2026-08-30, 15:20
Medlem
Kan det vara så att hela affären slutar i ett antiklimax och skadestånd till kapten och lots…?!
Citera
2026-08-30, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Som ägare av en liknande båt som varit ute i hårt väder kan jag intyga att fokus ligger framåt, man tittar sällan bakåt.
Ja, uppsikt framåt, åt sidorna, sjökort / GPS samt koll på vågornas riktning räcker för att hålla föraren upptagen. Jag brukar även tänka på att köra förutsägbart, dvs köra med jämn fart och så rak kurs som vågorna tillåter.

Precis så verkar Albin ha gjort, enligt screenshots från Skippo (aktbil 40 , sid 79 -80).
Även hans bror höll påfallande rak kurs, fram till maskinbranden.

Misje Verde's radar visade tydliga radarekon från båda fritidsbåtarna i cirka 11 - 12 minuter, fram till regnskuren precis före kollisionen. Nästan ingen annan sjötrafik i området.
MV hade god tid på sig att signalera och eventuellt göra en mindre kursändring åt babord.
Senast redigerad av Skewie 2026-08-30 kl. 15:32.
Citera
2026-08-30, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Han kan väl jobba ihop med dig då. Sen kan du ta med honom mitt i natten på en oupplyst väg och ställa er där. Ni kommer er ju bli så lyckliga när ni bli överkörda, för ni fick ju rätt gudbevars, bilarna skall ju enligt lag anpassa sin fart så de kan stanna till envar tid.
Jämförelse är ganska enfaldig. Om jag vill färdas någonstans så har jag rätt att använda vägar och farleder. I det aktuella fallet var det för övrigt ljust och hyfsat bra väder.
Citera
2026-08-30, 15:29
Medlem
TouchMyShadows avatar
Okej, så snippaföraren är borde döv och blind?

Det förklarar saken. Att ingen i snipan såg något bakom sig. Bara ren otur egentligen. Så egentligen borde ingen åtalas.
Citera
2026-08-30, 15:34
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronhjort111
Delat ansvar. Så ligger det till. Det ändrar sig inte för att du skriver tusen inlägg på FB om din personliga åsikt.

Inte min åsikt, reglerna säger så. Andra tolkningar som vissa gett sig på här tyder på att de förstår vad de läser.
Citera
2026-08-30, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du bör nog hålla dig från allmänna vägar och farleder så du inte råkar ut för några olyckor.
Jag vill absolut inte bli överkörd bara för att det finns en regel som heter upphinnade båt väjer, men det vill du, galet hur mycket knäppskallar det finns.
Citera
2026-08-30, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Vilka rättsfall ?

Det har snackats mycket från AI skribenter men nåt konkret rättsfall där en farleds bredd på 6-700m bedöms som ”trång” har ingen lyckas komma upp mec

"M/T Helga vs. Rune Fiskarsson"

Fallet är för gammalt för att vara indexerat på nätet. Dommen finns inte digitaliserad men används flitigt vid sjökaptensutbildningarna så Chalmers & Kalmar osv har väl kopior. Annars begär ut från Hovrätten för Västra Sveriges domkrets. Det är från 1992 och gick aldrig vidare till HD (om jag minns rätt). HR ändrade TRs utfall.
Citera
2026-08-30, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Inte min åsikt, reglerna säger så. Andra tolkningar som vissa gett sig på här tyder på att de förstår vad de läser.

Alla som inte tycker som du är dumma i huvudet och ska förolämpas till höger och vänster. Det bygger inte trovärdighet. Jag tror faktiskt dina inlägg får motsatt effekt mot vad du ämnar framföra. Man fattar att du aldrig framfört en båt i hela ditt liv och bara random har engagerat dig i denna fråga.

Det här ärendet är komplext. Även snipan har brustit tragiskt nog.

Om det räckte med att en part brustit i att hålla uppsikt så skulle dessa olyckor ske betydligt oftare. Nu är de extremt sällsynta eftersom det är så ovanligt att båda parter missar den andra. Denna typ av olyckor är extremt ovanliga. Det krävs att båda brister i att hålla uppsikt, vilket båda har en skyldighet till.
Senast redigerad av Kronhjort111 2026-08-30 kl. 16:38.
Citera
2026-08-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dolmes
Kan det vara så att hela affären slutar i ett antiklimax och skadestånd till kapten och lots…?!

Det finns en liten sådan risk ja, framförallt pga åklagarens taffliga inkompetenta rättsvidriga agerande.
Citera
2026-08-30, 16:41
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronhjort111
Alla som inte tycker som du är dumma i huvudet och ska förolämpas till höger och vänster. Det bygger inte trovärdighet. Jag tror faktiskt dina inlägg får motsatt effekt mot vad du ämnar framföra. Man fattar att du aldrig framfört en båt i hela ditt liv och bara random har engagerat dig i denna fråga.

Det här ärendet är komplext. Även snipan har brustit tragiskt nog.

Tror få du göra i mosken. Det som skett är inte alls komplext om man ser på vad som kommit fram på väldigt kort tid, övertygande tekniska bevisning, samt ett regelverk där det inte råder tolkningstvivel.
Att du då tycker detta är komplext då misstänker jag att du inte är van vid ett samhälle där man litar på att andra skall följa reglerna.
Citera
2026-08-30, 16:45
Medlem
Mindbusinesss avatar
Här har ni en riktigt gammal olycka från 1908 som kostade två liv. Ångfartyget Runeberg och kofärjan som bröderna färdades med...
”Hade en liknande olycka hänt idag hade det nog blivit någon form av rättsligt efterspel, som dock denna gång helt lyste med sin frånvaro, konstaterar Bengt Göran Knaborg.”

https://www.hembygd.se/osteraker/drunknade
Citera
2026-08-30, 16:55
Medlem
Om det räckte med att en part brustit i att hålla uppsikt så skulle dessa olyckor ske betydligt oftare. Nu är de extremt sällsynta eftersom det är så ovanligt att båda parter missar den andra. Denna typ av olyckor är extremt ovanliga. Det krävs att båda brister i att hålla uppsikt, vilket båda har en skyldighet till.

Båda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in