2026-08-31, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Inte en gång under 1986 så förekommer någon uppgift om flera minuter. Det enda som sägs i förhören med IM är han ser mannen enbart några få sekunder innan LOP passerar denne. Han ser i ett och samma skede LOP passera mannen, mannen gå ut efter Palme, och skjuta. IM säger tom till sina passagerar att nånting är på väg hända, vilket bevisar att han sett någon just gå ut från fasaden och snabbt närma sig.

Han såg i en följd mannen som klev ut från fasaden komma upp i ryggen på Palme och skjuta. Han såg tre personer, inte fyra. Hade han sett AB så hade han också sett AB springa till porten, det gör han inte.

Finns inget i förhören med AB som antyder han själv står vid fasaden vid Dekorima. Men mycket som tyder på att han är ute på kanten av trottoaren.

Åh gud va intressant. I 1987 då?
Citera
2026-08-31, 21:19
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du kanske även minns att enbart sagt sig ha hört en "avgasknall".. vilket vi inte vet om det skulle ha varit det sista skottet, eller något annat. Kanske är det en lögn t.o.m.
Du kanske även minns att SE kommer med uppgiften om att det är folk på plats då han kommer fram.

Tror du drar allt för stora växlar på osäkerheterna..

Klipper bort ditt trams.
Du skriver :
"Du kanske även minns att enbart sagt sig ha hört en "avgasknall".. vilket vi inte vet om det skulle ha varit det sista skottet, eller något annat. Kanske är det en lögn t.o.m."

* Om han nu hör detta och det inte är skotten , vad tror du oddsen är att det är en helt oberoende kraftig avgasknall som inte har något med Palmemordet att göra - just på den platsen så nära inpå mordet/mordplatsen ? 1 på 1000 ? (Att han i så fall skulle märka den men inte LP som står och gormar 20 meter bort utifall det är 50 sekunder efter mordet)

* Om han nu inte hör det utan ljuger : Vi började med att jag sa att jag trodde att han ljög i domstol , och nu ska du försvara det med vad - att han ljög ? Inget bra försvar i så fall , eller kanske "logiskt feltänk" ?

Du får tro vad du vill, jag skriver vad JAG tror och hur jag uppfattar det

PS ... utan en massa tillrättalägganden och von-oben-attityd - utom ibland när andra gör det
Citera
2026-08-31, 21:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Åh gud va intressant. I 1987 då?

Så det är inte intressant hur länge han säger han ser honom.?
Citera
2026-08-31, 21:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Du skriver :
"Du kanske även minns att enbart sagt sig ha hört en "avgasknall".. vilket vi inte vet om det skulle ha varit det sista skottet, eller något annat. Kanske är det en lögn t.o.m."

* Om han nu hör detta och det inte är skotten , vad tror du oddsen är att det är en helt oberoende kraftig avgasknall som inte har något med Palmemordet att göra - just på den platsen så nära inpå mordet/mordplatsen ? 1 på 1000 ? (Att han i så fall skulle märka den men inte LP som står och gormar 20 meter bort utifall det är 50 sekunder efter mordet)

* Om han nu inte hör det utan ljuger : Vi började med att jag sa att jag trodde att han ljög i domstol , och nu ska du försvara det med vad - att han ljög ? Inget bra försvar i så fall , eller kanske "logiskt feltänk" ?

Du får tro vad du vill, jag skriver vad JAG tror och hur jag uppfattar det

PS ... utan en massa tillrättalägganden och von-oben-attityd - utom ibland när andra gör det
Hur sannolikt är det att man tex slog igen dörrar på sjuttiotalsbilar runt 23:21? 100%. Hur många avgassmällar förekom per dag i city 1986.ä? 20 gånger mer än idag? 50 gånger mer än idag?

Vad säger att Lisbet gormar 50 sekunder efter skotten? Vilken löningsfredag gormas det inte i city?

Hur ovanligt är det att en person som inte hört en historisk händelse övertalat dig själv med "Jo men hörde jag inte något ändå, Jo, det gjorde jag kanske. Jo".
Senast redigerad av enough-is-enough 2026-08-31 kl. 21:38.
Citera
2026-08-31, 21:30
Medlem
Citat:
Vissa verkar föreställa sig att hela världen stannar upp efter skotten. Att en strålkastare riktas mot mordplatsen... Att det är omöjligt missa 5-6 pers som står i en lös formation på trottoaren vid en korsning.

Två skott, några sekunder går, Lisbet skriker till. SE kliver ut på gatan. Vad är det som är så iögonfallande i korsningen Tunnelgatan/Sveavägen... Några få personer i en lös klunga. Ett par bilar som svänger i en korsning. Vilken fredagkväll som här.

