Citat:
Ursprungligen postat av
BrotherClark
Otillräcklig utbildning och kompetensbrist är ett gissel i många yrkesgrupper. Just vårdyrken, läraryrken och annat är dock extra känsligt då mer står på spel när inkompetens förekommer i sådana branscher jämfört med tex. arkitekter, konsulter eller vissa hantverksyrken.
Det bästa vore om utbildningarna säkerställer att alla deras elever som tar examen verkligen går ut med de kunskaper som krävs, men bara att göra undersköterska till en skyddad yrkestitel kan nog vara ett steg i rätt riktning.
Jag tror inte att vård och omsorgsprogrammet slarvar mer än vad det slarvas inom andra gymnasieutbildningar. Jag tror inte att det är kompetensen bland de anställda som är problemet.
Problemet är väl snarare att olika sjukhus och vårdavdelningar börjat anställa folk under diverse yrkestitlar som kanske låter bra men som inte ställer krav på utbildning. Kan tänka mig att många tjänster där det egentligen borde vara en undersköterska innehas av någon "behandlare" eller annan intetsägande titel.
Sen vet jag inte, men har det inte varit en jäkla massa strul med valideringar och skit som gjort att vissa trots dokumenterad 20 års erfarenhet i yrket inte fått kalla sig undersköterska.
Har för mig att det var rätt mycket diskussion när det var aktuellt.