2026-08-30, 08:17
Medlem
rallykalle69s avatar
Tittade igenom lite på Dumpens facebook, det är svårt att inte lägga sig i och såga alla som kommenterar.

"I USA har dom liknade fast mer detaljerat"

"När jag bodde i USA kunde vi.."

Ja, men vad är skillnaden mellan USA och Sverige? Tänk till nu era .. EU va det ja. Just de..

"Ser massa prickar runt om mig" skriver någon, varav kommentar "SPRID SPRID SPRID"

Fy min f-n vad förtalsanmälningar kommer hagla. Samt, dom åker ju på det 100%, har vi sett flera gånger, bara någon dag sedan en kvinna blev dömd för exakt det.

Vad mer, "Man kan inte se namn? Buhuhu", Sara: "Jodå, sök på personnummer bara"

Nog för att Sara och Putte haft dåliga idéer tidigare, men denna tar priset. Dom kan börja skramla redan nu till alla som döms till böter/skadestånd.

Förutom att IMY kommer (och bör) skrota upplägget illa kvickt, det sker dessutom i sync med C-199/24. Helt otroligt.

Värst är nog hur otroligt skrämmande dåligt insatt en vanlig svensk är. Skandal faktiskt.
Senast redigerad av rallykalle69 2026-08-30 kl. 08:20.
Citera
2026-08-30, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Tittade igenom lite på Dumpens facebook, det är svårt att inte lägga sig i och såga alla som kommenterar.

Ja, men vad är skillnaden mellan USA och Sverige? Tänk till nu era .. EU va det ja. Just de..

"Ser massa prickar runt om mig" skriver någon, varav kommentar "SPRID SPRID SPRID"

Fy min f-n vad förtalsanmälningar kommer hagla. Samt, dom åker ju på det 100%, har vi sett flera gånger, bara någon dag sedan en kvinna blev dömd för exakt det.

Nog för att Sara och Putte haft dåliga idéer tidigare, men denna tar priset. Dom kan börja skramla redan nu till alla som döms till böter/skadestånd.

Förutom att IMY kommer (och bör) skrota upplägget illa kvickt, det sker dessutom i sync med C-199/24. Helt otroligt.

Värst är nog hur otroligt skrämmande dåligt insatt en vanlig svensk är. Skandal faktiskt.
Det är ju på Facebook de största dårarna samlas. Men något säger mig att inte en enda av dessa LHS-dårar bott i USA, om de inte bott där olagligt möjligtvis.
Citera
2026-08-30, 14:44
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69

Bara en tidsfråga innan detta går åt skogen.
Och förtal? Tror snarare båthusen kommer få fullt upp!
Alla dras över en och samma kam på den där sidan.
Robinson deltagaren (ja han behövde verkligen hjälp!) Sätts i samma fack som Jonny 19 som hade nakenbilder på sitt X som var 16 vid fototillfället och som anmälde Jonny för våldtäkt. Jonny frias från våldtäktsanklagelsen. Men fick BP brott och böter med villkorlig dom. (Jonny är en påhittad karaktär i denna mening)
Dock så vet vi att fall som den fiktiva Jonny finns!

Nu blir han stämplad bläjtöjare och pedofil i samma skara som Eklund och gänget.
Han tar nog livet av sig direkt!

Eller alla som inte är pedofiler men som samlade för kickar (Absolut fel! Absolut ska straff utdelas!) Men om han inte fått diagnosen pedofil så betyder det att han hade eventuellt kunna rehabiliterats tillbaka in i samhället (med förbehåll att hen inte jobbar med barn givetvis!)

Nu kommer nog de flesta söka sig till ättestupet.

Det är min prognos.
Citera
2026-08-30, 20:44
Medlem
Tror ni det kommer ett IMY-beslut denna vecka som kommer?
Citera
2026-08-30, 21:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh
Kan ju alltid hoppas, även om jag personligen inte tror det kommer förens fallet i attunda avgjorts.

var det inte någon form av deadline för svarande nu den 2 sep?
Citera
2026-08-30, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
Kan ju alltid hoppas, även om jag personligen inte tror det kommer förens fallet i attunda avgjorts.

var det inte någon form av deadline för svarande nu den 2 sep?
Det bör vara två separata processer. Ja precis jag tror det var 1a september. Jag tror inte de skulle redogöra för vad de kommer basera sitt beslut på om de skulle vänta på Attunda.
Citera
2026-08-30, 22:05
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh
IMY är inte kända för sitt tempo. Men då detta är en het potatis och just Dumpen/Sara verkligen kissar på rykande färska C-199/24 och EU mottagit kritik mot IMY Sweden så känns det som dom bör vara lite handlingskraftiga.
Citera
2026-08-31, 13:02
Medlem
Fick just följande svar av IMY på några frågor jag mailade in för någon vecka sedan, tänkte dela med mig då det kanske är av intresse för någon samt kanske besvarar en del av de diskussioner som förs just nu! Mina frågor är fetade.

