2026-08-31, 16:37
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Är det svårt att hålla sig till ämnet?

Inga som helst problem.. jag rättade till felaktigheterna i debatten eftersom de är grund för resonemanget.

Var i ligger misstaget att erkänna Palestina?
Citera
2026-08-31, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Inga som helst problem.. jag rättade till felaktigheterna i debatten eftersom de är grund för resonemanget.

Var i ligger misstaget att erkänna Palestina?

Jag förstår att du är arg och i affekt men allt står svart på vitt i trådstarten. Läs där så du lär dig något och återkom med din syn på frågeställningen:

Ska vi återta erkännandet av palestina som stat?
Citera
2026-08-31, 16:51
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Jag förstår att du är arg och i affekt men allt står svart på vitt i trådstarten. Läs där så du lär dig något och återkom med din syn på frågeställningen:

Jag är lugn som en filbunke.. finns ingen ilska i mig.

Svaret kvarstår.. varför?

masken har fallit.. ingen bryr sig längre om israels påhittade anklagar om det ena eller de andra.. Den verkliga terrorstaten är Israel, de svälter miljoner människor, de bombar och mördar civila inkl kvinnor och barn.. utöver hjälparbetare journalister mfl.
Israel start krig med allt och alla i regionen.. Iran, Libanon nu senast är även Turkiet en måltavla (lyssna på retoriken)

israel är et t bosätter projekt.. appartheitstat som nu attackerar bygger sitt "Great Israel"
De håller USA "by the balls" via AIPAC (där de mutat sig till fördelar) samt Epstienklassens utrpessning där det behövs

Israel är inte the good guys... däremot behöver Paletina all den support de kan få ((dessutom en ordentlig ursäkt av oss i väst eftersom vi hela tiden anklagat dem för problemen i mellanöstern)

Med vänlig hälsning, / En Goyim
Citera
2026-08-31, 16:52
Medlem
Citat:

Problemet med din ts är att du slagit fast din egen värdering och bygger frågor kring den. Det är en ledande och normativ fråga där du redan bakat in din egen slutsats. Klart det behöver redas ut!
Citera
2026-08-31, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jag är lugn som en filbunke.. finns ingen ilska i mig.

Svaret kvarstår.. varför?

masken har fallit.. ingen bryr sig längre om israels påhittade anklagar om det ena eller de andra.. Den verkliga terrorstaten är Israel, de svälter miljoner människor, de bombar och mördar civila inkl kvinnor och barn.. utöver hjälparbetare journalister mfl.
Israel start krig med allt och alla i regionen.. Iran, Libanon nu senast är även Turkiet en måltavla (lyssna på retoriken)

israel är et t bosätter projekt.. appartheitstat som nu attackerar bygger sitt "Great Israel"
De håller USA "by the balls" via AIPAC (där de mutat sig till fördelar) samt Epstienklassens utrpessning där det behövs

Israel är inte the good guys... däremot behöver Paletina all den support de kan få ((dessutom en ordentlig ursäkt av oss i väst eftersom vi hela tiden anklagat dem för problemen i mellanöstern)

Med vänlig hälsning, / En Goyim

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Problemet med din ts är att du slagit fast din egen värdering och bygger frågor kring den. Det är en ledande och normativ fråga där du redan bakat in din egen slutsats. Klart det behöver redas ut!

Det är värt att diskutera ett återtagande av erkännandet som jag och många med mig anser var förhastat och gjordes på bräckligt underlag. Man bör ställa sig frågan om det verkligen inte vore klokt att dra tillbaka erkännandet och villkora ett ev. nytt dito med krav på demokratiska värderingar, mänskliga rättigheter, värnande om allas lika värde såsom homosexuella osv.

Tycker inte ni det låter rimligt?
Citera
2026-08-31, 17:58
Medlem
Citat:
Det är värt att diskutera ett återtagande av erkännandet som jag och många med mig anser var förhastat och gjordes på bräckligt underlag. Man bör ställa sig frågan om det verkligen inte vore klokt att dra tillbaka erkännandet och villkora ett ev. nytt dito med krav på demokratiska värderingar, mänskliga rättigheter, värnande om allas lika värde såsom homosexuella osv.

