inte säga för mycket för att outa vem man är, men har absolut haft kännedom om JJ väldigt väl. Vill du hänga på att det fortfarande är ett troll så varsågod. Ville bara dela att jag inte hade samma misstanke därav att jag kommenterade
Citera
2026-09-01, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnissen811
Men man vill kanske inte säga för mycket för att outa vem man är
Den ursäkten godtas.
Citera
2026-09-01, 17:21
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du tänker, brukar inte kommentera men kände att jag ändå kanske ville därav det nya och få inlägg. Men man vill kanske inte säga för mycket för att outa vem man är, men har absolut haft kännedom om JJ väldigt väl. Vill du hänga på att det fortfarande är ett troll så varsågod. Ville bara dela att jag inte hade samma misstanke därav att jag kommenterade

Du hade kunnat framföra dina åsikter och tankar utan att hinta att du känner han , men endå väljer du att göra just det.
Så jag antar att det finns en anledning till det?
Citera
2026-09-01, 17:23
Medlem
Citat:
Intressant då man ju önskat att någon som varit bekant med JJ ska yttra sig i tråden. Berätta gärna mer om hur du upplever JJ som person. Jag tror också att om man stänger in sina känslor lång tid och aldrig säger ifrån så kan det explodera...
Om man läser FUP och hur han är tyst, stirra ner i bordet och det där leedet som bara kom...det är exakt så han är. Eller tyst, bara svara så lite som möjligt, inte dela med sig av mer än du frågar. Han är så snäll och konflikträdd så han bara tar emot allt som sägs, han har kanske blivit väldigt utnyttjad (ej sexuellet) pga det, att han kan övertygas att göra saker. Det är så svårt att se att han ens kan ha det inom sig att göra detta. Men många år av allt och en dag så tappar man kontrollen.
Citera
2026-09-01, 17:55
Medlem
Citat:
Du hade kunnat framföra dina åsikter och tankar utan att hinta att du känner han , men endå väljer du att göra just det.
Så jag antar att det finns en anledning till det?

Det är ju precis vad folk i tråden efterfrågat...
Det är verkligen intressant med en person som faktiskt mött JJ i verkligen och har en mer tydlig bild av honom.
Citera
2026-09-01, 18:04
Medlem
Citat:
Om man läser FUP och hur han är tyst, stirra ner i bordet och det där leedet som bara kom...det är exakt så han är. Eller tyst, bara svara så lite som möjligt, inte dela med sig av mer än du frågar. Han är så snäll och konflikträdd så han bara tar emot allt som sägs, han har kanske blivit väldigt utnyttjad (ej sexuellet) pga det, att han kan övertygas att göra saker. Det är så svårt att se att han ens kan ha det inom sig att göra detta. Men många år av allt och en dag så tappar man kontrollen.

Ja, tack för att du delar med dig av dina tankar! Jag tror också att under stark press kan en person tappa kontrollen. Jag tycker faktiskt synd om honom, om han gjort det, så måste något gått väldigt fel. Någon lustmördare verkar han inte vara. Han verkar ju inte vara kriminell alls, han var inte känd av polisen innan detta.

AI-översikt
Ett reaktivt mord definieras inom kriminologin och psykologin som ett dödligt våldsbrott där gärningsmannen agerar impulsivt i affekt efter att ha tappat kontrollen över sitt humör, ofta som en direkt reaktion på en upplevd provokation eller extrem stress.Till skillnad från ett proaktivt (eller instrumentellt) mord, som är planerat och drivs av ett specifikt framtida mål eller vinst, sker det reaktiva mordet oplanerat i stundens hetta.

Kännetecken för reaktiva mord
Affektstyrt: Drivs av starka, plötsliga känslor som ursinne, svartsjuka eller rädsla.

Ingen planering: Sker impulsivt utan förberedelser.Hög arousal: Gärningsmannen befinner sig i ett tillstånd av extremt hög fysiologisk och psykologisk stress.

https://www.svtplay.se/video/eJyko3d/det-dodliga-valdets-drivkrafter/3-det-reaktiva-mordet
Citera
2026-09-01, 18:08
Medlem
Citat:
Mantorpfallet löstes inte med hjälp av släktforskning.

Det var köpen av tejprullarna som gav en lista på drygt 40 personer. varav man utförde frivillig topsning på dessa, det var så Gyllensvan åkte fast.

och att jämföra Råsjömorden med Mantorp morden går inte då morden i Rårsjö begicks under en allvarligt psykisk störning och han dömdes därefter till RPV, till skillnad från Mantorp morden som var planerade.

