Citat:
Ursprungligen postat av
LudvigSigurdDavid
Jag kanske tycka att dåliga betyg från 80-talet säger ungefär noll, om man nu inte hänger med ingenjörer eller möjligen läkare (eller jurister!). Jag skulle nog säga att vad ens föräldrar har/hade för status och den ”klass” man växt upp i, är en betydligt mer talande parameter som kan betyda att man antingen uppför sig ledigt eller hävdar sig i kretsen.
Vad vet vi egentligen om miljön TN rört sig i? BO var väl jurist? Jag inbillar mig att TN gärna ville vara kulturknutte i innerstan? I de kretsarna kan dåliga betyg från 80-talet snarare vara regel än undantag. Många i den generationen i Stockholm som arbetar med kultur består av folk med obehandlad ”adhd” med urusla betyg och som tagit revansch med hjälp av talang, bra kontakter och hårt arbete.
BO var ju uppenbart framgångsrik och gissningsvis bra i skolan. Jag tänker att TN och BOs romans(?) eventuellt var en relation mellan två olika kretsar som inte är så vanlig (enl mig) nämligen bank/jurist och konst/kultursfären.
Ironiskt nog så hängde ju MGM med just en jurist. Alltså stipulerar du ett undantag som även du tycker kan vara relevant i just det här enskilda exemplet.
Det ena utesluter inte det andra.
Självklart är klass och status i uppväxtmiljön också faktorer som påverkar en människa. Studieförmåga och betyg kan samtidigt vara andra faktorer.
Jag tror att uppväxtmiljön och föräldrarnas klasstillhörighet formar en människa mer än studie(o)förmåga och betyg, men det betyder inte att vissa faktorer är helt avgörande och andra faktorer är helt irrelevanta.
Biskopen har redan uttryckt sig elegant kring detta när han skrev ungefär:
Det krävs många pusselbitar för att se hela bilden.