Tycker inte ni det låter rimligt?

Regeringen gjorde 2014 en folkrättslig bedömning och kom fram till att kriterierna var uppfyllda. Att du gör en annan bedömning innebär ju inte att beslutet fattades på bräckligt juridiskt underlag.

Inget land har dragit tillbaks sitt erkännande, utan tvärtom har ytterligare 25 länder anslutit sig till samma linje som Sverige gjorde för ca 20 år sedan.

Ska vi dra tillbaks erkännandet av Israel, med tannke på att Israels självständighetsförklaring angav inga gränser, och territoriet var omstritt. Ändå ansågs det inte hindra Israel från att vara en stat. Så med ditt eget resonemang ska detta då återkallas?

Ska vi villkora detta? Typ, sluta begå krigsbrott, sluta upp med folkmordet, avsluta ockupationen osv?
Senast redigerad av Heretic77 2026-08-31 kl. 18:00.
Citera
2026-08-31, 18:07
Avslutad
Citat:
Regeringen gjorde 2014 en folkrättslig bedömning och kom fram till att kriterierna var uppfyllda. Att du gör en annan bedömning innebär ju inte att beslutet fattades på bräckligt juridiskt underlag.

Inget land har dragit tillbaks sitt erkännande, utan tvärtom har ytterligare 25 länder anslutit sig till samma linje som Sverige gjorde för ca 20 år sedan.

Ska vi dra tillbaks erkännandet av Israel, med tannke på att Israels självständighetsförklaring angav inga gränser, och territoriet var omstritt. Ändå ansågs det inte hindra Israel från att vara en stat. Så med ditt eget resonemang ska detta då återkallas?

Ska vi villkora detta? Typ, sluta begå krigsbrott, sluta upp med folkmordet, avsluta ockupationen osv?

Nja, det där stämmer faktiskt inte alls.
”Det svenska erkännandet av staten Palestina, som skedde 2014, vilade bland annat på uppfattningen att Palestina stod bakom tvåstatslösningen och därmed erkände Israels rätt att existera som stat. Utrikesminister Margot Wallström uttryckte det som att Israel och Palestina skulle ’kunna leva inom ömsesidigt erkända gränser, med 1967 års gränser som utgångspunkt och med Jerusalem som huvudstad för två stater’.”
Så skriver författaren Anders Carlberg i Fokus den 10 augusti 2022 och ställer sig frågan om palestinierna verkligen har accepterat tvåstatslösningen.

Författaren tar upp att Utrikesdepartementet inte tycks ha försäkrat sig om detta över huvud taget.

”Förvånande nog finns inget diariefört som kan beskrivas som beslutsunderlag. Den enda handling av potentiellt intresse (som finns) är en bilaga (Lines to take – Sweden recognizes the State of Palestine, bilaga till UD-2014-68817), som är daterad efter regeringsbeslutet. I detta allmänt hållna dokument fastställer regeringen att den palestinska myndigheten ’entydigt förpliktigat sig för tvåstatslösningen, för ett erkännande av Israel och att lägga våldet åt sidan’.”
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/tillbakadragande-av-erkannandet-av-palestina-som_ha1172/
Citera
2026-08-31, 18:15
Medlem
Citat:
Nja, det där stämmer faktiskt inte alls.
”Det svenska erkännandet av staten Palestina, som skedde 2014, vilade bland annat på uppfattningen att Palestina stod bakom tvåstatslösningen och därmed erkände Israels rätt att existera som stat. Utrikesminister Margot Wallström uttryckte det som att Israel och Palestina skulle ’kunna leva inom ömsesidigt erkända gränser, med 1967 års gränser som utgångspunkt och med Jerusalem som huvudstad för två stater’.”
Så skriver författaren Anders Carlberg i Fokus den 10 augusti 2022 och ställer sig frågan om palestinierna verkligen har accepterat tvåstatslösningen.

Författaren tar upp att Utrikesdepartementet inte tycks ha försäkrat sig om detta över huvud taget.

