Citat:
Ursprungligen postat av
BobbyYsin
Det påvisar verkligen dålig kvalitet från AI-modellerna att de använder ordet grynna när man behandlar en olycka i Bohuslän. Dags att ringa Sam Altman och bjuda in honom på en seglats i 1,5 meters vågor på Hakefjorden

.
Om vi kollar när ÅK von Reis försöker sätta dit kaptenen, så visar kaptenen först att det nästan inte gör att se båtarna på radar, han säger såhär
Kaptenens till
För att här blev det väldigt svårt att se
båda två båtar. Och jag tror att det är på grund av att det var gjort den här justeringen,
minskning för regnet. Därför att förstoring under regnet, den var för stor. Och då minskar det.
Det blir inte så synligt, den här ekolocation. Och just nu är det svårt att se.
Då packar åklagaren ner X-radarn och ska istället visa på S-banden som ska vara dom "lätta" att se vid olyckstillfället.
"
ÅK: Ja, och hur syns det på själva bilden då?
TK: De här rör inte på sig. Ja, här finns det spår av typ rörelse eller. (Alexey pekar på spår
framför Misje Verde) Förmodligen, den här är lite större och den andra är lite mindre. Men
man ser att de försvinner. Och då är det snarare så här att de hamnar i dolda vinkeln. För att
ibland kan man se att de försvinner. Här ser man inte den andra båten.
"
Så hur man än vänder och vrider på det, på beskrivningen av radarbilder på förhör med kaptenen så är alltså båtarna så svåra att se till och med i efterhand så att de knappt går att se vid kollisionsplatsen (givetvis pga regnet som drog in), trots att man vet att dom är där och hjärnan vill hitta dom (till skillnad från en objektiv observation där du inte förväntar dig att hitta ngt) så anser jag att den här missen i att missa att spotta båda båtarna på radar vara så mänsklig så man kan inte döma dom. Mänsklig faktor är fel som begås som är rena misstag och inte beror på ngn form av oaktsamhet.
Är du med på hur jag menar?
Om största anledningen att dom missade båten är att en regnskur kom in och att lotsen va tvungen att sätta på clutterfiltret och plocka upp paddan, så kan han inte dömas för det.
Då är det yttre omständigheter och de anhöriga får klandra västkustens växlande väder om de vill ha ngn ansvarig förutom de som framförde fritidsbåtarna