Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Det har redan hävdats i andra rättsfall att farleden är trång, ett fartyg på 100 med flera tusen ton har inte samma manövermöjliheter som en liten fritidsbåt är en självklarhet.
Sen har fartyget brustit i att ge signal och dubbelkolla att fritidsbåten lämnat fri passage.
Ja, du har helt rätt. JAg har postat flera inlägg i tråden med hänvisningar till flera rättsfall där detta slås fast, och även transportstyrelsens skrift om sjövägsregler där de i klartext berättar om såväl 300m som 700m breda farleder som bedömts som trånga.
OCh det mest fantastiska, otroliga, av allt. Åklagaren i detta målet har själv drivit ett rättsfall där han fått igenom att just denna farleden är att betrakta som en trång farled i lagens mening, och då gällande en olycka som inträffade i en bredare del av farleden, än denna.
Det finns troll i tråden som fantiserar om att farleden är kilometerbred i denna del, det var det där z-trollet har jag för mig. Ett av trådens mesta troll som bara ljuger hela tiden.
Men faktum är att i FUP framkommer att utredningen kommer fram till det som jag sagt många gånger i tråden så gott som från start, farleden är inte mer ca 300m bred här, och då räknas mötande halva av farleden in också.