2026-08-30, 15:31
Avslutad
Citat:
Från och med 1 juli 2023 är undersköterska en skyddad yrkestitel. Det innebär att man behöver ett bevis från Socialstyrelsen för att få använda titeln undersköterska inom vård och omsorg.

Den som hade en tillsvidareanställning som undersköterska när de nya reglerna började gälla den 1 juli, får fortsätta att använda titeln till och med den 30 juni 2033 utan bevis. Det gäller oavsett om du är utbildad i eller utanför Sverige.
Citat:
Varför införs skyddad yrkestitel?
Kompetensen hos undersköterskor är viktig för kvalitet och säkerhet i vård och omsorg. Riksdagen har därför beslutat att yrket ska ha en skyddad yrkestitel.

Med en skyddad yrkestitel blir det tydligt vilken kompetens en person med titeln undersköterska har. Det bidrar till trygghet för patienter, brukare och anhöriga och det gör dessutom att det blir lättare för arbetsgivare att leda och planera verksamheten på arbetsplatsen.
https://legitimation.socialstyrelsen.se/skyddad-yrkestitel-for-underskoterska/

Är detta ett bra upplägg?
Citera
2026-08-30, 15:37
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giacomina
https://legitimation.socialstyrelsen.se/skyddad-yrkestitel-for-underskoterska/

Är detta ett bra upplägg?
Svårt att säga, men visst, det kan vara någon form av garanti för att relevant utbildning genomgåtts. Å andra sidan så VET jag att man i princip godkände alla som ens närvarade på utbildningen godkändes utan att för den delen ha den kunskap som torde förvänts. Så troligen så är legitimationen bara en onödig grej.
Citera
2026-08-30, 15:40
Medlem
olasvenssons avatar
Vi golvläggare borde också ha det. Jag läste Byggteknisk Golv. Tyvärr finns det golvläggare som inte gått utbildningen.
Citera
2026-08-30, 15:49
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Vi golvläggare borde också ha det. Jag läste Byggteknisk Golv. Tyvärr finns det golvläggare som inte gått utbildningen.

Det är väl inte många hantverksyrken kvar där yrkesbevis eller gesällbrev betyder något?

Å andra sidan krävs det kanske inte så mycket yrkesskicklighet nu för tiden med klickgolv och allt vad det heter.
Citera
2026-08-30, 16:00
Medlem
Otillräcklig utbildning och kompetensbrist är ett gissel i många yrkesgrupper. Just vårdyrken, läraryrken och annat är dock extra känsligt då mer står på spel när inkompetens förekommer i sådana branscher jämfört med tex. arkitekter, konsulter eller vissa hantverksyrken.

Det bästa vore om utbildningarna säkerställer att alla deras elever som tar examen verkligen går ut med de kunskaper som krävs, men bara att göra undersköterska till en skyddad yrkestitel kan nog vara ett steg i rätt riktning.
Citera
2026-08-30, 16:12
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Otillräcklig utbildning och kompetensbrist är ett gissel i många yrkesgrupper. Just vårdyrken, läraryrken och annat är dock extra känsligt då mer står på spel när inkompetens förekommer i sådana branscher jämfört med tex. arkitekter, konsulter eller vissa hantverksyrken.

Det bästa vore om utbildningarna säkerställer att alla deras elever som tar examen verkligen går ut med de kunskaper som krävs, men bara att göra undersköterska till en skyddad yrkestitel kan nog vara ett steg i rätt riktning.

Jag tror inte att vård och omsorgsprogrammet slarvar mer än vad det slarvas inom andra gymnasieutbildningar. Jag tror inte att det är kompetensen bland de anställda som är problemet.

Problemet är väl snarare att olika sjukhus och vårdavdelningar börjat anställa folk under diverse yrkestitlar som kanske låter bra men som inte ställer krav på utbildning. Kan tänka mig att många tjänster där det egentligen borde vara en undersköterska innehas av någon "behandlare" eller annan intetsägande titel.

Sen vet jag inte, men har det inte varit en jäkla massa strul med valideringar och skit som gjort att vissa trots dokumenterad 20 års erfarenhet i yrket inte fått kalla sig undersköterska.

Har för mig att det var rätt mycket diskussion när det var aktuellt.
Citera
2026-08-30, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Svårt att säga, men visst, det kan vara någon form av garanti för att relevant utbildning genomgåtts. Å andra sidan så VET jag att man i princip godkände alla som ens närvarade på utbildningen godkändes utan att för den delen ha den kunskap som torde förvänts. Så troligen så är legitimationen bara en onödig grej.
Och din synvinkel är ifrån en sjuksköterskas perspektiv.
Citera
2026-08-30, 16:20
Medlem
Smekarn87s avatar
Om man har en äldre anställning med mindre eller annan utbildning än vad titeln stipulerear. Då ska de äldre undersköterskorna få studera på betald arbetstid.
Citera
2026-08-30, 16:32
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giacomina
Och din synvinkel är ifrån en sjuksköterskas perspektiv.
Ja, det är riktigt. Jag kan även anse att sjuksköterskor godkänns lite för enkelt, i alla fall har det varit så historiskt. Nu har jag inte med grundutbildningen att göra längre, men jag tycker absolut att man ska ha rätt stränga krav på godkännande.
Citera
2026-08-30, 21:07
Medlem
talcsofts avatar
Byråkrati så det ser ut som att man gör något.
Delas ut som smågodis till folk som sovit sig igenom komvux-utbildningen. Slag i luften om du frågar mig.
Det riktiga filtret för att höja kvaliteten är språkkravet som kommit. På sikt behöver man fråga sig varför så få svenskar vill jobba inom yrket.
Har ingen insyn i hur det går till på gymnasiet.
Citera
2026-08-30, 21:12
Medlem
talcsofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
massa strul med valideringar och skit som gjort att vissa trots dokumenterad 20 års erfarenhet i yrket inte fått kalla sig undersköterska.

Validering är knepigt ibland. Ja du kan ha 20 år erfarenhet men du måste nå kunskapsmålen i kurserna som ingår i undersköterskan. Suttit i samtal där personen inte kan redogöra varför du ska tvätta händerna. Bara att det är bra att göra det. Personen vet inte vad mikrober är.

Du beskriver en patient som har symptom på farligt lågt blodsocker, och är diabetiker. Personen svarar bara "Ring SSK, Ring SSK". Ja men hen svarar inte, du måste agera. Vad gör du? Personen har ingen aning.
Citera
2026-08-30, 21:42
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Validering är knepigt ibland. Ja du kan ha 20 år erfarenhet men du måste nå kunskapsmålen i kurserna som ingår i undersköterskan. Suttit i samtal där personen inte kan redogöra varför du ska tvätta händerna. Bara att det är bra att göra det. Personen vet inte vad mikrober är.

Du beskriver en patient som har symptom på farligt lågt blodsocker, och är diabetiker. Personen svarar bara "Ring SSK, Ring SSK". Ja men hen svarar inte, du måste agera. Vad gör du? Personen har ingen aning.

Högst troligt har personen en ganska god aning om den är anställd som undersköterska. Nu är det som sagt några år sedan förändringarna så det är väl egentligen bara att googla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in