2026-08-31, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
"Skolkamraten hade en känsla av att den anhållne pojken hade väldigt svårt att läsa av andra människor och att ta in andras tankar och åsikter".

Autism?

Det har vi alla i mer eller mindre grad.
Citera
2026-08-31, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Kanske skulle den unge mannen som är häktad i Stockholm ha en egen tråd? Om så redan är fallet kan ni bortse från min idé🙂
Tror inte de behövs då båda rör Fagersta
Citera
2026-08-31, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Japp, svårt att förstå att det dröjde ända till tonåren innan han blev fosterhemsplacerad.
Han hade nog aldrig blivit fosterhemsplacerad om inte fadern blivit svårt sjuk.
Citera
2026-08-31, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Han hade nog aldrig blivit fosterhemsplacerad om inte fadern blivit svårt sjuk.

Ja det var det jag läste i tidningen i varje fall, att det var just därför han blev flyttad på, för pappan blev sjuk.
Citera
2026-09-01, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
” De första varningarna om den misstänkte skolmördaren Liam Nebels svåra hemförhållanden kom redan när han som tvååring bodde i Eskilstuna. Han fick bland annat övernatta hos förskolepersonal när föräldrarna inte hämtade honom. Samtidigt dömdes pappan för flera brott”
https://www.svd.se/a/pB43jR/larmen-om-misstankte-skolmordaren-liam-nebel-kom-redan-pa-forskolan?inHermesApp=true&utm_source=iosapp&utm_m edium=share
Helt vansinnigt att läsa. Han borde ha omhändertagits när hans förskolelärare hade honom sovandes hos sig. Jag förstår att hon måste ha blivit rådlös och bara tagit med sig barnet hem men hon borde ha kontaktat socialjouren även om det kändes tufft att utsätta honom för det. Åtminstone på morgonen.

Pappan häktad medan mamman var utomlands. Det innebär att mamman sannolikt missbrukade droger/alkohol och bara lät pappan ta honom för att själv kunna festa. Inte mycket modersinstinkter om man lämnar en unge hos en person man vet är kriminell och dessutom har ett svajigt humör. Gissningsvis så skulle hon dra någon offerhistoria om hur rädd hon var för pappan och känt sig tvi gad att överge Liam eller att hon minsann "aldrig hade kunnat tro att han skulle behandla sonen dåligt på något vis".

Kvinnor som överger barn är sällan material för att vara mödrar. Inte ens de sämsta av mödrar brukar klara av att lämna bort sina barn.
Citera
2026-09-01, 02:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Helt vansinnigt att läsa. Han borde ha omhändertagits när hans förskolelärare hade honom sovandes hos sig. Jag förstår att hon måste ha blivit rådlös och bara tagit med sig barnet hem men hon borde ha kontaktat socialjouren även om det kändes tufft att utsätta honom för det. Åtminstone på morgonen.

Pappan häktad medan mamman var utomlands. Det innebär att mamman sannolikt missbrukade droger/alkohol och bara lät pappan ta honom för att själv kunna festa. Inte mycket modersinstinkter om man lämnar en unge hos en person man vet är kriminell och dessutom har ett svajigt humör. Gissningsvis så skulle hon dra någon offerhistoria om hur rädd hon var för pappan och känt sig tvi gad att överge Liam eller att hon minsann "aldrig hade kunnat tro att han skulle behandla sonen dåligt på något vis".

Kvinnor som överger barn är sällan material för att vara mödrar. Inte ens de sämsta av mödrar brukar klara av att lämna bort sina barn.

Så återigen, är det förövaren vi ska tycka synd om? Inte offret/offren?
Citera
2026-09-01, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Har jag skrivit det?

En sak försvinner inte och det är att förövarens historia är en del av brottet den begått.

Givetvis så känner jag empati för treåringar som ingen bryr sig om tillräckligt mycket för att hämta på förskolan.

I det är det knappast mitt fel att det inte skapats större personporträtt om brottsoffren i media men det bör ha med respekt att göra. Det är osmakligt tidigt att knacka på Agnes anhörigas dörrar.

Oavsett vad du tycker om det, var Liam ett litet barn för inte så länge sedan. Jag är också gammal nog att ha kunnat varit hans förälder. Klart man reagerar i sådana omständigheter som berör barnskydd.

Jag tror dock inte att hans odds för att rehabiliteras till samhället är särskilt bra oavsett vad man anser om hans uppväxt. För att han är 18 år och en märdare idag, inte barnet ingen kom att hämta.
Citera
2026-09-01, 03:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Har jag skrivit det?

En sak försvinner inte och det är att förövarens historia är en del av brottet den begått.

Givetvis så känner jag empati för treåringar som ingen bryr sig om tillräckligt mycket för att hämta på förskolan.

I det är det knappast mitt fel att det inte skapats större personporträtt om brottsoffren i media men det bör ha med respekt att göra. Det är osmakligt tidigt att knacka på Agnes anhörigas dörrar.

Oavsett vad du tycker om det, var Liam ett litet barn för inte så länge sedan. Jag är också gammal nog att ha kunnat varit hans förälder. Klart man reagerar i sådana omständigheter som berör barnskydd.

Jag tror dock inte att hans odds för att rehabiliteras till samhället är särskilt bra oavsett vad man anser om hans uppväxt. För att han är 18 år och en märdare idag, inte barnet ingen kom att hämta.

Fast Liam Carlos var ju inte 3 år gammal när han tog till svärdet och dödade en ung kvinna och skadade andra svårt? Har du någon som helst empati för dem?
Citera
2026-09-01, 03:37
Avstängd
Och oavsett din empati eller snarare brist på empati - så kommer den unga kvinnans liv aldrig tillbaka. Adrig någonsin. Han lever fortfarande - hon gör det inte. Och du sitter här och snyftar över honom. Det är bara vidrigt. Och ondskefullt.
Citera
2026-09-01, 07:53
Medlem
Noetlovskijs avatar
Den 16-åring som greps i Stockholm några dagar efter Fagersta-dådet hade konkreta mordplaner och hade skrivit ned vilka offren skulle vara.

Citat:
Polisen har också hittat planer på hur skoldådet skulle genomföras i den misstänkte 16-åringens telefon, enligt uppgifter till Aftonbladet. Det ska röra sig om anteckningar och dokument med beskrivningar kring tillvägagångssätt – samt tilltänkta offer.

16-åringen har själv enligt uppgifter förnekat att planerna på ett skoldåd var konkreta.

Däremot ska han ha medgett att han delat ”fantasitankar på skoj” med Liam Nebel under en längre tid – men att han aldrig trodde att Liam skulle genomföra dådet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkBV0q/16-aringen-i-stockholm-hade-valt-ut-offer-for-dad-enligt-uppgifter
Citera
2026-09-01, 08:00
Medlem
Lite sent att ångra sig nu. han och liam kommer få det tufft i häktet en lång tid.
Citera
2026-09-01, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar

Måste man välja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in