2026-08-25, 00:09
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaresuandoUnited
Finns det någon metrologiskt lagd människa här på fb som kan förutspå/förändra vädret i mälardalen?

Skämt osido, hur verkar denna toppis säsong bli jämfört med förra året?
Jag kan spekulera.
En torr sommar med hittills lite nederbörd.
Marken skriker efter regn, allt annat grönt har inte orkat växa på som vanligt så med lite regn nu framöver så kommer mälardalen vara the place to be om någon månad
Citera
2026-08-27, 10:02
Medlem
sepekastrulls avatar
Jag bor för första gången ute på vischan. Det kryllar utav olika typer av åkrar. Vissa är tomma, vissa plöjas, vissa har kor, får, samt några som inte verkar nyttjas så mycket.

Häromkring finns även strand & mycket skog. Ett stenkast till allt liksom. Riktigt bonnaställe. Nu till frågan - Vart hade varit det bästa stället att leta på enligt er?
Citera
2026-08-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sepekastrull
Jag bor för första gången ute på vischan. Det kryllar utav olika typer av åkrar. Vissa är tomma, vissa plöjas, vissa har kor, får, samt några som inte verkar nyttjas så mycket.

Häromkring finns även strand & mycket skog. Ett stenkast till allt liksom. Riktigt bonnaställe. Nu till frågan - Vart hade varit det bästa stället att leta på enligt er?

Som alltid, hagar där djur betar regelbundet men även kortklippta gräsmattor
Citera
2026-08-29, 18:20
Medlem
DeDiddxs avatar
Oerhört mycket regn under helgen nu runtom Göteborg-Borås trakterna, något varmt ännu men kan va värt att ta en tur kommande veckan, nån mer som varit ute ännu?
Citera
2026-08-31, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sepekastrull

Leta i hagar där det gått kor eller får eller häst under så många år som möjligt att hitta på åkrar där inte korbetar kan vara väldigt hårt, så in i hagarna leta efter kanterna och bland tovorna i gräset
Citera
2026-08-31, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kappvandaren
Hittade runt 20st nyss när jag letat 15min. I Norrland. Käkar dem med ett glas egengjord cider och pistvakt på tvn ser ut att bli tidig/bra säsong.

https://ibb.co/XrnWCfCN

Vilken del av Norrland jag befinner mig typ så långt söder man kan komma av Norrland , sommaren här har grillat all natur .. kantarellerna som kom i början av säsongen blev så uttorkad så att de torka sönder , senaste två månaderna hade kanske varit två ”riktiga” regnskurar , hur har eran sommar sett ut mycket regn eller lika torr som våran ? Här är det fortfarande runt 20 grader på dagen och 15 på natten ..
Citera
2026-09-01, 17:08
Medlem
Tog en liten runda för att kika in ev första flush, även men det skakiga vädret här kan man alltid ha tur... 1/4 av favvostället gav pangresultat. Skuggigt läge fårhage, hitta enbart där det växte som mest gräs. Två mil väster om varberg, zon 3, 130m över havet. Defenitivt värt att ta en provtur. Fick en känsla av att mycelet var desperat efter den torra sommaren och maxa på det regn som har kommit

https://imgur.com/a/kI4N7YU
Citera
2026-09-02, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToppisLuffaren
Tog en liten runda för att kika in ev första flush, även men det skakiga vädret här kan man alltid ha tur... 1/4 av favvostället gav pangresultat. Skuggigt läge fårhage, hitta enbart där det växte som mest gräs. Två mil väster om varberg, zon 3, 130m över havet. Defenitivt värt att ta en provtur. Fick en känsla av att mycelet var desperat efter den torra sommaren och maxa på det regn som har kommit

Två mil väster om Varberg? Då ligger ditt favoritställe på någon okänd ö ute i Kattegatt 😅
Citera
2026-09-02, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VictorWard69
Två mil väster om Varberg? Då ligger ditt favoritställe på någon okänd ö ute i Kattegatt 😅
Hahaha röven xD svårt att inte knapra några medans man plockar öster om ska det ju vara såklart ^^
Citera
2026-09-02, 12:04
Medlem
Någon som hittat något i stockholm ännu? Skulle vilja gå till ett ställe nu men om det är för tidigt är det lite onödigt. Har nämligen ett ypperligt tillfälle att söka men men ^^. Har någon kolla på temperaturer? Har fått bilden av att om det är 17-20 grader på dagen i snitt så kan de inte växa eller? Stämmer det?

Tack för svar och annars önskar jag "skitfiske" till er alla fast det gäller en annan organism hehe
Citera
2026-09-02, 15:52
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToppisLuffaren

Grattis! Jag fick liknande utfall strax söder om Varberg i helgen
Citera
2026-09-02, 20:17
Medlem
Kul! Känns som det kan poppa i år🥳
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Grattis! Jag fick liknande utfall strax söder om Varberg i helgen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera