Igår, 22:28
Medlem
Tintin257s avatar
Jag kan delvis hålla med om att betyg som är sisådär 20-25 år gamla kanske inte säger så mycket om vem en person är idag men samtidigt är det i det här skedet intressant att ta fram alla pusselbitar som finns för att se vad man eventuellt kan få fram av dem. Tänker också på t ex styckmörderskan i Askersund (2014) som var väldigt duktig i skolan, plikttrogen på arbetet etc - hennes lärare ska ha sagt att om man ställde upp alla hennes elever från den tiden på rad så var den aktuella personen den sista hon skulle tro var kapabel att göra något så fruktansvärt. Givetvis fanns det tecken som t ex stark svartsjuka som kan förklara vad som drev henne till att göra det hon gjorde. Så tecken finns troligtvis alltid ~ det är bara lättare att se dem när man har facit så pusslandet kan absolut bidra. Vi får hoppas att vi får veta mer efter häktningsförhandlingen på fredag.
Citera
Igår, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Jag kan delvis hålla med om att betyg som är sisådär 20-25 år gamla kanske inte säger så mycket om vem en person är idag men samtidigt är det i det här skedet intressant att ta fram alla pusselbitar som finns för att se vad man eventuellt kan få fram av dem. Tänker också på t ex styckmörderskan i Askersund (2014) som var väldigt duktig i skolan, plikttrogen på arbetet etc - hennes lärare ska ha sagt att om man ställde upp alla hennes elever från den tiden på rad så var den aktuella personen den sista hon skulle tro var kapabel att göra något så fruktansvärt. Givetvis fanns det tecken som t ex stark svartsjuka som kan förklara vad som drev henne till att göra det hon gjorde. Så tecken finns troligtvis alltid ~ det är bara lättare att se dem när man har facit så pusslandet kan absolut bidra. Vi får hoppas att vi får veta mer efter häktningsförhandlingen på fredag.

Ett synnerligen väl avvägt inlägg. Biskopen lyfter på hatten. Kanske borde vi göra som den romerske triumfatorn och låta en slav stå bakom oss och viska: ”Memento mori” medan våra teorier skrider in på Forum. Låt dem alltså få paradera en stund, men förväxla för allt i världen icke triumftåget med sanningen.

Det är en hållning Biskopen gärna övar på. Högmodet må bära lagerkransen, men ödmjukheten bör hålla i tömmarna
Citera
Idag, 08:58
Medlem
Så här jick det nog till .dom började bråka..alt att hon bad honom att åka hem..han slog henne så hon föll på golvet.och det sluta med att han hämtade en kniv och högg ihjäl henne..vila i frid vackra åsa
Citera
Idag, 09:32
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Tar tillbaka min kritik om betygen, det är såklart en pusselbit - men har så många exempel i min närhet på människor med urusla gymnasiebetyg som lite senare i livet hittade andra vägar och idag har strålande karriärer.

Jag tror då snarare att en tidigt skadad självkänsla (pappan?), sitter i kroppen livet ut och i situationer av _upplevt_ svek och motgångar, kan aktivera flyktbeteende eller våldsamheter.

Är det inte lite typiskt män, att inte söka hjälp för sina problem? Uppenbart att GM haft utbrott av psykiskt våld tidigare, t o m orosanmäld av mamman till de egna barnen. Tycker man har ett ansvar att reda ut sina problem om man valt att skaffa barn och envisas med att vilja ha relationer med kvinnor.
Senast redigerad av allegrageller Idag kl. 09:34.
Citera
Idag, 10:12
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tar tillbaka min kritik om betygen, det är såklart en pusselbit - men har så många exempel i min närhet på människor med urusla gymnasiebetyg som lite senare i livet hittade andra vägar och idag har strålande karriärer.

Jag tror då snarare att en tidigt skadad självkänsla (pappan?), sitter i kroppen livet ut och i situationer av _upplevt_ svek och motgångar, kan aktivera flyktbeteende eller våldsamheter.

