2026-08-20, 01:43
Medlem
KaresuandoUniteds avatar
Finns det någon metrologiskt lagd människa här på fb som kan förutspå/förändra vädret i mälardalen?

Skämt osido, hur verkar denna toppis säsong bli jämfört med förra året?
Citera
2026-08-20, 09:25
Medlem
Storfetdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaresuandoUnited
Finns det någon metrologiskt lagd människa här på fb som kan förutspå/förändra vädret i mälardalen?

Skämt osido, hur verkar denna toppis säsong bli jämfört med förra året?
Förra säsongen sög, kan bara bli bättre. Hittade mycket i början av säsongen men tog slut runt början av oktober.
Citera
2026-08-20, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
Förra säsongen sög, kan bara bli bättre. Hittade mycket i början av säsongen men tog slut runt början av oktober.
När du plockade, vad låg du dom I? Jag hörde att det räcker med en vanlig brun matavfall påse? Vad skulle du rekommendera?
Citera
2026-08-20, 23:46
Medlem
Storfetdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drsizzle
När du plockade, vad låg du dom I? Jag hörde att det räcker med en vanlig brun matavfall påse? Vad skulle du rekommendera?
brukar köra plastburk, sen lägger jag hushållspapper lager för lager för att dom inte ska klibba fast i varandra.
Citera
2026-08-21, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
brukar köra plastburk, sen lägger jag hushållspapper lager för lager för att dom inte ska klibba fast i varandra.

Underbart, Tack för informationen 🙂
Citera
2026-08-21, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drsizzle
Nej inte än. Tror de är fortfarande lite för tidigt.

Om man ska lita på väderprognosen så ser det bra ut nästa vecka i många delar av länet. Kanske lite för varmt. Men om det ska regna så pass mycket i helgen som den säger så ska jag gå ut och kika.
Citera
2026-08-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcaQuantum
Om man ska lita på väderprognosen så ser det bra ut nästa vecka i många delar av länet. Kanske lite för varmt. Men om det ska regna så pass mycket i helgen som den säger så ska jag gå ut och kika.

så ser det bra ut nästa veckas helg*

Men nu när jag tittar så har den ändrat sig ganska rejält. Iallafall där jag befinner mig.
Med lite tur så ändrar det på sig igen.
Citera
2026-08-21, 21:31
Medlem
Hittade runt 20st nyss när jag letat 15min. I Norrland. Käkar dem med ett glas egengjord cider och pistvakt på tvn ser ut att bli tidig/bra säsong.

https://ibb.co/XrnWCfCN
Citera
2026-08-22, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kappvandaren
Hittade runt 20st nyss när jag letat 15min. I Norrland. Käkar dem med ett glas egengjord cider och pistvakt på tvn ser ut att bli tidig/bra säsong.

https://ibb.co/XrnWCfCN

Underbart!! 👍👍🙂
Citera
2026-08-22, 12:56
Medlem
Årets första svampar för min del!

Hittade totalt 25 st i två olika hagar, fördelat på två tuvor. Drygt 10 st växte i kluster på vardera tuva, men utöver det var det i princip helt tomt. (Norrbotten) Det har kommit rejält med regn den senaste tiden och temperaturen har varit rätt gynnsam, så förutsättningarna har ändå känts lovande. Nu ser det däremot ut att bli betydligt varmare och soligare framöver, vilket kanske inte är det man hoppas på just nu.
Men det är väl bara att ha lite tålamod, förhoppningsvis drar det igång ordentligt längre fram. 🍄

https://imgur.com/a/i50JEUG
Citera
2026-08-23, 13:10
Medlem
Någon i Västmanland som haft någon lycka och funnit något ännu ?
Tycker det varit en förhållandevis torr sommar och kommit väldigt lite regn , men blir förhoppningsvis en bra säsong iallafall!
Citera
Igår, 21:06
Medlem
DukeMontanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olof-kingen1337
Jag var ute en sväng på en promenad (koäng i Skåne) med en polare och i samband med mumsande av björnbär såg vi några underliga svampar. Jag är ingen svampfantast, men har för mig att detta är toppslätskivling. Har jag rätt? Isåfall är säsongen igång i hela Sverige.

https://imgur.com/a/jtJhZyS

Gråbrokingar, inte toppisar. Lätt att förväxla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in