2026-08-30, 16:47
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Det finns skydd och lagar på plats redan gällande falsk anmälan och förtal.

Du anser ju att alla barn och kvinnor som anmäler sexuella övergrepp är psykiskt störda och ljuger. Så detta kommer jag inte heller diskutera nåt mer med dig.

De flesta som anmäler generellt har psykiska problem, inte bara de som falskanmäler. Normala människor hamnar mycket sällan eller aldrig i dylika situationer. Tjejer med diverse störningar gör det gång på gång, och det tycker jag inte staten ska befatta sig med. Vad gör du här om du inte vill diskutera?
Senast redigerad av WordWarrior 2026-08-30 kl. 16:49.
Citera
2026-08-30, 16:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
1, vad tror du? Vad brukar vittnesmål innehålls? Saker de sett, hört upplevt och så vidare. Exempelvis i Visbyfallet fanns flertalet oberoende (kände varken BO eller GM) som upplevt BO som traumatiserad i nära anslutning till våldtäkten.

2. När vi ändå är inne på Visbyfallet så visar de att GM ljugit om minst 2 saker. Han påstår sig inte fått utlösning i polisförhör, ändå påträffas hans sperma på GM, bland annat i hennes öga. Han blånekar även inledningsvis till att han är kolatorsk. Trots förekomst i hans blod.

Du bevisar min poäng, du har en extrem dubbelmoral. Det en poddande advokat påstår är en sanning skriven i blod.

Vad andra sakkunniga vittnar om är totalt irrellevant påstår du.

1, vad tror du? Vad brukar vittnesmål innehålls? Saker de sett, hört upplevt och så vidare. Exempelvis i Visbyfallet fanns flertalet oberoende (kände varken BO eller GM) som upplevt BO som traumatiserad i nära anslutning till våldtäkten.
Återigen svarar du inte. Vad finns det för vittnesmål i de allra flesta fallen? Brukar de allra flesta fallen handla om sex på en krogtoalett? Eller tror du att de allra flesta fallen handlar om sex i slutna rum?
Du är helt sjukt otroligt slingreig. Du svarar aldrig på någonting.

2. När vi ändå är inne på Visbyfallet så visar de att GM ljugit om minst 2 saker. Han påstår sig inte fått utlösning i polisförhör, ändå påträffas hans sperma på GM, bland annat i hennes öga. Han blånekar även inledningsvis till att han är kolatorsk. Trots förekomst i hans blod.
Det var något fall där tjejen uppgett fel adress där den påstådda våldtäkten skulle ha skett, men det spelade ingen roll för fallets utgång.

Du bevisar min poäng, du har en extrem dubbelmoral. Det en poddande advokat påstår är en sanning skriven i blod.

Vet du jag har 10000000 ggr mer förtroende och tro på att han har otroligt mycket mer kunskap än dig i ämnet.

Vad andra sakkunniga vittnar om är totalt irrellevant påstår du.

Och om du menar hon från BRÅ som den sakkunniga du hänvisar till så tror jag att en advokat med erfarenhet frän rättegångar i praktiken har mer kunskap än henne. Eller vad anser du?
Vilka sakkunniga är det du lutar dig emot?
Citera
2026-08-30, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej, det är inte bra.
Men? fattar jag att nya lagar, som dessutom ändrar på ansvarsfrågor, kan ta tid att få en fungerande praktik i domstolar. ja det fattar jag och accepterar att så är det bara.
för!
när jag ställer riskerna för mestadels unga män att bli oskyldig dömda för våldtäkt
kontra riskerna för dito unga kvinnor att bli utsatta för sexbrott och! på det, den juridiska kränkningar av att inte bli trodd, inte få sin GM fälld eller ens förd inför domstol vid allvarligare kränkningar som ex våldtäkt så fattar jag vilken risk som är den största.

Men inte du tydligen...

Själv anser jag att det är hög tid att vi tar tag i denna fråga, eftersom! så många kvinnor tvingas leva med detta i sina liv både som begränsande hot och faktiskt verklighet. Får fan vara nog.

Det du beskriver om nya lagar där det tar tid att få en fungerande praktik är ett problem med rättssäkerheten. En lag.ska vara förutsägbar.

Det bör enbart vara i undantagsfall som en inte lyssnar på lagrådet.

Lagen handlar inte om att bli trodd. Den handlar inte heller om att ställa grupper mot varandra. Utan om rättssäkerhet. Om att det är en objektiv process.
Citera
2026-08-30, 16:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jocke, om det nu är så extremt lätt att bli dömd för våldtäkt, varför leder endast cirka 5% av anmälda brott till åtal.

