2026-08-30, 01:41
Medlem
Detta handlar uppenbarligen inte om eleverna är invandrare, svenskar, eller andra generationens invandrare. Det handlar om att dagens ungdomar har NOLL respekt!!!! Helt jävla ärligt. Lärare får inte disciplinera barn, föräldrar får inte disciplinera barn, alla ska va så jävla snälla i Sverige. Ingen vågar läxa upp barn och ungdomar. Jag lärde mig många läxor genom utskällningar och obekväma pinsamma situationer , ibland måste man sätta ungdomar på plats.
Citera
2026-08-30, 01:47
Medlem
1754s avatar
Invandrare som inte kunde sköta sig som vanlgt antar jag. Kasta in fanskapen bland babianerna så kanske dom inte är så kaxiga längre.
Citera
2026-08-30, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Nej det måste vara blattar. alldeles för konstigt annars.
vad är det för magisk skola du pratar om?
Är den byggd av bacon?
Sjölins Gymnasium

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Han har nog dessvärre rätt där. Det framstår som om det kan vara något påhittat av inhemska förmågor. Sjölins är en något bättre skola, med enbart teoretiska ämnen (alltså inga fordonsprogram eller industriprogram, gymnasiesärskolor eller vad sådant nu heter idag) och en tämligen väl inarbetad kundgrupp bland övre medelklass och lägre överklass.

Det handlar om barn till mellanchefer som vill läsa vidare, till ganska stor del, enligt uppgift.

Tyvärr verkar slapp uppfostran och intryck från kulturer av lägre stående slag även ha letat sig hit. Trist. Mycket, mycket trist.
Hon. Annars är jag benägen att hålla med dig.
Citera
2026-08-30, 02:34
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Gymnasiet dessutom, pinsamt.

Det här är väl nästan det man reagerar mest på. Känns som dagens ungdom är en hel etapp efter i utvecklingen. Gårdagens högstadiebeteende är dagens gymnasiebeteende. På min tid var gymnasiet punkten där man på allvar märkte att man tagit sig in i vuxenvärlden. Krav som ställs, eget ansvar, karriärsval osv. Helt ny bekantskapskrets, helt nya sociala normer. Skolgårdsbus var otänkbart.

Nu för tiden verkar gymnasiet mest vara en förlängning av uppfostringsprocessen. Och det verkar misslyckas på den punkten...
Senast redigerad av alternativtkonto11 2026-08-30 kl. 02:36.
Citera
2026-08-30, 07:49
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23hallon
Detta handlar uppenbarligen inte om eleverna är invandrare, svenskar, eller andra generationens invandrare. Det handlar om att dagens ungdomar har NOLL respekt!!!! Helt jävla ärligt. Lärare får inte disciplinera barn, föräldrar får inte disciplinera barn, alla ska va så jävla snälla i Sverige. Ingen vågar läxa upp barn och ungdomar. Jag lärde mig många läxor genom utskällningar och obekväma pinsamma situationer , ibland måste man sätta ungdomar på plats.
Så är det. Vuxenvärlden fegar ur och låter slynglar bete sig gränslöst.
Citera
2026-08-30, 07:54
Medlem
Hörde att det gäller en skola från Rinkeby?
Citera
2026-08-30, 07:56
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23hallon
Detta handlar uppenbarligen inte om eleverna är invandrare, svenskar, eller andra generationens invandrare.

Klart det handlar om andra kulturer, Svenska samhället har i grunden sina regler skapade efter högt förtroenden för ett ärligt och skötsamt folk. Nu har vi inte längre ett sådant samhälle men dagens politiker envisas med att försöka behålla den gamla synen på att alla är lika och sköter sig jättebra.
Citera
2026-08-30, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pidr
Vi vet redan vad det är! Hade det varit svenska ungdomar så hade där varit bild i media.
Alltid samma. Vem hade fotat dem i så fall? Var tidningarna där, innan de blev utkörda?
Citera
2026-08-30, 09:59
Medlem
Hade jag varit Jonas Wahlström hade jag släppt ut lejonen på dessa äckliga ungdomar.
Citera
2026-08-30, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
En tredjeklassare från från Sjölins gymnasium Södermalm som kramar en gris på Skansen (filmad i dag).

https://www.instagram.com/fire.flys26/reel/DclSW4IMG3q/
Har det med saken att göra? Han jagar inte grisen.
Citera
2026-08-30, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Befem
K

Konfessionell? Pratar du om kristna eller judiska barn? Hur många muslimska friskolor finns det i Sverige?

Åtminstone en, där jag bor.
Men dom får inte ha religion på schemalagd skoltid.

En snabb sökning visar minst 4 till.

Tidigare var dom såklart många, många fler:
https://www.nyhetsbyranjarva.se/pa-fem-ar-har-22-muslimska-friskolor-stangts/

Man kan ju ha olika åsikter om att stänga ner konfessionella skolor där barn uppfostras i andra seder än vad svenskarna är vana vid. Men det finns ju ganska många som "under skoltid" följer läroplanen, men "på fritiden" fortsätter med verksamhet som inte är förenlig med skolplanen. Gränsen mellan "skoltid" och "fritid" är ofta flytande.
Det gäller nog inte bara muslimska skolor, även om deras seder kanske skiljer sig mer från svenska än vad t.ex. katolska eller judiska seder gör.
Citera
Maviels avatar

Moderatormeddelande

Postat av Maviel 2026-08-30, 10:04
Moderator
Att spekulera vilken skola det handlar om, eller vilka ungdomarna var är självfallet ok. Men att dra spåret till invandringspolitik är off topic. Politik diskuteras lämpligen i Politikdelarna av forumet.

Vi har även ett regelverk gällande HMF. Läs gärna igenom detta och försök följ det. Det är fullt möjligt att diskutera utan att aktivt bryta mot regeln. Fundera på om ditt inlägg tillför diskussionen något. Om inte låt bli att posta det.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in