2026-08-31, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Tyckte Björn Gustavsson var rätt kul när han spelade nån gamer på Youtube(?).

Nej han är helt talanglös. Det är därför han var en fluga. Var han rolig så var det isåfall sketchmaterialet som någon annan har skrivit. Han försökte växla mellan smart underfundig humor med lyteskomik men var hekt talanglös på båda. Den senare kräver bra skådespel. Han hade ingenting. Som när han spelade full en gång. Det gjorde nästan ont att se.
Citera
2026-08-31, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Du måste se till hela kontexten kring skämtet. Nilecity skulle föreställa en kommersiell radiostation på den tiden och då, precis som nu, var den typen av radiostationer extremt lökiga i allt från musikval till tävlingar.

Lionel Ritchie var en artist som alla kände till, men som egentligen inte hade några fans i Sverige överhuvudtaget i mitten av 90-talet. Ändå sitter Nilecitys medarbetare och slår på stora trumman att man kan vinna LIONEL RITCHIE-BILJETTER som om någon skulle ha brytt sig. För att än mer hypa det här kör Rheborg lite ”coolt” snack med lökig radioröst om ”VÄRLDENS VITASTE NEGER!” ”SÅNGAREN I THE COMMODORES!”

I mitt tycke är och var detta fruktansvärt kul.

Det var och är fruktansvärt kul. Ja fan vad de har gjort mycket bra. De måste man ge dom.
Citera
2026-08-31, 20:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
På vilket sätt menar du att det gick huvudet på folk?
Nämn ett exempel.
Att man bara gjorde massa meningslösa grejjer?

När man ser tillbaks på Razzel, Nöjesmassakern osv, så hade ändå meningslösa sketcher som Rulle, Werner o Werner, Olle o Hegge ändå vissa moment som lockade till skratt.

Man försökte tycka NileCity och Killinggänget skulle vara roligt.
Det fanns inte mycket annat att kolla på då
Men det åldrades väldigt snabbt.
Ingen skulle uppskatta en repris av det i nutid.
I motsats till allt Monte Python gänget lagt sin hand vis.

Som jag nämnde så tror jag porträttet på Claes Åkeson gick över huvudet på folk och det var meningen. Killinggänget planterade medvetet såna ”skämt” för att folk skulle känna sig dumma eller låtsas som att de fattade. Briljant enligt mig.

Sen var ju mycket av humorn klassisk ”dratta-på-ändan-humor” som fyllot med illern. Mycket funkade så bra för att de var så bra skådisar.
Citera
2026-08-31, 20:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526

Det är ju jättekul

Kan du förklara det skämtet för mig som inte fattar det?
Citera
2026-08-31, 20:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronhjort111
För att de tyckte han var så jävla töntig. De sysslade ju med sån där mobbning. Som man själv (tyvärr?) älskade på den tiden.

Men Claes ansågs väl vara ganska cool av allmänheten? Var det att Killinggänget då skulle vara ”anti” och tycka nåt annat typ?
Citera
2026-08-31, 21:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
För att de tyckte han var så jävla töntig. De sysslade ju med sån där mobbning. Som man själv (tyvärr?) älskade på den tiden.

Claes Elfsberg var det, inte Åkesson. Åtminstone i bakgrunden på TV.

Men nej haha. Det var inte därför.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2026-08-31 kl. 21:03.
Citera
2026-08-31, 21:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Men Claes ansågs väl vara ganska cool av allmänheten? Var det att Killinggänget då skulle vara ”anti” och tycka nåt annat typ?

Hur kan du inte veta vad Claes Elfsberg är/var känd för? Du har hängt här forever.
Citera
2026-08-31, 21:06
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Som jag nämnde så tror jag porträttet på Claes Åkeson gick över huvudet på folk och det var meningen. Killinggänget planterade medvetet såna ”skämt” för att folk skulle känna sig dumma eller låtsas som att de fattade. Briljant enligt mig.

Sen var ju mycket av humorn klassisk ”dratta-på-ändan-humor” som fyllot med illern. Mycket funkade så bra för att de var så bra skådisar.
Var det någon som brydde sig om porträttet förutom Claes själv?

Ah,den klassiska fyllokaraktären, som spelats sedan grevinnan och betjänten.
R.Gustavsson debuterade väl sin roll som alkisen som bla dar en White Christmas av Explorer och Tipp Ex. I övrigt finns det inget minnesvärt.
Annat än Claes porträttet som du verkar gått igång på
Citera
2026-08-31, 21:08
Medlem
Citat:

Om det var coolt i stugorna så var det jävligt töntigt hos Killinggänget. Claes utstrålade ju mycket ”jag är en jävligt charmig kille och jag vet det, och när jag ler så här så vet jag att jag går genom rutan” än att han var cool. Det blev ju dödsstämpel från Killinggänget.
Citera
2026-08-31, 21:13
Medlem
AlanGarners avatar
Det vore helt episkt, hoppas du har rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av Loekskal
Jonas Inde kommer definitivt vara med, under en reveal under dessa uppträdanden kommer han komma ut med att sedan 2006-2007 spelat en roll. En roll som började med när han slängde sig ut ifrån sjätte-våningen ifrån sin bostad i ett ”självmordsförsök”.

Plot-tvisten är att under snart 20-år så har Jonas Inde och Henrik Schyffert bytt identitet med varandra, Jonas Inde har fått iklätt sig sin drömroll som medelmåttig straightman, fått knulla unga talanger som Gatekeeper för svensk humor. Henrik Schyffert har fått bevisa att han faktiskt kan skådespela och det på ett trovärdigt sätt som bipolär, judehatare.
Henrik har fått twittra helt hysteriskt roliga one-liners blandat med obegripliga rants om judar.

Det är inte ett sammanträffande att föreställningen sker nästan exakt 20-år efter att Jonas Inde slängt sig ut genom fönstret, allt var nämligen iscensatt av båda och framför allt miniutiöst planerat av Martin Luuk och Alfredssons kontakter i Hollywood har ordnat så make-up varit spot on.

Man märkte dock av vissa sprickor i fasaden som komedin ”Allt Flyter” där Jonas Inde’s karaktär är lite väl slätstruken och Schyffert’s persona flyter igenom.

Ska bli mycket intressant att se hur de kommer knyta ihop detta 20-år långa avantgarde projekt, speciellt ser jag fram emot hur ”behind the scenes” av Netflix och Pizza uttalandet kommer se ut.
Det låg ju verkligen på gränsen till att vara ren galenskap och sakna all trovärdighet precis som Jonas Inde i karaktär som Schyffert.

Eller så blir det inte så utan ett ”Glenn Killing i manegen på Berns 2.0” och då är väl inte Globen den bästa av platserna för detta.
Är det egentligen någon som behöver stålar av det där gänget?
Citera
2026-08-31, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Claes Elfsberg var det, inte Åkesson. Åtminstone i bakgrunden på TV.

Men nej haha. Det var inte därför.

Vad svamlar du om? Det var Åkesson vi pratat om här.
Citera
2026-08-31, 21:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Vad svamlar du om? Det var Åkesson vi pratat om här.
I tv måste det ha varit Elfsberg de hade, inte Åkesson? Har jag helt mints fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in