Är det inte lite typiskt män, att inte söka hjälp för sina problem? Uppenbart att GM haft utbrott av psykiskt våld tidigare, t o m orosanmäld av mamman till de egna barnen. Tycker man har ett ansvar att reda ut sina problem om man valt att skaffa barn och envisas med att vilja ha relationer med kvinnor.
Håller helt med om att uppväxten med största sannolikhet satt sina spår hos TN och att det är en av de absolut viktigaste pusselbitarna. Vi vet väl inte vad orosanmälan innehöll? Den kan ju teoretiskt ha gällt att det saknades rutiner och att de inte fick tillräckligt med näringsrik mat när de var hos TN (eller vad som helst men inte nödvändigtvis våld).
Om man ska generalisera så är stigmat för att söka hjälp mycket större hos män så de tenderar att söka hjälp i mindre utsträckning. Många gånger kan det säkert också bero på att de inte inser att de har problem för problemet ligger ju hos någon annan (kan givetvis också gälla kvinnor). Absolut enig kring det egna ansvaret..
Citera
Idag, 12:03
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apperception
Jag tycker att ”bygga en fasad i fyrtio år” är intressant. För även om TN till sist fick ett välbetalt jobb i en högkulturell miljö, så försvinner inte ett bildningskomplex hux flux. Den som är bildad, tar sin bildning för given. Den som är obildad, tenderar att försöka dölja detta i ”finare sammanhang”.

Ja, detta med skolbetygen är talande på många sätt.
Jag kanske tycka att dåliga betyg från 80-talet säger ungefär noll, om man nu inte hänger med ingenjörer eller möjligen läkare (eller jurister!). Jag skulle nog säga att vad ens föräldrar har/hade för status och den ”klass” man växt upp i, är en betydligt mer talande parameter som kan betyda att man antingen uppför sig ledigt eller hävdar sig i kretsen.

Vad vet vi egentligen om miljön TN rört sig i? BO var väl jurist? Jag inbillar mig att TN gärna ville vara kulturknutte i innerstan? I de kretsarna kan dåliga betyg från 80-talet snarare vara regel än undantag. Många i den generationen i Stockholm som arbetar med kultur består av folk med obehandlad ”adhd” med urusla betyg och som tagit revansch med hjälp av talang, bra kontakter och hårt arbete.

BO var ju uppenbart framgångsrik och gissningsvis bra i skolan. Jag tänker att TN och BOs romans(?) eventuellt var en relation mellan två olika kretsar som inte är så vanlig (enl mig) nämligen bank/jurist och konst/kultursfären.
Citera
Idag, 12:49
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Jag kanske tycka att dåliga betyg från 80-talet säger ungefär noll, om man nu inte hänger med ingenjörer eller möjligen läkare (eller jurister!). Jag skulle nog säga att vad ens föräldrar har/hade för status och den ”klass” man växt upp i, är en betydligt mer talande parameter som kan betyda att man antingen uppför sig ledigt eller hävdar sig i kretsen.

Vad vet vi egentligen om miljön TN rört sig i? BO var väl jurist? Jag inbillar mig att TN gärna ville vara kulturknutte i innerstan? I de kretsarna kan dåliga betyg från 80-talet snarare vara regel än undantag. Många i den generationen i Stockholm som arbetar med kultur består av folk med obehandlad ”adhd” med urusla betyg och som tagit revansch med hjälp av talang, bra kontakter och hårt arbete.

BO var ju uppenbart framgångsrik och gissningsvis bra i skolan. Jag tänker att TN och BOs romans(?) eventuellt var en relation mellan två olika kretsar som inte är så vanlig (enl mig) nämligen bank/jurist och konst/kultursfären.

Ironiskt nog så hängde ju MGM med just en jurist. Alltså stipulerar du ett undantag som även du tycker kan vara relevant i just det här enskilda exemplet.

Det ena utesluter inte det andra.

Självklart är klass och status i uppväxtmiljön också faktorer som påverkar en människa. Studieförmåga och betyg kan samtidigt vara andra faktorer.

Jag tror att uppväxtmiljön och föräldrarnas klasstillhörighet formar en människa mer än studie(o)förmåga och betyg, men det betyder inte att vissa faktorer är helt avgörande och andra faktorer är helt irrelevanta.

