Citat:
Ursprungligen postat av
totalvilsen
Tagit det 1,5 år. Helt individuellt. Man måste ha diabetes för att få förmån. Annars Mounjaro, samma sak annat namn, kostar strax under 3000 sek/mån.
Tänk på att 40% av viktminskningen är muskeltapp. Aldrig känt ökad mättnad, samma blodsocker något lättare. Ta Ozempic, bli ett fysvrak. Tänkte hoppa av, men är tydligen bra för hjärtat.
Kör bara startdos numer, för att kunna träna.
Men, jfr inte, helt individuellt. Kräver starka tarmar.
Mounjaro är inte samma sak men annat namn, kostnaden är också mer än 3000SEK/mån.
Det har andra ämnen i sig om än med syftet att imitera GLP-1.
Du blandar ihop det med wegovy.
Tar själv wegovy,, men har mått extremt illa sen jag trappade upp från 0.25mg till 0.5mg.
Tyckte 0.25mg fungerade bra, i alla fall dag 2-4 efter dosen. Kände mig bara nöjd och mätt. Mättnatskänslorna kom mycket fortare över hela veckan, men speciellt i början av veckan, men suget kom efter de 4 dagarna så ville därför öka med förhoppning att den skulle hålla ut längre.. Men då började kaoset.
Ja jag gick ner väldigt mycket på 6 veckor, men mådde illa konstant inprincip i 4 av dessa veckor, så inte så konstigt att jag gick ner eftersom jag knappt åt något.
Jag tröttnade och klicka mig i en lägre dos utan att prata med läkare, denna hade i det närmaste ingen effekt, dvs mättnadskänslorna försvann och suget smög sig på igen så nästa dos gick jag upp till 0.5 igen.
Just nu känner jag mig mest förvirrad vad jag ska göra för nu känner jag inprincip sug redan dag 2. Trots att jag var illamående två timmar innan.
Får se hur jag gör nu,, VC skrev ut 0,25 0,5 1,0 & 1,7 på en gång så har recept kvar på 1,0 & 1,7 men
tror jag vill ta 0,5mg i ytterligare 4 veckor.
Förvirringen blir värre med då jag innan Wgovyn var inbiten LCHFare(men fungerade inte länge pga att jag inte kunde hålla det strikt)
Dem säger att man ska dra ner på fettet för att dämpa illamåendet, men under mina första 4 veckor var detta inte alls mina erfarenheter av vad som fungerade. Tvärt om så tyckte jag det som fungerade bäst mot illamående osv var just att fortsätta köra LCHF. Så fort jag åt kolhydrater så kom illamåendet.
Nu tycker jag förvisso att dra ner på fett hjälper mot illamåendet men det ökar också hungern och suget.
SÅ ja som sagt förvirrad kring hur jag ska gå vidare.