Citat:
Ursprungligen postat av
1754
Det du skriver är att du tycker att det är ok att hans liv blir förstört för att hon av någon anledningen anmäler han för våldtäkt som han inte har begått.
Nej, det är inte vad jag skriver. Herregud vad folk missförstår! Försök hänga med i svängarna nu:
Något har redan hänt, ett brott är redan begånget och liv är redan förstörda. Detta går liksom inte att backa bakåt och ta tillbaka. Och då diskuterar jag vilket av dessa två saker som skulle vara
värst:
1. Att ett barn har blivit våldtaget av en gubbe. Anmäler det. Men sedan inte vågar stå för det oh därmed tar tillbaka (de sanna) anklagelserna. Och då blir åtalad för falsk tillvitelse... Först våldtagen, sedan åtalad för falsk tillvitelse (fast sanningen är att hon har blivit våldtagen av gubben). Det barnet kommer förmodligen inte orka leva med detta och ta sitt liv, är min farhåga.
Eller:
2. En gubbe blir falskt anklagad för våldtäkt av ett barn,
men hon tar (tack och lov) tillbaka anklagelserna mot honom. Och hon åtalas och han får en rimlig chans att få upprättelse. Och det finns möjlighet att hon blir dömd för sitt grova brott: falsk angivelse. Gubben får en rimlig chans att få tillbaka delar av det liv han förlorade. Han får upprättelse om det visar sig att detta var falsk tillvitelse.
Av dessa två ting, så anser jag att nummer 2 är det bästa. Eftersom där får brottsoffret upprättelse. Och inget barn har blivit våldtaget och sedan åtalad.
Men du kanske hellre vill att ett barn ska ha blivit våldtaget och sedan åtalad? Visst, det ante mig, med tanke på vad du har skrivit i en annan forumdel......
Citat:
Ursprungligen postat av
1754
Även om hon nu är den som står åtalad så har samhället redan dömt denna man.
Han har en chans att få upprättelse, om det visar sig att flickan har ljugit.
Men snacka om att barnet är dömd av samhället! Dömd av samhället som falsk tillvitare. Medans vi ännu inte vet: hon kanske verkligen har blivit våldtagen. Men inte vågar stå upp för det som är sanningen och därav drar tillbaka anklagelserna. Försök att tänka dig in i det perspektivet. Om du kan.
Tänk dig att du som grabb, under 15 år. Hade blivit analt våldtagen av en 50+ gubbe. Du anmäler det hela på inrådan av en annan person. Men han frias. Och du har påtryckningar att dra tillbaka anmälan, av någon anledning. Så du drar tillbaka anmälan (fast du våldtogs av honom) och plötsligt så står du åtalad för falsk angivelse. Vid 15 års ålder. Ditt liv har knappt börjat. Men du har redan hunnit bli våldtagen av en gubbe
och åtalad för ett grovt brott. Redan dömd av samhället för ett brott du inte har begått. Då du är brottsoffret. kan du försöka föreställa dig detta? Du tycks ju iaf. ha god inlevelseförmåga med gubben. kan du försöka ha det för ett barn också?
Och med allt detta sagt: så vet vi ännu inte. Vad som stämmer och inte stämmer. Men om flickan har ljugit om våldtäkt, så finns det iaf. en rimlig chans till upprättelse för gubben. Iom. åtalet mot barnet.