2026-08-31, 19:57
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Menar inte att dumförklara dig, bara att ibland missar man helt självklara saker.

Har du tryckt på mute-tangenten?

Tror jag inte, har ett microsoft tangentbord, ser ingen specifik mute tangent där.

Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Är det något speciellt program som det inte kommer ljud ur.?
Har själv haft problem med att VLC ibland stänger av ljudet (snabb-knappar som kommer åt av misstag).

Inget ljud från appar, youtube etc
Citera
2026-08-31, 20:06
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Tror jag inte, har ett microsoft tangentbord, ser ingen specifik mute tangent där.
Skulle bara kolla.

Jag förutsatte, vilket var dumt av mig, att det var en laptop.
Citera
2026-08-31, 20:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Som rubriken, ljudet försvann. Har startat om x flera. Alla drivrutiner är uppdaterade, när man spelar upp ljud syns det på volymkontrollen men det hörs inget, ngn som ev kan hjälpa?

Kör sfc /scannow
Ibland kan ju underliggande dolda kompatibilitetsproblem visa sig som slumpmässiga problem.
Defekt ljudkort.

Med tanke på vad du nämnt att du provat så kvarstår bara de ovan nämnda.
Citera
2026-08-31, 20:55
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Kör sfc /scannow
Ibland kan ju underliggande dolda kompatibilitetsproblem visa sig som slumpmässiga problem.
Defekt ljudkort.

Med tanke på vad du nämnt att du provat så kvarstår bara de ovan nämnda.

Gjorde så, windows hittade korrupta filer och fixade dem, startar om nu och hoppas på det bästa

Edit: verkar skita sig detta, tack för alla goda råd från alla som svarat.
Senast redigerad av vf 2026-08-31 kl. 21:01.
Citera
2026-08-31, 21:08
Medlem
anomaligns avatar
Jag var med om en snarlik bugg för en tid sen, och det skedde i samband med att Discord uppdaterade sig, och samtidigt ändrade en ljudinställning i systemet, och bytte utmatningsenhet på ljudet, från 3,5mm till HDMI. Jag löste det genom att:

>Klicka på högtalarikonen nere till höger
>klicka på den lilla ikonen till höger om volymreglaget
>ändra så rätt utmatningsenhet var vald (detta är nog vanligtvis "Speakers (Realtek)") och att det inte är något med "High Definition Audio", dvs ljud via HDMI.
Citera
2026-09-01, 02:49
Medlem
PeterNosters avatar
Lite oklart varifrån du får ljudet, när det funkar alltså.

Använder du datorns ljudkort eller högtalarna i skärmen?
Citera
2026-09-01, 06:32
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Gjorde så, windows hittade korrupta filer och fixade dem, startar om nu och hoppas på det bästa

Du kan ju göra en reparationsinstallation av OS:et, det kan hjälpa. Eller göra en backup av detsamma för återgång, och sedan göra en helt ny installation som om allt fungerar, ger svaret att hårdvaran är ok.
Citera
2026-09-01, 07:51
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag var med om en snarlik bugg för en tid sen, och det skedde i samband med att Discord uppdaterade sig, och samtidigt ändrade en ljudinställning i systemet, och bytte utmatningsenhet på ljudet, från 3,5mm till HDMI. Jag löste det genom att:

>Klicka på högtalarikonen nere till höger
>klicka på den lilla ikonen till höger om volymreglaget
>ändra så rätt utmatningsenhet var vald (detta är nog vanligtvis "Speakers (Realtek)") och att det inte är något med "High Definition Audio", dvs ljud via HDMI.
Det där händer mig med ojämna mellanrum, Discord är drygt på det sättet.
Citera
2026-09-01, 11:25
Medlem
brianmolkos avatar
Hoppas du testat med olika saker att spela upp dem i
Citera
2026-09-01, 11:44
Medlem
Jag hade liknande problem på min förra laptop, en HP med Windows 7. Jag tror felet kom efter någon Windowsuppdatering. När man hade startat datorn från helt avstängt läge fungerade inte ljudet och i enhetshanteraren/mixern syntes inte de ljudenheter som verkligen fanns (inbyggda högtalare, 3,5 mm etc). Däremot fanns en SP/DIF-utgång där som inte existerade i verkligheten. Om man nu startade om Windows (obs: startade om, INTE bootade från grunden), kom allt igång och fungerade som det skulle.
Jag brydde mig aldrig om att lösa problemet men hörde ryktesvis att det skulle vara vanligt på den där generationen av HP.
Citera
2026-09-01, 13:50
Medlem
Vad är det för modell på Lenovo? Laptop, stationär?

Avinstallera samtliga ljuddrivrutiner helt?
Citera
2026-09-01, 16:03
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Ett förslag som inte nämnts hittintills är förslaget i post #23, det kan lösa det. Starta sedan om för att låta Windows installera dem på nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in