Många vittnen beskriver LP helt hysteriskt ca 30-40 sek efter skotten...

När någon är i det tillståndet så handlar det nästan aldrig om ett skrik o sen tyst utan ofta hörs det ordentligt när någon är det o därav beskriver dom henne så..
Citera
2026-08-31, 21:37
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Hur sannolikt är det att man tex slog igen dörrar på sjuttiotalsbilar? 100%. Hur många avgassmällar förekom per dag i city 1986. 20 gånger mer än idag? 50 gånger mer än idag?

Vad säger att Lisbet gormar 50 sekunder efter skotten? Vilken löningsfredag gormas det inte i city?

Hur ovanligt är det att en person som inte hört en historisk händelse övertalat dig själv med "Jo men hörde jag inte något ändå, Jo, det gjorde jag kanske. Jo".
Just där, just då - att han ska notera en annan kraftig knall där vid mordplatsen ... ja det kan du tro på om du vill och tycker att det räddar upp situationen för dig, men jag tror oddset är ungefär i paritet med vad jag skrev ...

Lisbeth har sett sin man falla ihop och hon har noterat blodet och vi vet alla hur chockad hon blev. 50 sekunder efter skotten , nej hon gormar nog rätt rejält vid det laget - väldigt svårt att missa!

Det här är också bredvid SE:s arbetsplats, en plats han känner till - vid en liten dunkel bakgata , det är inte precis utanför ett stimmigt danshak

Men du får tro vad du vill, du med ...
Senast redigerad av matsqq 2026-08-31 kl. 21:40.
Citera
2026-08-31, 21:42
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

När någon är i det tillståndet så handlar det nästan aldrig om ett skrik o sen tyst utan ofta hörs det ordentligt när någon är det o därav beskriver dom henne så..
Ja, hennes man håller tydligt på att dö framför henne, fullt med blod , man kan bara föreställa sig med vad vi hört om hur LP reagerade . Skrek på operation etc.
Citera
2026-08-31, 21:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Just där, just då - att han ska notera en annan kraftig knall där vid mordplatsen ... ja det kan du tro på om du vill och tycker att det räddar upp situationen för dig, men jag tror oddset är ungefär i paritet med vad jag skrev ...

Lisbeth har sett sin man falla ihop och hon har noterat blodet och vi vet alla hur chockad hon blev. 50 sekunder efter skotten , nej hon gormar nog rätt rejält vid det laget - väldigt svårt att missa!

Det här är också bredvid SE:s arbetsplats, en plats han känner till - en bakgata , det är inte precis utanför ett stimmigt danshak

Men du får tro vad du vill, du med ...

Är avgassmällar ovanliga?

Hon gormar lite då och då. Inget konstant gormande.

Sveavägen. Uppgifter säger det är den mest trafikerade vägen i Stockholm 1986.

Det är precis vid en tunnelbanestation. Det är vid ett övergångsställe på gatan där folk går från klubb till klubb. Det är träsket. Det är kööningsfredag. Stoj och skrik är otroligt vanligt.
Citera
2026-08-31, 21:50
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Är avgassmällar ovanliga?

Hon gormar lite då och då. Inget konstant gormande.

Sveavägen. Uppgifter säger det är den mest trafikerade vägen i Stockholm 1986.

Det är precis vid en tunnelbanestation. Det är vid ett övergångsställe på gatan där folk går från klubb till klubb. Det är träsket. Det är kööningsfredag. Stoj och skrik är otroligt vanligt.
Du gör samma fel som du gjorde med SE och den lilla väskan på 15*20 cm.

Allt beror nämligen på var och när man ser eller hör någonting.

Men jag lämnar det där så får du begrunda detta
Citera
2026-08-31, 21:56
Medlem
Citat:
Så det är inte intressant hur länge han säger han ser honom.?

Jo, om det inte hadde varierat från flera minuuter till några sekunder så.

Han såg Björkman.

Konstigt att han inte såg Engström förresten som kom dit 5/6 sekunder efter mordet?
Citera
2026-08-31, 22:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Vilka vittnen avser du? Kan du räkna upp dem? Finns de ens?

"Helt hysterisk" är inget jag har sett i materialet.

30-40 sekunder låter som något du själv hittat på.
Citera
2026-08-31, 22:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du gör samma fel som du gjorde med SE och den lilla väskan på 15*20 cm.

Allt beror nämligen på var och när man ser eller hör någonting.

Men jag lämnar det där så får du begrunda detta

Avgassmällar var tusentals gånger vanligare 1986.

Väskan vet jag inte var den sågs. Men något som kan ha varit en väska, där man inte såg någon slags band överhuvudtaget, sågs i händerna på en man som kanske inte var mördaren. I händerna på en man som hade noll gemensamt med den mördare LJ såg flera gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in