Du ska nog läsa på lite innan du kommer med "allmän information" till tråden då inget av det du skrev stämmer

Inget av det jag skriver stämmer?
Morden i Mantorp var väl inte mer planerade än Råsjön? Den killen åkte buss och taxi samt gick hem till sina okända offer med en väska innehållade kniv bl.a. Han ville döda någon men kände inte paret. Bodde inte ens i närheten. Det gjorde inte Mantorp-mördaren heller. Han planerade inte att döda just paret Lekander. Straffet jämfört med Edwin är olika, men många trodde att även den psykiskt sjuke Edwin skulle få rättspsytriakisk vård. Den biten ar inget med likheterna mellan morden att göra.

Ja du käre Besserwisser, jag har satt mig in i Mantorpfallet i åratal eftersom jag bor nära. Och detta fall löstes av flera faktorer och duktigt polisarbete bl. a. en bit av en plasthandlske med DNA från Edvin som fastnat i tejpen. Han hade även använt vapen som han försökt lämna tillbaka till affären efter dådet. Många topsades, som du skriver andra som hade handlat i Mantorp (eller handlade han inte där, du vet nog bäst), familj topsades och efter en lång jakt, samt efter topsning av olika släktingar greps han, så jag ber så ytterst mycket om ursäkt, släktforskning på samma sätt som JJ utfördes nog inte. Men DNA från flera människor och släkt användes och man gick från den ene till den andre.

Samtidigt var Edvin och Simon tror jag han hette i Råsjön (du vet nog bäst) udda individer utan arbete eller med tillfälliga arbeten. De mördade för mördandets skull. De var instabila i sitt psyke båda två. Båda led av psykoser.

Edvin och JJ skyllde av sig på andra gärningsmän båda två, dödade (JJ ej dömd, men troligtvis i tanken) barbariskt äldre par på landsbygden båda två, och verkade inte göra detta för ekonomisk vinning heller.

Så INGET av detta stämmer och jag försöker bara sprida trådsanningar, menar du? Det var illa tänkt av dig. Naturligtvis har jag inte tagit upp allt i detalj från Råsjön och Mantorp utan tog upp några saker som jag tyckte gM hade gemensamt -- men allt detta nekar du till? Då får du väl kolla alla de gamla fup:en. Jag har dem annars. Det finns flera gemensamma nämnare mellan de tre morden.
Citera
2026-09-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om fötter:
Efter 40 år: En ökning på ca halv skostorlek per tioårsperiod noteras i vissa sammanhang, främst på grund av att fotbågen sänks eller att fötterna blir bredare.

Om man lägger på sig 50 pannor kanske. Inte fan växer fötterna. Det är mest ben. Det är helt fixerat.
Citera
2026-09-01, 18:34
Medlem
Citat:
Ja, tack för att du delar med dig av dina tankar! Jag tror också att under stark press kan en person tappa kontrollen. Jag tycker faktiskt synd om honom, om han gjort det, så måste något gått väldigt fel. Någon lustmördare verkar han inte vara. Han verkar ju inte vara kriminell alls, han var inte känd av polisen innan detta.

AI-översikt
Ett reaktivt mord definieras inom kriminologin och psykologin som ett dödligt våldsbrott där gärningsmannen agerar impulsivt i affekt efter att ha tappat kontrollen över sitt humör, ofta som en direkt reaktion på en upplevd provokation eller extrem stress.Till skillnad från ett proaktivt (eller instrumentellt) mord, som är planerat och drivs av ett specifikt framtida mål eller vinst, sker det reaktiva mordet oplanerat i stundens hetta.

Kännetecken för reaktiva mord
Affektstyrt: Drivs av starka, plötsliga känslor som ursinne, svartsjuka eller rädsla.

Ingen planering: Sker impulsivt utan förberedelser.Hög arousal: Gärningsmannen befinner sig i ett tillstånd av extremt hög fysiologisk och psykologisk stress.

https://www.svtplay.se/video/eJyko3d/det-dodliga-valdets-drivkrafter/3-det-reaktiva-mordet
Precis, det känns inte som han bara tänkt att han vill mörda någon en dag han vaknade. Tänker hans pappa som va sträng (enligt mamman) och av någon anledning i ladan eller vart det startade hotades det med att ringa polisen, att det triggade. Jag vet inte, det är bara så tragiskt på många sätt. Så oskyldig person som man aldrig skulle misstänka för detta, men kan man hålla detta tyst i så många år och dessutom "leva som vanligt " säger lite om hur han egentligen "mår".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in