Citat:
Ursprungligen postat av
ballkulan
Okej. Personligen tycker jag det var bra att användaren fick ett utförligt och (i mina ögon) seriöst svar, kanske delvis pga väl formulerade och seriösa frågor.
Mina känslor är också blandade för IMY. Från min horisont bör ju företagen det gäller släckas ner, omedelbart. Känns lite svenskt att saker och ting får puttra på som detta gör, en överdriven och ängslig byråkrati, pappers-Sverige.
Nu vet jag ju att (iaf) Lexbase gömmer sig bakom att de inte lämnar ut domar längre, utan "artiklar". Jag kanske är korkad, men vari ligger egentligen den väsentliga skillnaden? De hänger ju likt förbannat ut folk? I de allra flesta fall räcker en googling på namn personnummer, så leder det i sin tur till sidan (skampåle), knallar du in på alla dessa sidor, så kan du söka på namn och personnummer och få träff, sedan kan du mot betalning få "en artikel". Är det inte same same? Eller missar jag något? Enligt vad EUD kommit fram till (slagit fast) är väl detta förbjudet?
Den viktiga frågan som behöver besvaras är om artiklar (även ai) baserade på offentliga domar är "tillräcklig" mycket journalistik och av sådant intresse att det är okej att gå över den personliga integriteten att man får publicera personens personuppgifter (där brottsuppgifter är ännu mer skyddade) och det är de som kommer avgöra allt.
Jämför man med hur gammelmedia gör så publicerar det ju oftast inte med namn och personuppgifter om det inte är ett stort offentligt fall. De gör en avvägning enligt pressetiken (något EU-domstolen tog upp i c-199/24).
Blir till exempel en minister åtalad för korruption är det ju av stort samhällsintresse, där skriver man ju Johan Johansson minister inom *** åtalad för korruption.
Om man skapar artiklar om säg Kalle i urskogen utanför Luleå med närmsta granne boendes 2 mil bort som snattade en chokladkaka för 15kr 2021, är det av en sådan samhällsnytta att det står över den personliga integriteten? Antagligen inte för vad för
nytta och skillnad gör det för mig som läsare av denna "nyhet" att veta att Kalle han har detta personnummer, denna adress här är hans inkomst, andra domar, etc etc? Hur är det i nivå med pressetiken?
Lexbase/Verifiera kan ju också utge sig för att vara rättsdatabaser för journalister etc som vill forska fram statistik inom något, säg hur många personrån begicks i Stockholm 2018. Men kollar man på de andra rättsdatabaserna som har detta syfte så är det inga personuppgifter som blir publicerade utan det är ju domarna i sig som är det intressanta. Att skriva ut Kalle gjorde detta han bor på denna adress, hur är det intressant i det spektrumet.
Det borde vara tämligen glasklart för alla oss inklusive myndigheterna att det Lexbase / Verifiera enbart är ute efter är att göra personers domar sökbara i vilket format de än utger sig för att vara. De vill enbart sälja folks domar och uppgifter de inte har rätten till att sälja, till företag som är nyfikna och inte har den rätten att snoka.
Personligen hoppas jag på att myndigheterna går ännu hårdare mot Lexbase/Verifiera och alla i liknande liga då de försöker använda loop-holes för att få bedriva sin verksamhet som borde tas som ett ännu större tecken på hur förvridna de är i sin jakt på vinst och att utmåla sig som nyhetsbyråer är deras nuvarande vidriga sätt att göra det på. Detta är nog dock enbart ett drömscenario.
Efter svaren från IMY som jag fick på mitt mail är jag dock hoppfull, och jag vill nästan se det som en kamp mellan instanser där IMY vill trycka till dessa, medans t.ex. moderaterna står och skriker från andra sidan och vill inte bara bevara utan utöka dessa register även om det går emot EU. Att de svarade att de inte behöver vänta på något svar från domstol utökar dessa förhoppningar om att de tänker sätta hårt med hårt vad resten av regeringen än säger.