2026-08-29, 17:17
Medlem
För mig känns det som att äntligen funkar kroppen som det var meningen. Innan åt jag alldeles för mycket och mådde inte bra.
Citera
2026-08-29, 17:48
Medlem
Old-Crows avatar
Eftersom eventuella biverkningar är väldigt individuella så kan jag bara svara hur det verkat på mig personligen. Hade lite huvudvärk och illamående första veckan. Även lite magproblem (ömsom hård, ömsom lös). Därefter har jag inte känt några konstigheter. Hungerkänslorna har mer eller mindre försvunnit vilket för min del inneburit att jag kunnat skippa allt småätande mellan måltiderna. Jag äter en lätt frukost och därefter en middag. That’s it.

Har tappat 25 kg på ca 1,5 år vilket gjort att jag numera kan motionera utan att få ont i lederna och livet har blivit betydligt enklare att leva. Mår som en kung!
Senast redigerad av Old-Crow 2026-08-29 kl. 17:51.
Citera
2026-08-29, 20:05
Medlem
Spotlifes avatar
Händer ingenting!

Alla svarar inte på Ozempic.

Why Ozempic doesn’t work for everyone: Scientists just found a hidden reason
https://www.sciencedaily.com/releases/2026/04/260411022029.htm
Citera
2026-08-29, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hur känns det att ta Ozempic etc? Är man mätt hela dagarna typ?

Jag kan känna ibland sug på saker. Typ nu är jag sjukt sugen på pizza. Sånt försvinner? Det är ju antagligen blodsockret som går lågt på mig och då har mina dopaminvägar byggts upp så jag blir kemiskt sugen på mat för att få upp dopaminet också typ.

Vad säger ni som äter Ozempic och liknande, hur är känsla när man går på den medicinen?
Tagit det 1,5 år. Helt individuellt. Man måste ha diabetes för att få förmån. Annars Mounjaro, samma sak annat namn, kostar strax under 3000 sek/mån.
Tänk på att 40% av viktminskningen är muskeltapp. Aldrig känt ökad mättnad, samma blodsocker något lättare. Ta Ozempic, bli ett fysvrak. Tänkte hoppa av, men är tydligen bra för hjärtat.
Kör bara startdos numer, för att kunna träna.
Men, jfr inte, helt individuellt. Kräver starka tarmar.
Citera
2026-08-29, 20:41
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalvilsen
Tagit det 1,5 år. Helt individuellt. Man måste ha diabetes för att få förmån. Annars Mounjaro, samma sak annat namn, kostar strax under 3000 sek/mån.
Tänk på att 40% av viktminskningen är muskeltapp. Aldrig känt ökad mättnad, samma blodsocker något lättare. Ta Ozempic, bli ett fysvrak. Tänkte hoppa av, men är tydligen bra för hjärtat.

Av rent intresse, vad var din startvikt, och vad har du uppnått idag? Antar att fråga om du är man eller kvinna är relevant i sammanhanget men du behöver självklart inte säga det.

Känner en hel del som gått ner ordentligt på främst Mounjaro. Det värsta verkar vara biverkningar som illamående.
Citera
2026-08-29, 21:12
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:

Jag kan känna ibland sug på saker. Typ nu är jag sjukt sugen på pizza. Sånt försvinner? Det är ju antagligen blodsockret som går lågt på mig och då har mina dopaminvägar byggts upp så jag blir kemiskt sugen på mat för att få upp dopaminet också typ.

Vad säger ni som äter Ozempic och liknande, hur är känsla när man går på den medicinen?

Jag får Ozempic för min diabetes och :
Öl smakar skit numera - lusten att dricka har minskar betydligt. Den finns inte där helt enkelt.
Intag av god mat ger inte samma behagskänsla som förr. Aptiten har minskat rejält.
Magen är helskum - kan få plötslig diarre out of the blue några minuter efter en måltid.
Kan hända några gånger i veckan.
Känns dock helskönt i magen efter en sån urladdning, får spola två - tre gånger.
Har alltid varit trög i magen tidigare, så detta är faktiskt en "förbättring" i sammanhanget.
Illamående ibland.
Tappat >13 kilo - alla gamla kläder (ffa brallor) hänger som på ett fyllo numera.
Sockret, både kort och långtids är bra.
Man blir inte piggare, rörligare och mindre trött. Iaf inte jag (61år)
Citera
2026-08-29, 21:18
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Tycker också det är fusk och ohälsosamt, däremot att sitta och hoppas att folk blir sjuka är ju bara skruvat.

Om din oro är att du måste utmärka dig så kan du vara lugn, det syns på 15 mil när en tjockis har gjort operation eller tagit Ozempic, det ser inte alls bra ut.
Fusk för vad? Vad består fusket i? Har aldrig fattat denna tankegången. Fusk i att inte känna sig hungrig?
Citera
2026-08-29, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalvilsen
Mounjaro är inte samma sak men annat namn, kostnaden är också mer än 3000SEK/mån.
Det har andra ämnen i sig om än med syftet att imitera GLP-1.
Du blandar ihop det med wegovy.

