2026-08-31, 19:04
Medlem
proconsuls avatar
Deras humorshower, Nilecity, Percy Tårar, är bara pinsamma nu. Det är ett ganska kort bästföre-datum på den mesta humorn.
Deras genialitet ligger i de allvarliga filmerna, som 4 nyanser av brunt. Och Jonas Inde är inte utbytbar.
Senast redigerad av proconsul 2026-08-31 kl. 19:09.
Citera
2026-08-31, 19:05
Medlem
Kosmos.s avatar
rätt trötta gubbar nu... de lär inte skämta om något som går utanför narrativet. Därmed blir det inte kul..

Tippar på att det roligaste blir RG's immitationer. Det går väl alltid hem så sett.
Citera
2026-08-31, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
rätt trötta gubbar nu... de lär inte skämta om något som går utanför narrativet. Därmed blir det inte kul..

Tippar på att det roligaste blir RG's immitationer. Det går väl alltid hem så sett.
Älskade dem då, skulle aldrig få för mig att gå på detta för att fylla på deras skattkistor.
Citera
2026-08-31, 19:17
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Har aldrig hört det, tyvärr.
Men så har jag bott väldigt lite i Sverige. Kul att ni uppskattade det. Poängen verkar dock vara helt oförklarligt, annat än att det kallas för "ironi".

Vit neger har man ju hört, men det har ju inget med Killinggänget att göra.

Det var många Killingskämt som gick över huvudet på folk och det var väl meningen?

Jag har tex aldrig fattat varför de hade ett gigantiskt porträtt av tv-mannen Cleas Åkeson i bakgrunden när de gjorde krogshowen.
Citera
2026-08-31, 19:19
Medlem
Separatistens avatar
Det var länge sedan jag skrattade åt något de gjort i nutid, och på Globen lär det väl bli ännu mer PK.

Men folk är uttråkade och gör vad de kan för att komma hemifrån och ta en bärs för 199 kr.
Citera
2026-08-31, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Deras humorshower, Nilecity, Percy Tårar, är bara pinsamma nu. Det är ett ganska kort bästföre-datum på den mesta humorn.
Deras genialitet ligger i de allvarliga filmerna, som 4 nyanser av brunt. Och Jonas Inde är inte utbytbar.

Håller med. Sketcherna och all slapstick som var deras signum, har åldrats väldigt dåligt, lägg till att Gustafsson mjölkat sina karaktärer in absurdum i 25 år efter Killinggänget. En del referenshumor som de ägnade sig åt flög över majoritetens huvud då, den lär flyga än högre över huvuden idag, särskilt eftersom många yngre som inte var födda när 90talet fattar än mindre av den typen av humor. Jonas Inde må ha tappat det, men han var en minst sagt viktig kugge.

Killinggängets Fyra Nyanser Av Brunt, och serien "Fyra små filmer", är däremot riktigt bra, bättre än mycket annat inom drama som producerats sedan 2005.

Detta kommer sannolikt bara handla om nostalgi för besökarna. Samt att Killinggänget själva kommer bli ekonomiskt oberoende resten av sina liv, förutsatt att de tre giggen blir slutsålda.
Citera
2026-08-31, 19:27
Medlem
Hannitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul

Ja, det var mycket namedroppade av halvobskyra kändisar i märkliga sammanhang. Knappast humor som går hem idag.
Men Torsk på Tallin är nog fortfarande att betrakta som ett mästerverk, även om det säkert var minst 20 år sedan jag såg den nu.
Citera
2026-08-31, 19:30
Medlem
Hexmesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Med andra ord är du 50+ och har ingen koll på svensk humor.

Har en hel del år kvar till 50.

Finns ingen svensk humor efter Nile City.
Citera
2026-08-31, 19:31
Medlem
Hexmesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
OK, boomer.

Långt i från att vara en boomer, men som barn hade man redan bra smak.

Är ditt inlägg ett bevis på att du är från tiktok generationen som skriver boomer?
Citera
2026-08-31, 19:33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannity
Ja, det var mycket namedroppade av halvobskyra kändisar i märkliga sammanhang. Knappast humor som går hem idag.
Men Torsk på Tallin är nog fortfarande att betrakta som ett mästerverk, även om det säkert var minst 20 år sedan jag såg den nu.

Ja, den kommer att hänga med länge. De seriösa biterna av deras produktion är riktigt bra.
Humorserierna var inte kul ens när de kom, emå.
Citera
2026-08-31, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexmester
Långt i från att vara en boomer, men som barn hade man redan bra smak.

Är ditt inlägg ett bevis på att du är från tiktok generationen som skriver boomer?
Född tidigt 60-tal så nej. Har ett Facebook-konto och hänger på Flashback men X, TikTok, Insta och allt annat vad det nu heter är jag helt nollställd på. Men jag tyckte bara din kommentar var så jävla gubbig. Speciellt när du drog in detta med kränkta snöflingor. Och då är jag alltså själv gubbe.

Jag gillade vissa grejer som Killinggänget gjorde, t ex är Torsk på Tallin ett mästerverk. Men man måste förstå två saker.

1. Humor är väldigt individuellt vad gäller vad som är kul och inte kul.
2. De som är unga idag tycker att Killinggänget är like spännande som jag tyckte att Hasse & Tage var när jag var 20 år.
Citera
2026-08-31, 19:51
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det var många Killingskämt som gick över huvudet på folk och det var väl meningen?

Jag har tex aldrig fattat varför de hade ett gigantiskt porträtt av tv-mannen Cleas Åkeson i bakgrunden när de gjorde krogshowen.
På vilket sätt menar du att det gick huvudet på folk?
Nämn ett exempel.
Att man bara gjorde massa meningslösa grejjer?

När man ser tillbaks på Razzel, Nöjesmassakern osv, så hade ändå meningslösa sketcher som Rulle, Werner o Werner, Olle o Hegge ändå vissa moment som lockade till skratt.

Man försökte tycka NileCity och Killinggänget skulle vara roligt.
Det fanns inte mycket annat att kolla på då
Men det åldrades väldigt snabbt.
Ingen skulle uppskatta en repris av det i nutid.
I motsats till allt Monte Python gänget lagt sin hand vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in