Om det är som du påstår att en berättelse räcker så borde det väl vara närmare 100% som går till åtal.

Återigen varför svarar och bemöter du inte det vi diskuterade? Du är helt jävla otroligt tröttsam.

Alltså här diskuterade vi stödbevisningen i form av "vittnen", de har alltså inte varit på plats eller varit med i situationen över huvud taget, som fått en berättelse berättad av sin kompis (väldigt opartiskt) och att målsägandens reaktion inte spelar någon som helst roll vid berättandet och så svarar du så här?
Citera
2026-08-30, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Pubertala ungdomar är inte barn för det första, så den anklagelsen att klumpa ihop det med pedofili är bara ett oärligt sätt att diskutera en fråga där du saknar riktiga argument. Som jag nämnde tidigare så är ALLA män hebefiler. För det andra så är gränsen 15-år inte på något sätt absolut eller objektivt riktig, i synnerhet inte då flickor numera kommer i puberteten mycket tidigare än förr.

Barn upp till 13 är barn. Pedofiler är iallafall de sista övriga samhället ska lyssna på gällande barn, mognad, samtycke och när barn ska anses vara redo för sex - det bevisar du med all önskvärd tydlighet.

Sen förstår jag inte varför du tjatar om att alla män är hebefiler. Det är ju ändå inte 25+ åriga män som ska ligga med 15 åringarna. Eller som du vill, med 12 åringar.
Citera
2026-08-30, 16:57
Medlem
Citat:
De flesta som anmäler generellt har psykiska problem, inte bara de som falskanmäler. Normala människor hamnar mycket sällan eller aldrig i dylika situationer. Tjejer med diverse störningar gör det gång på gång, och det tycker jag inte staten ska befatta sig med. Vad gör du här om du inte vill diskutera?

Så det är fritt fram att våldta barn och unga som lider av psykisk ohälsa enligt dig?

Så det enda staten ska ägna sig åt gällande detta är att fria män från våldtäktsanklagelser och andra sexuella övergrepp?

Vad gör du i Sverige överhuvudtaget? Finns mer passande länder för såna som du.
Senast redigerad av gum69mo 2026-08-30 kl. 17:11.
Citera
2026-08-30, 16:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Men Jocke nu svamlar du igen.

Du, Jocke påstod att om du våldtog någon i god tro så bör du stå ansvarsfri. Jag frågade således i vilka andra brott du menar att man står fri från ansvar om man hävdar att man handlat i god tro.

Jag vet att du anser att ett nej eller sluta är otroligt tvetydigt och att du kan köra på i god tro. Handling kan vara att man puffar eller klappar, plötsligt ändrat kroppsspråk och så vidare. Tydliga signaler helt enkelt.

Om en kille gör en handling som han uppfattar som godtagen av motparten så uppfattar han naturligtvis inte att han våldtar. Förstår varför du skriver som du gör men jag är jävligt trött på ditt fulspel. Du är en motbjudande person.

Du tog ju ngt om en stulen cykel som exempel. Om jag köpt en stulen cykel i god tro så kommer jag inte att åka dit för det. Tror du något annat?
Citera
2026-08-30, 17:00
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Barn upp till 13 är barn. Pedofiler är iallafall de sista övriga samhället ska lyssna på gällande barn, mognad, samtycke och när barn ska anses vara redo för sex - det bevisar du med all önskvärd tydlighet.

Sen förstår jag inte varför du tjatar om att alla män är hebefiler. Det är ju ändå inte 25+ åriga män som ska ligga med 15 åringarna. Eller som du vill, med 12 åringar.

Vad som utgör barn eller ungdom är ingen juridisk fråga i grunden, det är biologin som avgör. En pubertal flicka är en ungdom, inte ett barn. Barn kan inte bli gravida. Det spelar ingen roll om det är unga killar eller vuxna män, staten ska inte lägga sig i, såvida ingen kommer till skada. Det är alltså omständigheterna som avgör, och sker det i en trygg miljö utan hot eller droger så finns inget problem. Sexköp av någon ska dock inte vara tillåtet innan 18 år som sagt.
Citera
2026-08-30, 17:02
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Så det är fritt fram att våldta barn och unga som lider av psykisk ohälsa enligt dig?

Så det enda staten ska ägna sig åt gällande detta är att fria män från våldtäkts anklagelser och andra sexuella övergrepp?

Vad gör du i Sverige överhuvudtaget? Finns mer passande länder för såna som du.