Tar själv wegovy,, men har mått extremt illa sen jag trappade upp från 0.25mg till 0.5mg.

Tyckte 0.25mg fungerade bra, i alla fall dag 2-4 efter dosen. Kände mig bara nöjd och mätt. Mättnatskänslorna kom mycket fortare över hela veckan, men speciellt i början av veckan, men suget kom efter de 4 dagarna så ville därför öka med förhoppning att den skulle hålla ut längre.. Men då började kaoset.

Ja jag gick ner väldigt mycket på 6 veckor, men mådde illa konstant inprincip i 4 av dessa veckor, så inte så konstigt att jag gick ner eftersom jag knappt åt något.

Jag tröttnade och klicka mig i en lägre dos utan att prata med läkare, denna hade i det närmaste ingen effekt, dvs mättnadskänslorna försvann och suget smög sig på igen så nästa dos gick jag upp till 0.5 igen.

Just nu känner jag mig mest förvirrad vad jag ska göra för nu känner jag inprincip sug redan dag 2. Trots att jag var illamående två timmar innan.

Får se hur jag gör nu,, VC skrev ut 0,25 0,5 1,0 & 1,7 på en gång så har recept kvar på 1,0 & 1,7 men
tror jag vill ta 0,5mg i ytterligare 4 veckor.

Förvirringen blir värre med då jag innan Wgovyn var inbiten LCHFare(men fungerade inte länge pga att jag inte kunde hålla det strikt)

Dem säger att man ska dra ner på fettet för att dämpa illamåendet, men under mina första 4 veckor var detta inte alls mina erfarenheter av vad som fungerade. Tvärt om så tyckte jag det som fungerade bäst mot illamående osv var just att fortsätta köra LCHF. Så fort jag åt kolhydrater så kom illamåendet.

Nu tycker jag förvisso att dra ner på fett hjälper mot illamåendet men det ökar också hungern och suget.

SÅ ja som sagt förvirrad kring hur jag ska gå vidare.
Citera
2026-08-29, 22:08
Avstängd
trottwells avatar
Citat:

Ozempic är en medicin för diabetiker som man injicerar, inte äter, finns visserligen i tablettform men det är ovanligt och moste tas varje dag.
Varför detta intresse för ett läkemedel för diabetiker?
Citera
2026-08-29, 22:16
Medlem
Jag har tagit Ozempic i ett halvår och gått ner från 123 kg till 110. Dos 0,5. Jag har inte haft några påtagliga problem eller biverkningar alls, förutom ett STORT: svåra rapningsattacker. Tydligen väldigt vanligt. Det i sig har gjort att jag minimerat kolsyra, tydligaste triggern. Att inte ha lust att dricka öl av det skälet är den tråkigaste följden. Har däremot inte mått illa och känner mig ganska "normalt" matsugen. Jag ska tillägga att jag har varit duktig med maten: vit fisk och kokt kyckling, ris eller potatis, kokta grönsaker, inget godis eller glass (däremot typ Nicks glass), yoghurt till frukost, minimalt med kaffe. Alkohol: gin med juicer av olika slag. Men några öl ändå när jag går ut.
Citera
2026-08-29, 22:25
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yngve Frank
Jag har tagit Ozempic i ett halvår och gått ner från 123 kg till 110. Dos 0,5. Jag har inte haft några påtagliga problem eller biverkningar alls, förutom ett STORT: svåra rapningsattacker. Tydligen väldigt vanligt. Det i sig har gjort att jag minimerat kolsyra, tydligaste triggern. Att inte ha lust att dricka öl av det skälet är den tråkigaste följden. Har däremot inte mått illa och känner mig ganska "normalt" matsugen. Jag ska tillägga att jag har varit duktig med maten: vit fisk och kokt kyckling, ris eller potatis, kokta grönsaker, inget godis eller glass (däremot typ Nicks glass), yoghurt till frukost, minimalt med kaffe. Alkohol: gin med juicer av olika slag. Men några öl ändå när jag går ut.

Tycker du öl smakar angenämt ö.h.t ? jag tycker mest det smakar beskt och spritigt på Ozempic.
Dricker hellre cider eller alkoläsk om jag vill bli full. Nån enstaka IPA funkar.
Old Ox / Norrlands Djup som var favoriterna före Ozempic kan jag knappt dricka idag.
Huston we have a problem
Senast redigerad av Ganymede 2026-08-29 kl. 22:28.
Citera
2026-08-29, 22:46
Avstängd
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
Fusk för vad? Vad består fusket i? Har aldrig fattat denna tankegången. Fusk i att inte känna sig hungrig?

Fusk för mig handlar inte om att ”inte känna hunger”, utan om att använda medicin för att åstadkomma en radikal viktminskning på ett sätt som jag inte tycker speglar en naturlig och hållbar väg till hälsa. Jag tycker att det både blir ohälsosamt och fult när fokus hamnar på att snabbt pressa ner vikten och förändra kroppen istället för att låta det ske på ett naturligt sätt, svårt för vissa men det är för tusan inte omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in