Biskopen har redan uttryckt sig elegant kring detta när han skrev ungefär:
Det krävs många pusselbitar för att se hela bilden.
Senast redigerad av apperception Idag kl. 12:54.
Citera
Idag, 12:56
Medlem
Djupt uringade tshirts verkade han tycka om! Personligen tycker jag det är skitfult!
Citera
Idag, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apperception
Ironiskt nog så hängde ju MGM med just en jurist. Alltså stipulerar du ett undantag som även du tycker kan vara relevant i just det här enskilda exemplet.

Det ena utesluter inte det andra.

Självklart är klass och status i uppväxtmiljön också faktorer som påverkar en människa. Studieförmåga och betyg kan samtidigt vara andra faktorer.

Jag tror att uppväxtmiljön och föräldrarnas klasstillhörighet formar en människa mer än studie(o)förmåga och betyg, men det betyder inte att vissa faktorer är helt avgörande och andra faktorer är helt irrelevanta.

Biskopen har redan uttryckt sig elegant kring detta när han skrev ungefär:
Det krävs många pusselbitar för att se hela bilden.
Sant.

Jag ska vara ärlig, alla detaljer som kommer upp om denne TN intresserar mig. Jag hoppas, inte minst för de anhörigas skull, att det bringas klarhet i vad som hänt och varför.
Citera
Idag, 13:29
Medlem
CombatPigs avatar
Jag tror inte man ska stirra sig blint på hans betyg och därmed döma honom som person.
Jag själv kommer från en klassisk arbetarbakgrund och de flesta av mina manliga vänner (inklusive jag själv) hade så usla betyg efter avslutad grundskola att vi tyckte det var kul att bräcka varandra i vem som var sämst.

Det var väl häften av gänget som sedan valde att studera vidare och resten gick den praktiska vägen. Skolbetygen definierar inte vem du är som person, det är en helt annan sak och att döma en människa på grund av detta visar om något hur obildad man själv är som person.
Citera
Idag, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOrangeCat
Djupt uringade tshirts verkade han tycka om! Personligen tycker jag det är skitfult!
Ja den där stilen känns igen. Sladdriga nikotingula t-shirts för 1200 spänn. Jag såg nån bild där han hade hatt. Skall nog signalera något man hittat morfars vind utöver skydd mot solen. Egentligen är har det lagts enorm möda på precis rätt hatt och om personen ens kan bära den utan att se utklädd ut. Spontant, bohemiskt och lite busigt med bonusen att den trollar bort flinten. Ofta är denna stil allt annat än spontan.

Tror det vara Cissi Wallin som skrev på Instagram att TN gillade ”flådiga restauranger”. Det går bra ihop med T-shirts, hatt och den person som tonar upp sig.

För många är det ett statement att man har besökt och uppskattar vissa krogar och lätt att skylta med.

Skulle inte förvåna mig om det framkommer att TN hade en fixed-gear-cykel.
Citera
Idag, 14:27
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatPig
Jag tror inte man ska stirra sig blint på hans betyg och därmed döma honom som person.
Jag själv kommer från en klassisk arbetarbakgrund och de flesta av mina manliga vänner (inklusive jag själv) hade så usla betyg efter avslutad grundskola att vi tyckte det var kul att bräcka varandra i vem som var sämst.

Det var väl häften av gänget som sedan valde att studera vidare och resten gick den praktiska vägen. Skolbetygen definierar inte vem du är som person, det är en helt annan sak och att döma en människa på grund av detta visar om något hur obildad man själv är som person.

Jag upplever inte att någon i den här tråden har påstått att skolbetyg definierar vem någon är som person; inte heller att dåliga skolbetyg skapar en mördare; inte heller att ickeakademisk bakgrund gör någon till en sämre person.

Jag har följt den här tråden från dag ett och jag har läst alla drygt 5 000 inlägg.

För mig är det solklart att det här med MGM:s usla betyg ska ställas i relation till samtliga övriga uppgifter om MGM. Det är alltså inte en allmän diskussion om skolbetyg och vad skolbetyg allmänt säger om en persons karaktär eller karriärsmöjligheter.

För mig är det solklart att alla övriga uppgifter om MGM har gjort att även skolbetygen blir intressanta i just det här sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in