2026-08-29, 09:39
Medlem
Hur känns det att ta Ozempic etc? Är man mätt hela dagarna typ?

Jag kan känna ibland sug på saker. Typ nu är jag sjukt sugen på pizza. Sånt försvinner? Det är ju antagligen blodsockret som går lågt på mig och då har mina dopaminvägar byggts upp så jag blir kemiskt sugen på mat för att få upp dopaminet också typ.

Vad säger ni som äter Ozempic och liknande, hur är känsla när man går på den medicinen?
Citera
2026-08-29, 10:01
Medlem
sommarlovs avatar
Sveriges radio har gjort många program om det.
Jag minns tyvärr inte exakt vilket, men någon person beskrev hur skönt det var att slippa vara sugen hela tiden!

https://www.sverigesradio.se/sok?query=Ozempic
Citera
2026-08-29, 11:11
Medlem
Minimuchers avatar
Jag gick på det i några månader, och det funkar ju. Bli illamående mätt snabbt MEN det är som att gå runt spänd och sjösjuk hela dagarna. Så jag avbröt.
Citera
2026-08-29, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe

Jag kan känna ibland sug på saker. Typ nu är jag sjukt sugen på pizza. Sånt försvinner? Det är ju antagligen blodsockret som går lågt på mig och då har mina dopaminvägar byggts upp så jag blir kemiskt sugen på mat för att få upp dopaminet också typ.

Vad säger ni som äter Ozempic och liknande, hur är känsla när man går på den medicinen?

Tog mounjaro, höll mig mätt länge, men åt 1/2 portion, inget sötsug
Citera
2026-08-29, 11:33
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Jag gick på det i några månader, och det funkar ju. Bli illamående mätt snabbt MEN det är som att gå runt spänd och sjösjuk hela dagarna. Så jag avbröt.

Vilka andra läkemedel, vitaminer och naturpreparat tog du samtidigt?
Citera
2026-08-29, 11:40
Medlem
Jag tog Ozempic under en period men fick påverkan på synen: dimseende och vita slingor i synfältet. Slutade då med Ozempic och fick måltidsinsulin i stället. Synstörningarna försvann.
Kan visst ge total blindhet om intaget av O. leder till att man får en infarkt i synnerven.
Citera
2026-08-29, 12:16
Medlem
Man har inte sötsug å man blir fort mätt.
Har en närstående som tar det.

Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe

Citera
2026-08-29, 12:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Provade för några år sedan.

Har nog aldrig varit så sjuk, kräktes i flera dagar.
Aldrig mer.
Citera
2026-08-29, 12:35
Medlem
Gandalf.1s avatar
Jag fick nervsmärtor när man höjde dosen. Hela höger sida av nacken, huvudet och ner på armen värkte som helvete. Gått ner i dos igen och verkar funka bra. Gick ner 14kg på fyra månader.

Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Jag tog Ozempic under en period men fick påverkan på synen: dimseende och vita slingor i synfältet. Slutade då med Ozempic och fick måltidsinsulin i stället. Synstörningarna försvann.
Kan visst ge total blindhet om intaget av O. leder till att man får en infarkt i synnerven.
Citera
2026-08-29, 13:33
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vilka andra läkemedel, vitaminer och naturpreparat tog du samtidigt?

Inte mycket andra än Omega 3 och lite Zink.
Citera
2026-08-29, 14:06
Medlem
Om du någon gång mått illa på morgonen och inte haft lust att äta. Precis så känns det.
En sidoeffekt är minskad aptit på alkohol. Tanken på att ta ett glas rödvin till frukost, precis så känns det inför att ta en IPA på fredag eftermiddag
Citera
2026-08-29, 16:45
Medlem
bortmedfifittors avatar
Jag fick också akut bukspottkörtelinflammation av Ozempic och fick raskt sluta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in