”Förvånande nog finns inget diariefört som kan beskrivas som beslutsunderlag. Den enda handling av potentiellt intresse (som finns) är en bilaga (Lines to take – Sweden recognizes the State of Palestine, bilaga till UD-2014-68817), som är daterad efter regeringsbeslutet. I detta allmänt hållna dokument fastställer regeringen att den palestinska myndigheten ’entydigt förpliktigat sig för tvåstatslösningen, för ett erkännande av Israel och att lägga våldet åt sidan’.”
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/tillbakadragande-av-erkannandet-av-palestina-som_ha1172/

Jo det stämmer. Din källa visar ju inte att erkännandet var juridiskt felaktigt. Den visar däremot att det kan riktas kritik mot hur UD dokumenterade och underbyggde sin bedömning. Ingen konstigt med det.

Sen är inte tvåstatslösningen ett av de folkrättsliga kriterierna för att en stat ska existera.

Du hoppade över frågorna om Israel, men här kommer en till fråga du kan fundera över. Har Israel uppfyllt sina åtaganden enligt de överenskommelser och färdplaner som ligger till grund för tvåstatslösningen? Typ åtagandet att frysa bosättningarna?”
Citera
2026-08-31, 18:15
Medlem
Citat:
Jag är av den bestämda åsikten att Sverige aldrig borde ha erkänt Palestina.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Q7zrwP/l-sverige-maste-dra-tillbaka-erkannandet-avpalestina
Inte sedan Förintelsen har så många judar dödats som under de två första dagarna av den islamistiska terrorgruppen Hamas besinningslösa angrepp på civila i Israel. För varje spillt människoliv som den palestinska ledningen inte fördömer gör man sig medskyldig till Hamas massmördande.

Terrorbejakare kan inte gås till mötes – Sverige måste nu återkalla erkännandet av Palestina, dra in biståndet, öppna för vapenexport till Israel samt skicka hem den palestinska ”ambassadören”.

Det är fasansfulla scener som utspelar sig i Mellanösterns enda demokrati Israel, där hundratals oskyldiga människor har massakrerats.

Vissa debattörer har velat likställa Palestinas kamp med Ukrainas. De menar att Hamas angriper Israel i självförsvar. Jämförelsen är grotesk.

Likt ryska krigsförbrytare i Ukraina riktar Hamas uppenbart in sig på civila offer. Samtidigt använder man det palestinska folket och kidnappade israeliska barn som sköldar. Israel har inte bara rätt att försvara sig, det är en skyldighet mot medborgarna och demokratin. Hamas har både palestinskt och israeliskt blod på sina händer.

Kärnan i Hamas mördarideologi är hat mot judar; deras mål är etnisk rensning och att utplåna Israel som stat. Ideologin vilar på ett månghundraårigt hat mot judar i Mellanöstern.

Det är arrogant att tro att fred mellan Israel och palestinierna är möjligt så länge Hamas och deras idéer finns kvar. Det var lika naivt när den socialdemokratiska regeringen erkände Palestina 2014.
Vad tycker ni andra? Ska vi göra om och göra rätt genom att återta det huvudlösa felbeslutet att erkänna Palestina?
Israel är Israel . Så skall det vara Amen
Citera
2026-08-31, 18:18
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Ja nä i mina ögon är Palestina ingen stat och jag har aldrig fått vara med och rösta om det så jag kommer aldrig acceptera det skämtet till land.
Citera
2026-08-31, 18:20
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Joar Forsell är det en jude?

Joar är inget vanligt svenskt namn, har han judisk mor och är jude? Ingen som inte är mentalt störd jude kan resonera som denne Liberalerna politikern, inte ens idioterna i Liberalerna är så här felknullade.

Skicka alla Palestinska barnlik och spädbarnslik hem till Joars privata bostad, det kanske väcker en tanke hos detta vidriga svinet.