När en tjej anmäler våldtäkt för femte gången så måste ju strålkastarljuset riktas mot henne. Varför undanhålls detta från domstolarna? Det borde starkt vara till hennes nackdel.
Citera
2026-08-30, 17:10
Medlem
Citat:
Vad som utgör barn eller ungdom är ingen juridisk fråga i grunden, det är biologin som avgör. En pubertal flicka är en ungdom, inte ett barn. Barn kan inte bli gravida. Det spelar ingen roll om det är unga killar eller vuxna män, staten ska inte lägga sig i, såvida ingen kommer till skada. Det är alltså omständigheterna som avgör, och sker det i en trygg miljö utan hot eller droger så finns inget problem. Sexköp av någon ska dock inte vara tillåtet innan 18 år som sagt.

Barn kan bli gravida. Finns fall med 9 åriga flickor som blivit våldtagna och gravida. 9 åringar är inte någon "ungdom". 9 åriga barn är barn. 9 åriga barn är biologiskt sett inte mentalt mogna för sex och eventuella konsekvenser därutav. Varken 9 åriga pojkar eller 9 åriga flickor.

Att puberteten uppstår tidigare nu pga gifterna i vår närmiljö är ju onaturligt om nåt. Därmed ligger det inte i mäns biologi att tända på barn. Sexualiseringen av barn är ett val och något bara ni står för.

Staten lägger sig inte i när jämngamla tonåringar har sex, sålänge det sker frivilligt och med samtycke från båda parter. Så vad är det egentligen du propagerar för?
Senast redigerad av gum69mo 2026-08-30 kl. 17:13.
Citera
2026-08-30, 17:11
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Semantik, så du menar att det är väldigt långsökt att det upplevs hotfullt om någon plötsligt tar ett struptag som du föredrar att kalla det?

Att någon tar ett struptag vid en puss eller kyss är nog extrent ovanligt. Normal läggs handen på hals/nacke. Du får gärns påvisa en vanlig film (ej porr) där man tar struptag vid en kyss.

Ja, vissa är porrskadade och lyssnar på dårar ur manosfären. Något som bland annat kan ses i Uppdrag gransknings reportage "hårt sex"

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/unga-om-hart-sex-strypgrepp-typ-normen

"Professor Carolina Överlien vid Stockholms universitet har forskat på våld i ungas nära relationer. I hennes studie från 2021 medverkade knappt 1000 ungdomar mellan 15 och 19 år. Resultatet visar att nästan varannan tjej, 44,4 procent, har utsatts för någon form av sexuellt våld, någon gång i en relation."

Tycker det här visar på en stor del av problemet. Och det visar sig att killarnas sätt att drabbas är i form av anmälningar och fängelsestraff och livslångt stigma.
Jag är ju av den lite äldre sorten så jag är inte så stort fan av hur lättvindigt ungdomar verkar ha sex med varandra nuförtiden. Vad ingår t.ex. i uttrycket med att man bara strular lite med varandra? Antar att det innebär att man har sex med varandra.

Om nu både killar och tjejer agerar efter hur de genom "porren" och normer lär sig hur sex ska vara är det ju faktiskt killarna som riskerar att bli anmälda och dömda. Det kan du ju inte förneka.

Citat:
Carolina Överlien säger att tjejer ger uttryck för att de inte vill uppfattas som pryda.
– Vi har framför allt stött på unga tjejer som inte har vetat om de har rätt att säga nej när man inte vill. 15-åringar som tror att när man är ihop med någon så förväntas man ställa upp på det han önskar. Man vet inte att det är upp till en själv att sätta gränser kring sin egen kropp.

Citat:
34 procent av ungdomarna i enkäten svarar att de mått dåligt eller känt sig ledsna, rädda, oroliga på grund av sex de varit med om. Och nästan var fjärde tjej uppger att hon har haft sex mot sin vilja.
Dåligt att vara ”vanilla”
Vännerna Kassandra, Agnes, Hilda och Mirandra går på gymnasiet i Stockholm. Miranda beskriver att det bland unga finns en uppfattning om att det är dåligt att vara “vanilla”. Det vill säga en person som föredrar mjukare sex.
– Bortsett från att strypgrepp blir typ normen så är det att man ska stoppa ner fingrar i halsen på folk. Dra i håret, fyller Kassandra i.
– Det är standard att man blir lite ‘casual’ dragen i håret även när man bara strular med någon, säger Hilda.
Citera
2026-08-30, 17:12
Medlem
Citat:
När en tjej anmäler våldtäkt för femte gången så måste ju strålkastarljuset riktas mot henne. Varför undanhålls detta från domstolarna? Det borde starkt vara till hennes nackdel.

Och så ska extremfallen dras upp..... Undantagen gör inte regeln.
Senast redigerad av gum69mo 2026-08-30 kl. 17:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in