2026-08-30, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Tror få du göra i mosken. Det som skett är inte alls komplext om man ser på vad som kommit fram på väldigt kort tid, övertygande tekniska bevisning, samt ett regelverk där det inte råder tolkningstvivel.
Att du då tycker detta är komplext då misstänker jag att du inte är van vid ett samhälle där man litar på att andra skall följa reglerna.
Vi är vana vid ett samhälle där man litar på att alla skall följa reglerna, håll fullgod uppsikt 360 grader runt, undvik farleder där det åker stora fartyg.
Citera
2026-08-30, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronhjort111
Om det räckte med att en part brustit i att hålla uppsikt så skulle dessa olyckor ske betydligt oftare. Nu är de extremt sällsynta eftersom det är så ovanligt att båda parter missar den andra. Denna typ av olyckor är extremt ovanliga. Det krävs att båda brister i att hålla uppsikt, vilket båda har en skyldighet till.

Båda.
Skulle alla fraktfartyg framföras med en kapten som jobbar med administration och en inkompetent lots som varken tittar på radarskärmarna eller ut genom fönstret så skulle sjöolyckor ske betydligt oftare.
Citera
2026-08-30, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Skulle alla fraktfartyg framföras med en kapten som jobbar med administration och en inkompetent lots som varken tittar på radarskärmarna eller ut genom fönstret så skulle sjöolyckor ske betydligt oftare.

Jag säger inte emot det men det fråntar inte det delade ansvar som gäller för alla fartyg som framförs på sjön.
Citera
2026-08-30, 17:39
Medlem
Noterade i FUP att brodern Simon i förhör säger att Albin gjort fel

Såg även på deras spår hämtat från Skippo att de gått öster om Lilla Brattön istället för väster om där det finns en mindre farled lämpad för fritidsbåtar samt mer "raka spåret". Detta är strax efter de fått strul och bogserar. Än en gång oförklarliga beslut från Simon och Albin
Citera
2026-08-30, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Här har ni en riktigt gammal olycka från 1908 som kostade två liv. Ångfartyget Runeberg och kofärjan som bröderna färdades med...
”Hade en liknande olycka hänt idag hade det nog blivit någon form av rättsligt efterspel, som dock denna gång helt lyste med sin frånvaro, konstaterar Bengt Göran Knaborg.”

https://www.hembygd.se/osteraker/drunknade
Fast där var det väl svallvågorna från ångaren som gjorde att kofärjan välte ? Dom blev ju inte nermejade som i detta fallet.
Citera
2026-08-30, 18:05
Medlem
Citat:
Jag säger inte emot det men det fråntar inte det delade ansvar som gäller för alla fartyg som framförs på sjön.
Fast borde inte snipans kapten vara åtalad också då ? Nu är det väl bara fartygets kapten och lots som står åtalade ??
Citera
2026-08-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Fast borde inte snipans kapten vara åtalad också då ? Nu är det väl bara fartygets kapten och lots som står åtalade ??

Jo det kan man tycka. Men i detta fall var det aldrig aktuellt som jag förstått det.

Åklagaren kan avstå från åtal om det finns särskilda skäl med hänsyn till omständigheterna, exempelvis att den misstänkte har drabbats av allvarliga personliga konsekvenser till följd av brottet.
Senast redigerad av Kronhjort111 2026-08-30 kl. 18:48.
Citera
2026-08-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Snipans ”kapten” och hans son är brottsoffer, man brukar inte åtalas då.
Citera
2026-08-30, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Som ägare av en liknande båt som varit ute i hårt väder kan jag intyga att fokus ligger framåt, man tittar sällan bakåt.

Å jag kan intyga att jag alltid står med regnjacka på å huvudet ut genom kapellet för att kunna se i alla riktningar. Inte fan sitter man ner under kapellet om man inte har sikt.
Citera
2026-08-30, 18:50
Medlem
Citat:
Jo det kan man tycka.
Åklagaren kan avstå från åtal om det finns särskilda skäl med hänsyn till omständigheterna, exempelvis att den misstänkte har drabbats av allvarliga personliga konsekvenser till följd av brottet.

Inte riktigt så enkelt, det finns flera krav som måste vara uppfyllda enligt lagen för att åklagaren ska kunna ta ett sådant beslut. Det första kravet är att det är belagt att den misstänkta begått brottet och åklagaren konstaterar detta i samband med beslutet om åtalsunderlåtelse. I princip behöver den misstänkte erkänna brottet för att få åtalsunderlåtelse.

Man kan alltså bara få åtalsunderlåtelse får ett brott man har begått.

Problemet här är att snipans kapen inte ens är misstänkt för brott, trots att det här helt uppenbart att han har brutit mot flera sjövägsregler på ett mycket allvarligt sätt vilket har varit en direkt orsak till olyckan.

Det finns också flera andra krav för att åtalsunderlåtelse ska kunna ges, som näppeligen är uppfyllda i detta fallet. Men åklagaren lägger locket på, och på ett direkt korrupt sätt bara blundar för snipakaptenens brott. Riktigt allvarligt för rättssäkerheten här i landet, som i princip är satt helt ur spel.

Jag tror inte åklagaren hade kommit undan med åtalsunderlåtelse om han utrett allt korrekt och ändå försökt med det, om övriga parter i målet begärt en överprövning.
Citera
2026-08-30, 18:56
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Snipans ”kapten” och hans son är brottsoffer, man brukar inte åtalas då.

Finns ju även förolyckade brottsoffer där snipans befälhavare bedömt har ett finger med i spelet när det kommer till det juridiska ansvaret.

Hade snipans befälhavare undvikit att ligga och puttra mitt i en farled och i kombination med detta skitit i att hålla uppsikt bakåt hade olyckan inte inträffat.

Innebär inte att de två åtalade står utan skuld men oftast så krävs det två för att dansa tango som man säger.
Citera
2026-08-30, 19:00
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Vi är vana vid ett samhälle där man litar på att alla skall följa reglerna, håll fullgod uppsikt 360 grader runt, undvik farleder där det åker stora fartyg.

Precis, Misje Verde har vi flera tillfällen inte följt säkerhetsreglerna (fusk med loggböcker mm.), MV höll inte fullgod utkik 360 grader runt om och med den besättningen skulle de nog helt undvika att kasta loss?!?

Ja du må vara en blind höna men här hittade du ett korn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in