Joar Forsell skrev på sin Facebook-sida den 19 augusti 2026 bl.a följande
i ett inlägg:
"Antisemitism är inte förenligt med demokrati"
Att döma av det yttrandet har han uppenbarligen inte alla skitkorvarna i toaletten.
Så delvis rätt att han skulle vara ett "vidrigt svin"

Antisemitism, Israelkritik, Palestinaerkännande och övrigt närbesläktat
som har det gemensamt att de inte till 100% framställer judar som Nobelpristagare
och genier i allmänhet är just demokrati per definition.

Majoriteten av de flesta befolkningar har ju i alla tider över hela världen, (utom möjligen i Israel)
varit "antisemitisk" där demokrati är det styrelseskick som allra mest stödjer
antisemitism, övrig vidskepelse och barbariska sedvänjor som majoriteten odlar.

Att vara "demokrat" som Joar är då kontraproduktivt om joar
även är anti-antisemit. För att vara anti-antisemit måste man vara antidemokrat.

"Skicka alla Palestinska barnlik och spädbarnslik hem till Joars privata bostad"

En lysande affärside!

Läste att Joars privata bostad på Södermalm var värd ca 8-10 miljoner kronor.
Den är på 68 kvadratmeter, och har nog i sekelskifteshuset 3 meters takhöjd.
Volymen blir 204 kubikmeter.
Varje kubikmeter skulle då kunna inrymma ca 50 stycken barnlik och
spädbarnslik om de har en genomsnittsvikt på 20 kilo, vilket motsvarar 20 liters volym per barn.
50x20=1000 liter = en kubikmeter
Bostaden om 204 kubikmeter, skulle då kunna tjäna som slutförvaring för 204x50=10200 palestinska
barnlik och späbarnslik.
En något mindre grannlägenhet på 60 kvm, som fanns till avsalu, hade "två kakelugnar".
Så skulle grannarna klaga på lukten, finns möjlighet till kremering.
Faktum är att några få lägenheter i trapphuset på Södermalm skulle kunna rymma samtliga barn
som dött i palestina enlig mina beräkningar.
Om ett helt kvarter med två kakelugnar per lght togs i anspråk för det behjärtansvärda ändamålet att bereda möjlighet för
alla palestinier, inte bara barnen, att få vila i frid på ett värdigt och stilfullt sätt i svenska sekelskifteshus, skulle 6 miljoners målet kännas realistiskt i närtid.

Bostadsrättsföreningens medlemmar i Joars trappuppgång skulle tjäna miljarder i hyror
för gravplatser.

Jag menar, grannarna skulle tvingas flytta på grund av lukten, och tvingas hyra ut för samma ändamål.

Israeliska staten skulle stödja projektet, inte bara i planeringsstadiet utan även stå för gravplatshyran.

"Det blir en förtjänst för samhället lite längre fram"
som statsminister Stefan Löfven sade:

https://www.youtube.com/watch?v=w7IB9p0xHaI

Han har helt rätt om Sverige tjänar som begravningsbyrå för invandrare istället för socialbyrå.
Om Sverige nu tar tillbaka erkännandet av området Palestina som land, är det ju inte mer än rätt att
att Sverige erbjuder en slutlig hemvist och ett fridfullt vilande åt den av Israel folkmördade palestinska
befolkningen.
Senast redigerad av JanFyhrholdt 2026-08-31 kl. 18:29.
Citera
2026-08-31, 18:21
Avslutad
Citat:
Jo det stämmer. Din källa visar ju inte att erkännandet var juridiskt felaktigt. Den visar däremot att det kan riktas kritik mot hur UD dokumenterade och underbyggde sin bedömning. Ingen konstigt med det.

Sen är inte tvåstatslösningen ett av de folkrättsliga kriterierna för att en stat ska existera.

Du hoppade över frågorna om Israel, men här kommer en till fråga du kan fundera över. Har Israel uppfyllt sina åtaganden enligt de överenskommelser och färdplaner som ligger till grund för tvåstatslösningen? Typ åtagandet att frysa bosättningarna?”

Min källa visar ju exakt det; att beslutet att erkänna var förhastat och juridiskt felaktigt då (S) helt sonika hoppade över de gängse rutinerna för sådana beslut. Man hastade igenom det på obskyra grunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in