Citat:
Ursprungligen postat av
derfilo999
Jag har inte påstått att domstolarna inte behöver följa lagen, så jag förstår inte syftet med ditt inlägg. Självklart måste domstolsbeslut vara förenliga med lagen och dess syften.
Får jag fråga, har du någon form av förståndshandikapp? Du säger något konstigt, får svar på det konstiga och ifrågasätter sedan svaret, inte varför du sa det konstiga från första början.
1) Först kommenterar
ThorfinnThorsson att skadestånden är alldeles för låga i Sverige.
2) Du svarar då att domstolen dömer efter yrkat belopp.
3) Jag försöker då förklara för dig att "domstolen dömer efter yrkat belopp" är irrelevant i sammanhanget eftersom det yrkade beloppet är problemet utan det är ramverket som är problemet (som definieras i Skadeståndslagen). Det är alltså inte fel på yrkandet, utan TS menar att en död ungdom är värd mer än 100 000 kr. Hade ramverket sett annorlunda ut hade således också yrkandet sett annorlunda ut.
4) Du börjar då prata om att det är HD som ändras praxis vilket aldrig varit relevant i sammanhanget. Det har aldrig handlat om vilka som kan påverka totalsumman utan om att totalsumman är för låg.
5) När jag försöker förklara för dig att du pratar om saker som inte är relevanta i sammanhanget så börjar du istället säga att DU inte förstår meningen med MIN kommentar. Alltså samma kommentar i vilken jag redan har förklarat för dig att samtalet är irrelevant.
Poesi. Ren poesi.