Citat:
Har IMY vidtagit eller planerar myndigheten att vidta några åtgärder med anledning av EU-domstolens dom i C-199/24?

Ett analysarbete pågår på IMY för att undersöka om och hur domen påverkar myndighetens verksamhet och våra öppna tillsyner mot söktjänster med utgivningsbevis, däribland Legal Newsdesk Sweden AB, företaget som driver Lexbase. Så fort utredningen är klar och beslut fattats i våra tillsyner kommer myndigheten gå ut med ett pressmeddelande.

Hur bedömer IMY situationen för de personer vars personuppgifter fortfarande finns tillgängliga på dessa tjänster efter EU-domstolens dom?

Vi har fått in ett stort antal klagomål från personer som begärt radering men som fortfarande finns tillgängliga på dessa tjänster, så vi känner väl till hur mycket det här påverkar enskilda. Det är ett prioriterat arbete på myndigheten att driva tillsynerna framåt. IMY lägger mycket resurser på att få detta klart så snart som möjligt. Så fort utredningen är klar och beslut fattats kommer myndigheten gå ut med ett pressmeddelande.

Finns det någon tidsplan för när IMY avser att agera eller lämna ytterligare vägledning med anledning av domen?

Handläggningen pågår. Underlaget inför beslutet har kommunicerats med bolagen, som har två veckor på sig för att yttra sig över materialet. Parallellt pågår arbetet med att skriva vidare på besluten. När bolagens yttranden har kommit in kommer IMY ta ställning till dessa. Om inga vidare åtgärder behövs kommer IMY skriva klart besluten. Efter beredning och föredragning kommer besluten därefter att fattas av generaldirektören. Om ingenting oväntat händer väntas besluten fattas under hösten.

Om IMY bedömer att det fortfarande krävs ytterligare nationella rättsliga åtgärder innan domen får praktisk effekt för dessa tjänster, skulle jag uppskatta om ni kunde förklara vilka åtgärder som krävs och varför.

EU-domstolens förhandsavgöranden är bindande i det enskilda fallet, och har prejudicerande verkan på rättsområdet i stort. Detta innebär att nationella domstolar måste följa EU-domstolens tolkning av EU-rätten i den domen. Det behövs därmed inga ytterligare nationella rättsliga åtgärder för att slutsatserna i domen ska få praktisk effekt i svensk rättstillämpning.
Senast redigerad av Tintangel 2026-08-31 kl. 13:06.
Citera
2026-08-31, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintangel
Fick just följande svar av IMY på några frågor jag mailade in för någon vecka sedan, tänkte dela med mig då det kanske är av intresse för någon samt kanske besvarar en del av de diskussioner som förs just nu! Mina frågor är fetade.

Hur tolkar trådens mer insatta i ämnet dessa svar från IMY? Personligen får jag lite "bra vibrationer"?
Citera
2026-08-31, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Hur tolkar trådens mer insatta i ämnet dessa svar från IMY? Personligen får jag lite "bra vibrationer"?

Finns inget att tolka tbh. De konstaterar att EUD har prejudikat. De konstaterar att det pågår tillsyn. De konstaterar att när de är klara så kommer ett PM utgå. IMY inväntar yttrande från företagen (2 september ska de inkomna med svar om jag inte minns fel eller begära mer tid). IMY skriver på beslutet, IMY kommer att läsa eventuella yttranden och bejaka dessa innan IMY fattar ett beslut.

Det enda nya (för mig) var att självaste GD på IMY är den som i slutändan fattar beslutet i ärendet. Det visar ju på vilken prioritet ärendet ändå har oss IMY.
Citera
2026-08-31, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Finns inget att tolka tbh. De konstaterar att EUD har prejudikat. De konstaterar att det pågår tillsyn. De konstaterar att när de är klara så kommer ett PM utgå. IMY inväntar yttrande från företagen (2 september ska de inkomna med svar om jag inte minns fel eller begära mer tid). IMY skriver på beslutet, IMY kommer att läsa eventuella yttranden och bejaka dessa innan IMY fattar ett beslut.

Det enda nya (för mig) var att självaste GD på IMY är den som i slutändan fattar beslutet i ärendet. Det visar ju på vilken prioritet ärendet ändå har oss IMY.

Det är positivt i mina ögon dock att de medger att de är fullt medvetna att de fortsatt vägrar radera folk samt att de inte behöver invänta ett ord från domstolarna för att gå till handling.
Senast redigerad av Tintangel 2026-08-31 kl. 14:35.
Citera
2026-08-31, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan

Jag upplever också svaren som ganska positiva, men då min tillit till IMY är lika med noll är jag ganska försiktig med att ta deras svar för givet tills ett klubbat beslut är på plats.

Det som hade varit bra att veta är om de tänker belägga beslutet med "omedelbar verkan" eller att det får fortsätta under tiden det överklagas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in