2026-08-30, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
M*rcel Kr*k (au) Bosatt med sina föräldrar i Älta, Nacka, senaste åren. Gick i St*avslundsskolan 8:an och 9:an. Bodde innan dess i Hägersten och gick i T*llusborgsskolan (e) i 7:an. Hade nyss börjat på Vä*rmdö gymnasium vid Gullmarsplan där han nu i augusti planerade att göra ett skoldåd.

Citat:
Ursprungligen postat av alibabasfru
Finns det namn på den andra som åkt dit 16 åringen ?
Längre upp på sidan, inlägg 4816
Citera
2026-08-31, 05:52
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Längre upp på sidan, inlägg 4816

Tips: Observera att inläggsnumren ändras om moderatorn rensar i tråden.

Länk till posten:
(FB) Liam Nebel misstänks för skolattacken på Brinellskolan i Fagersta (2026-08-21)
Citera
2026-08-31, 06:32
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumilimer
tror inte det, status i tcc kommer först.

Jag tror att han bland annat blivit mobbad. Någonting gör att vissa personer fastnar i såna extrema forum. Liam har redan hintat om något. ” Där blev jag sedd och fick bekräftelse ”. Kanske för första gången?

Han skrev kort innan dådet ” Jag kommer inte göra det, jag är för rädd”. Förmodligen började folk då hetsa honom att genomföra planen.

Det är kanske inte hela sanningen men en del av den.

Alla människor behöver bli sedda och bekräftade. Blir man inte det i sin direkta närhet så söker man det på andra ställen. Ibland på helt fel ställen.

Vi människor är lite konstiga ibland. Om man tror sig inte kunna bli älskad, så kan fruktad och hatad vara bättre än ingenting.
Senast redigerad av Combival 2026-08-31 kl. 06:48.
Citera
2026-08-31, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Det har hänt liknande dåd runt om i Sverige de senaste åren som absolut inte fått liknande medial uppmärksamhet. Jag tänker närmast på dödsskjutningen i Uppsala dagen innan valborg 2025 där tre "oskyldiga" personer dödades. Vad jag minns var inga politiker på plats och tände ljus eller lade ner blommor. Ingen arrangerade livekonserter till minne av dådet eller gudtjänster med kunglig närvaro. Beror det på att vi är inne i en valrörelse eller på att Fagersta är en betydligt mindre stad än Uppsala? Eller är höstens skolstart en viktigare händelse än valborg i Uppsala?

Nu var ju mitt inlägg mer riktat mot just terror- eller skoldåd. Mitt inlägg var heller inte menat att jämföra olika fall, utan endast svara på frågan varför det varit en sådan uppståndelse kring detta fallet.

Beträffande Uppsala-dådet så arrangerades det nog ingen livekonsert, men däremot manifestationer. På plats fann politiker (bl a Ulf Kristersson och Gunnar Strömmer)
https://www.unt.se/ledare/uppsala/artikel/det-racker-nu-valdet-ska-inte-halla-uppsala-gisslan/l68do4zr
https://www.sverigesradio.se/artikel/tyst-minut-for-offren-i-dodskjutningen
https://www.sverigesradio.se/artikel/statsministern-i-uppsala-efter-trippelmordet-jag-forstar-oron
https://www.sverigesradio.se/artikel/statsminister-ulf-kristersson-minns-trippelmordet-i-uppsala
https://www.gp.se/nyheter/sverige/strommer-i-uppsala-sakerhetslaget-ar-allvarligt.4460e322-0bc3-503f-a457-17a0ef91cf92
Citera
2026-08-31, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaTulpanen
Det är inte så orimligt. Incels har ett visst utseende. Ibland ser man helt enkelt på vissa att det inte är något som stämmer!
Ja jo det gör man. Om det är en stirrande galen blick och allmänt konstigt beteende. Men Liam skulle knappast sticka ut på Konsum tex.
Citera
2026-08-31, 09:56
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det vaaaaar väldigt vad detta ska vevas i media, det låter som hela kommunen blivit jämnad med marken.
Det är självklart väldigt tragiskt att en ung flicka blivit mördad
Men var är proportionerna?

Media tycks vilja skapa sorg och närmast förlamning , helst i hela Sverige

En (1) människa mist livet!!!!!!

Media skriver om offren, politiker och nu kungaparet är på besök!!!!!

Jösses!!!

Jag håller helt och hållet med dig. Det är ju sånt här som triggar framtida skolmördare.

Jag läste någonstans att det finns ett poängsystem bland dessa personer, att bli uppmärksammad av Kungen måste ju ge någon form av bonus.
Citera
2026-08-31, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det vaaaaar väldigt vad detta ska vevas i media, det låter som hela kommunen blivit jämnad med marken.
Det är självklart väldigt tragiskt att en ung flicka blivit mördad
Men var är proportionerna?

Media tycks vilja skapa sorg och närmast förlamning , helst i hela Sverige

En (1) människa mist livet!!!!!!

Media skriver om offren, politiker och nu kungaparet är på besök!!!!!

Jösses!!!

Läs: (FB) Liam Nebel misstänks för skolattacken på Brinellskolan i Fagersta (2026-08-21)
Citera
2026-08-31, 10:23
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Läs: (FB) Liam Nebel misstänks för skolattacken på Brinellskolan i Fagersta (2026-08-21)
Jag köper inte din förklaringsmodell helt

Det handlar om mediehysteri, det ska överdrivas och ältas om kollektiv sorg o.s.v.

Det är sorg för flickans familj och vänner, hon som tragiskt miste livet

Det ska hittas hjältar, helst då med utländsk bakgrund, då får journalisterna kollektiv orgasm på landets redaktioner.

De i media gör vad de kan för att hålla grytan varm,minst sagt

Den förvirrade gärningsmannen är nog nöjd där han sitter över uppmärksamheten,en loser har blivit någon .
Citera
2026-08-31, 10:29
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
16 åringen är släppt enligt media nu, bra faktiskt.
Citera
2026-08-31, 10:30
Medlem
Sverige i ett nötskal man släpper en som vill göra skoldåd
Citera
2026-08-31, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
16 åringen är släppt enligt media nu, bra faktiskt.
Misstankarna mot honom kvarstår dock.
hade ju varit ironiskt om han drar å mördar någon nu.
Jag tror inte politikerna är speciellt glada över detta beslut.
Citera
2026-08-31, 10:33
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Misstankarna mot honom kvarstår dock.
hade ju varit ironiskt om han drar å mördar någon nu.
Jag tror inte politikerna är speciellt glada över detta beslut.

Jag tycker synd om honom, när han blev outad här, han är inte dömd för någonting.Blickarna mot honom kommer att följa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in