2026-08-30, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Har du någon källa du kan länka till eller som kan göra ett inlägg i tråden om att detta skulle stämma.

Jag hoppas du förstår att vi är rätt trötta på nivån "trust me bro" vad gäller källhänvisningar.
Det stod gymnasieelever i media och det finns inget gymnasium i Rinkeby.
Citera
2026-08-30, 16:52
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Det finns mängder av longitudinella studier som bekräftar det på flera olika områden. Beroende på vad du vill undersöka, börja med CAN, BRÅ eller Kairos future.

Vad bra!

Kan du bifoga länkar till dessa undersökningar, och kom ihåg att de ska visa att ungdomsbrottsligheten sjunkit markant de senaste decennierna!

Jag ser verkligen fram emot att läsa om detta!
Citera
2026-08-30, 18:24
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Framtida läkare nu igen?!

Ja
Kort sagt möts elever med olika framtidsdrömmar – från blivande läkare och jurister till idrottsstjärnor
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
En tredjeklassare från från Sjölins gymnasium Södermalm som kramar en gris på Skansen (filmad i dag).

https://www.instagram.com/fire.flys26/reel/DclSW4IMG3q/

Antagningspoängen för Sjölins Södermalm ligger markant högre än både de andra Sjölins-skolorna i regionen och det nationella genomsnittet. Södermalm är den skola inom koncernen som har absolut högst söktryck och kräver starkast betyg för att komma in.
Söder slödder glöder!
De fina akademikerna från söder trodde jag bättre om. Förut. Nu påminns jag om våldtäktsjuden på söder. Handbollsspelaren.
Förutom Sjölins vanliga program så kan elever som vill elitsatsa på sin sport välja NIU (Nationell Idrottsutbildning) inom fotboll, handboll och hockey.
(FB) 19-årig handbollsspelare i Hammarby dömd till 6,5 års fängelse för grov våldtäkt
Citera
2026-08-30, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Antagningspoängen för Sjölins Södermalm ligger markant högre än både de andra Sjölins-skolorna i regionen och det nationella genomsnittet. Södermalm är den skola inom koncernen som har absolut högst söktryck och kräver starkast betyg för att komma in.
Söder slödder glöder!
De fina akademikerna från söder trodde jag bättre om. Förut. Nu påminns jag om våldtäktsjuden på söder. Handbollsspelaren.
Förutom Sjölins vanliga program så kan elever som vill elitsatsa på sin sport välja NIU (Nationell Idrottsutbildning) inom fotboll, handboll och hockey.
Sjölins Södermalm är nog bara en av många klasser som var där den aktuella dagen. Enligt Skansen så är det över 50 000 elever som årligen besöker Skansen i grupper mellan 16-36. I snitt så rör det sig om nästan 300 elever om dagen (skoldagar).

Konstigt att det inte finns mera information om händelsen. Enligt Skansen så har de i snitt 4 000 besökare om dagen.

Någon annan besökare måste ha sett händelsen och många andra elever borde veta exakt vilken klass det rör sig om.
Citera
2026-08-30, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det finns ingen anledning att beskylla TikTok, eftersom svaret ändå är Islam.

Dina tik tok klipp har inspirerats av islam anhängare.

Den där slutsatsen har ju du bestämt dig för i förväg. Spelar ingen roll vad tråden handlar om eller vem som på riktigt gjorde det, du gaggar på om islam oavsett.
Citera
2026-08-30, 21:54
Medlem
Emelie Strömfors, pressansvarig på Skansen säger att de ska utreda den här händelsen och se hur man kan förhindra att det händer igen.

Hur skulle detta gå till annat än att stänga in djuren bakom skyddsglas?
Citera
2026-08-30, 22:36
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Vad bra!

Kan du bifoga länkar till dessa undersökningar, och kom ihåg att de ska visa att ungdomsbrottsligheten sjunkit markant de senaste decennierna!

Jag ser verkligen fram emot att läsa om detta!

Är mest förvånad hur man lyckas missa alla dessa undersökningar och eftersom du dessutom verkar ha svårt att själv leta upp dem trots att jag pekat ut riktningen för dig, skickar jag en bred kunskapsöversikt om ungdomsbrottslighet över tid från Vetenskapliga rådet.
https://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2024-11-22-ungdomsbrottslighet---en-kunskapsoversikt.html

Men jag rekommenderar dig återigen att fördjupa dig på tex BRÅ, CAN, Kairos future och Ungdomsbarometern, för att inhämta mer kunskap till ditt nyvunna intresse
Citera
2026-08-31, 00:19
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Är mest förvånad hur man lyckas missa alla dessa undersökningar och eftersom du dessutom verkar ha svårt att själv leta upp dem trots att jag pekat ut riktningen för dig, skickar jag en bred kunskapsöversikt om ungdomsbrottslighet över tid från Vetenskapliga rådet.
https://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2024-11-22-ungdomsbrottslighet---en-kunskapsoversikt.html

Men jag rekommenderar dig återigen att fördjupa dig på tex BRÅ, CAN, Kairos future och Ungdomsbarometern, för att inhämta mer kunskap till ditt nyvunna intresse

Det är inte mitt jobb att presentera underlag för dina påståenden. Det får du göra själv.

Och det gjorde du ju här, även om sammanfattningen som sådan lämnar en del övrigt att önska. Den visar dock i stort vad du påstod, även om jag är skeptisk till att jämföra total brottsfrekvens över tid som gjorts här, då tillgreppsbrott ändrat sig enormt sedan 1990-talet.
Citera
2026-08-31, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Emelie Strömfors, pressansvarig på Skansen säger att de ska utreda den här händelsen och se hur man kan förhindra att det händer igen.

Hur skulle detta gå till annat än att stänga in djuren bakom skyddsglas?

Man minskar bara på grupperna och kräver att fler lärare är med
Citera
2026-08-31, 09:46
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är inte mitt jobb att presentera underlag för dina påståenden. Det får du göra själv.

Och det gjorde du ju här, även om sammanfattningen som sådan lämnar en del övrigt att önska. Den visar dock i stort vad du påstod, även om jag är skeptisk till att jämföra total brottsfrekvens över tid som gjorts här, då tillgreppsbrott ändrat sig enormt sedan 1990-talet.
Man visar på en minskning inom en mängd olika typer av brott. Vad handlar din skepticism om och vad bygger du den på.
Citera
2026-08-31, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Fast föräldrar uppmanas av samhället till att inte vara disciplinerad och hård mot sina barn.

Den som gör det kan få besök av socialtjänsten

Och polisen....
Citera
2026-08-31, 15:17
Medlem
Sockerssons avatar
Citat:
Man visar på en minskning inom en mängd olika typer av brott. Vad handlar din skepticism om och vad bygger du den på.

"Ackschually"

Du inledde med:

Citat:
Vi har aldrig haft så skötsamma ungdomar som idag enligt all tillgänglig forskning.

För att sedan inse att du behövde uppgradera skötsammare ungdomar till minskade brott för att få en chans att kamma hem den poängen. Även om vi bortser totalt ifrån att den påstådda forskningen och statistiken inte gör ett dugg för att förklara varför gymnasieungdomar härjar inne på Skansen. Till exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in