2026-09-01, 17:16
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Vad är det för modell på Lenovo? Laptop, stationär?

Avinstallera samtliga ljuddrivrutiner helt?

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ett förslag som inte nämnts hittintills är förslaget i post #23, det kan lösa det. Starta sedan om för att låta Windows installera dem på nytt.

Hur gör jag det? Stationär lenovo
Citera
2026-09-01, 17:28
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf

Kontrollpanelen -> Enhetshanteraren. Välj allt som har med ljud att göra, avinstallera dess drivrutiner. Starta sedan om datorn så W.update kan installera dem igen.

Gör någon form av backup innan du börjar.
Citera
2026-09-01, 17:36
Medlem
Citat:

Du får ett AI svar här:
(Om du vet modell på datorn så kan du ju googla om fler har samma ljudproblem med just den modellen)

Via Systeminformation (Snabbast):
1. Tryck på tangenterna Windows-knappen + R.
2. Skriv ⁠msinfo32⁠ och tryck på Enter.
3. Leta upp raden Systemmodell (System Model). Där står datorns modellnamn (t.ex. Legion T5 26IAB7 eller IdeaCentre 5 14ACN6).

Via Kommandotolken:
1. Tryck på Windows-knappen, skriv ⁠cmd⁠ och tryck på Enter.
2. Klistra in följande kommando och tryck Enter:
⁠wmic csproduct get name⁠

Fysisk etikett:
Leta efter ett svart eller vitt klistermärke på baksidan eller sidan av datorchassit. Där hittar du Model / MTM samt datorns serienummer (S/N).

Avinstallera ljuddrivrutinerna

Högerklicka på Start-knappen (Windows-loggan) längst ner på skärmen och välj Enhetshanteraren.
2. Klicka på pilen bredvid Ljud-, video- och spelkontroller för att fälla ut listan.
3. Högerklicka på din ljudenhet (oftast Realtek Audio, Realtek High Definition Audio eller High Definition Audio Device) och välj Avinstallera enhet.
4. Om det dyker upp en ruta med ett val att ta bort drivrutinsprogramvaran för enheten, bocka i den rutan och klicka på Avinstallera.
5. Starta om datorn när det är klart. Windows kommer automatiskt att installera om en grundläggande drivrutin vid uppstart.
Citera
2026-09-01, 19:52
Moderator
vfs avatar
Citat:
Kontrollpanelen -> Enhetshanteraren. Välj allt som har med ljud att göra, avinstallera dess drivrutiner. Starta sedan om datorn så W.update kan installera dem igen.

Gör någon form av backup innan du börjar.

Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Du får ett AI svar här:
(Om du vet modell på datorn så kan du ju googla om fler har samma ljudproblem med just den modellen)

Via Systeminformation (Snabbast):
1. Tryck på tangenterna Windows-knappen + R.
2. Skriv ⁠msinfo32⁠ och tryck på Enter.
3. Leta upp raden Systemmodell (System Model). Där står datorns modellnamn (t.ex. Legion T5 26IAB7 eller IdeaCentre 5 14ACN6).

Via Kommandotolken:
1. Tryck på Windows-knappen, skriv ⁠cmd⁠ och tryck på Enter.
2. Klistra in följande kommando och tryck Enter:
⁠wmic csproduct get name⁠

Fysisk etikett:
Leta efter ett svart eller vitt klistermärke på baksidan eller sidan av datorchassit. Där hittar du Model / MTM samt datorns serienummer (S/N).

Avinstallera ljuddrivrutinerna

Högerklicka på Start-knappen (Windows-loggan) längst ner på skärmen och välj Enhetshanteraren.
2. Klicka på pilen bredvid Ljud-, video- och spelkontroller för att fälla ut listan.
3. Högerklicka på din ljudenhet (oftast Realtek Audio, Realtek High Definition Audio eller High Definition Audio Device) och välj Avinstallera enhet.
4. Om det dyker upp en ruta med ett val att ta bort drivrutinsprogramvaran för enheten, bocka i den rutan och klicka på Avinstallera.
5. Starta om datorn när det är klart. Windows kommer automatiskt att installera om en grundläggande drivrutin vid uppstart.

Tack, gjorde detta men fortfarande inget ljud, jag ger fan upp.
Citera
2026-09-01, 20:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack, gjorde detta men fortfarande inget ljud, jag ger fan upp.

Seså, upp med hakan.

Gör enligt inlägg #19.
Citera
2026-09-01, 20:31
Medlem
dobbelinas avatar
Om datorn har ett 3.5 mm jack, koppla in ett par hörlurar och testa, en stationär Lenovo borde ha den utgången.
Citera
2026-09-01, 20:34
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Lite oklart varifrån du får ljudet, när det funkar alltså.

Använder du datorns ljudkort eller högtalarna i skärmen?

Det.

Citat:
Du kan ju göra en reparationsinstallation av OS:et, det kan hjälpa. Eller göra en backup av detsamma för återgång, och sedan göra en helt ny installation som om allt fungerar, ger svaret att hårdvaran är ok.

Får väl testa det som sista utväg.

Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Om datorn har ett 3.5 mm jack, koppla in ett par hörlurar och testa, en stationär Lenovo borde ha den utgången.

Har testat, ingen lycka.
Citera
2026-09-01, 20:40
Medlem
dobbelinas avatar
Vad för typ av sladd går till skärmen?
HDMI, USB-C eller annan typ?
Om HDMI, prova koppla till en tv, skärmens högtalare kan ju ha pajat.
Senast redigerad av dobbelina 2026-09-01 kl. 20:44.
Citera
2026-09-01, 20:45
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Det.
Du har givetvis testat att koppla ur skärmen och koppla in den igen, yes?
Citera
2026-09-01, 20:54
Medlem
dobbelinas avatar
Öppna en kör ruta (run) och skriv in mmsys.cpl och tryck enter, är skärmens högtalare synlig där?
Såhär ska det se ut på ett fungerande system Exempel
Senast redigerad av dobbelina 2026-09-01 kl. 21:07.
Citera
2026-09-01, 21:27
Medlem
Du kör ljud via skärmen? Via HDMI?

Du borde testa något annat, typ ljud via 3.5mm sladd eller nåt.

Just HDMI är väl det som krånglar mest att köra ljud via. Kan vara nåt buggigt såsom att ändra upplösningen till en lägre. Du kanske kör en asgammal HDMI-sladd som inte pallar bandbredden.

Vad har du för skärm? Kanske finns en Updater programvara så du kan uppdatera drivrutinerna till den. Kolla vilken modell du har.
Citera
2026-09-01, 22:42
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Som rubriken, ljudet försvann. Har startat om x flera. Alla drivrutiner är uppdaterade, när man spelar upp ljud syns det på volymkontrollen men det hörs inget, ngn som ev kan hjälpa?
Uppdateringen är fake eller pajar ljudet. Hänt mig också. Kör rollback på de du gjort och om du har tur så får du tillbaka ljudet.

Min senaste åtgärdade jag så och när den uppdaterade sig själv så nekade den rollback så då var den fast. Ska prova att manuellt installera annan rutin från samma laptop som jag har som fungerar och hoppas på det mesta.

Mitt fel var att ljudet började knastra efter uppdatering. Men det är så illa att man måste fixa det för att använda datorn.

Min misstanke är oem drivers som förstör helt enkelt. Enklaste svaret. (till en början visste jag inte felet men det som hade hänt den dagen var just en windows-uppdatering så jag testade rollback och walla ljudet kom tillbaka som en änglakör)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in