2026-08-30, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Tyvärr ja. Tänk om alla kunde sluta filma och istället ingripa? Varför är inte fler arga på alla som står där och passivt låter saker ske?
Håller med om att vi generellt har för lågt civilkurage. Jag gissar att jag personligen inte hade vågat gå emellan om jag såg detta hända, om det gick till så som folk skriver i tråden. Jag hade inte filmat heller. Men fördelen med att folk filmar är väl att det blir lättare att identifiera och bura in gärningsmännen.
Citera
2026-08-30, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fintech
Håller med om att vi generellt har för lågt civilkurage. Jag gissar att jag personligen inte hade vågat gå emellan om jag såg detta hända, om det gick till så som folk skriver i tråden. Jag hade inte filmat heller. Men fördelen med att folk filmar är väl att det blir lättare att identifiera och bura in gärningsmännen.
Tyvärr är jag en sån som saknar impulskontroll så högst troligt hade jag ingripit eller försökt, vilket kunde kostat mig livet så klart. Filmat hade jag inte ens övervägt. Civilkuraget är snart utplånat i Sverige.
Citera
2026-08-30, 21:44
Medlem
Det var förmodligen många som bevittnade detta. Polisen var kvar länge och pratade även med vissa personer längre än andra. Polisen har kameror uppsatt på andra sidan gatan som förhoppningsvis fångade förloppet. De sitter just där av den anledningen.
Citera
2026-08-30, 21:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffebryggaren94
Två mot en... Fega kräk.

Berikare. Det förstod man direkt när man såg rubriken på tråden.

Hoppas de döms för mord och efter avtjänat tid skickas ut.
Även om jag hade föredragit att de aldrig släpptes ut igen.
Senast redigerad av Gunn-den-4de 2026-08-30 kl. 21:53.
Citera
2026-08-30, 22:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-tanten
Varför kommer det inte ut vilka MGM är? BO verkar ju vara sant. "Kalle" och "Bosse" är anhållna. Klart det finns folk som vet vilka dessa är.

Det behöver inte komma ut. Man fattar vilka det rör sig om. Det är i stort sett bara flyktingar som attackerar folk i grupp och sedan smiter från platsen.
Citera
2026-08-30, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken7744
Okej, är du säker. Har hört att det är en annan
M*tte k*rlsson

* = A
100% säker, är nära bekant till BO
Citera
2026-08-30, 22:49
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuljomten
Absolut, det låter fint, men jag tror att folk inte vågar ingripa med rädsla för sitt eget liv.
Det är totalt vansinne att en pappa ska behöva sätta livet till för att skydda sin egen dotter.
Lider verkligen med familjen och hoppas på långa straff för GM..

Folk filmar när personer håller på att drunkna. De filmar istället för att försöka rädda liv. Istället för att ge hjärtlungräddning. Istället för att ringa 112. Världen har blivit helt jävla galen.

Och här kan folk inte skylla på etnicitet. Eller fan och hans moster. Oavsett ursprung och hudfärg står folk där med sina idiotmobiler och filmar. Folk gör inte ett skit. Likes framför allt.

Jag skulle kanske inte heller våga ingripa i ett slagsmål eller om någon drog kniv etc, men jag skulle göra allt annat som stod i min makt för att förhoppningsvis kunna göra någon skillnad. En vet förstås aldrig hur en reagerar i en chockartad situation men jag skulle inte ta fram min mobil och göra en video. Det är jag säker på.

Och ja jag instämmer. En pappa eller bror eller mor eller farfar, ingen, ska behöva sätta livet till för att de skyddar en annan person eller står upp för någon/något.
Citera
2026-08-30, 22:49
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Jag antar att det var svar till mig även om du inte citerade mig? Längst ner till höger finns citerasymbol som du klickar på.
Hur vet du det här med dottern? Antingen var du där som vittne och såg hela förloppet eller så är dottern vittnet. Hur det isåfall rubriceras som dråp låter märkligt.
Tycker du att det skall räknas till självförsvar?
Citera
2026-08-30, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Tycker du att det skall räknas till självförsvar?
Det kan jag inte svara på eftersom jag inte vet vad som har hänt.
Citera
2026-08-30, 22:55
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Det kan jag inte svara på eftersom jag inte vet vad som har hänt.
Fast uppenbarligen tyckte du att dråp var fel rubricering....
Citera
2026-08-30, 22:55
Medlem
Skyddade en far sin dotter och fick sätta livet till för det?
Citera
2026-08-30, 22:57
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagisdanne
Skyddade en far sin dotter och fick sätta livet till för det?

Vissa säger det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in